
GK skal opprette 100 flere lærlingplasser innen byggautomasjon over hele landet de neste årene. Foto: GK
Sist oppdatert: 21-02-2025 Pressemelding
GK satser på unge via TikTok-kampanje
GK lanserer en kampanje på TikTok for å få flere unge til å velge automasjon på videregående skole.
Digitalisering, krav til mer effektiv eiendomsdrift og energieffektivisering gjør at etterspørselen etter automasjon i bygg har økt kraftig. Samtidig utdannes det få automatikere og mange nyutdannede velger å jobbe i industrien fremfor å jobbe med automasjon i bygg.
Dette ønsker GK å gjøre noe med, og har blant annet satt i gang med en målrettet informasjonskampanje opp mot søknadsfristen for å søke utdanningsprogram for videregående skole 3. mars.
Skal doble antall ansatte
- GK har allerede Norges største fagmiljø innen byggautomasjon, men skal doble antall ansatte innen dette fagområdet de neste fire årene.
- Vi har startet et tremåneders utdanningsprogram for folk som kunne tenke seg å jobbe med byggautomasjon i samarbeid med Academic Work, men jobber også langsiktig med å få flere unge til å velge automasjon på videregående.
- For oss er det helt avgjørende å rekruttere unge mennesker som er motiverte for å satse på automasjon og derfor lanserer vi nå en kampanje på TikTok sier Per Arve Ekle, divisjonsdirektør for byggautomasjon.
Trenger minst 100 nye lærlinger
- Byggautomasjon er en fantastisk karrieremulighet med stabile markedsutsikter, gode lønnsbetingelser samt svært gode utviklingsmuligheter for unge mennesker som ønsker å kombinere det praktiske med det tekniske både innen elektro, automasjon og IT.
GK skal opprette 100 flere lærlingplasser innen byggautomasjon over hele landet de neste årene.
- I tillegg til å øke kjennskapen til automasjon blant både unge og deres foreldre, har vi i byggenæringen en utfordring fordi unge automatikere velger industrien.
- Vi må erkjenne at mange industriselskaper har vært flinkere enn byggenæringen til å tilby læreplasser innen automasjon, men dette skal vi nå være med på å snu, sier Ekle.
- Som næring må vi bli flinkere til å fortelle at automasjon er hjernen i moderne bygg som sørger for at de ulike tekniske områdene samhandler for å skape godt inneklima, optimal energiutnyttelse og lave driftskostnader.
Spiller på Minecraft og smarthus for å tiltrekke seg de unge
Kampanjen er laget i samarbeid med det kreative byrået ANTI, som har gjort flere employer branding-kampanjer for store merkevarer.
Kampanjen, som hovedsakelig skal gå på TikTok, tar i bruk elementer fra Minecraft og smarthusteknologi i håp om at flere unge med slike interesser også får øynene opp for mulighetene i automasjonsfaget.
- Vi har samarbeidet med ANTI før, sist med kampanjen «Gode kollegaer gir #superkrefter» og har fått gode resultater.
- Nå er vi spent på om vi klarer å engasjere de yngste med et budskap om at yrkesfag og automasjon gir gode karrieremuligheter, sier Marie Langebeck, kommunikasjonsrådgiver i GK.