Ellen Øiesvold Palsén, ansvarlig utgiver Norsk Byggebransje i prat med Sven Arild Bransdal, markedssjef i EL-PROFFEN. Foto: Norsk Byggebransje
Sist oppdatert: 11-08-2024 Bransjeprat

Har det vært verdt det?

Vi har fulgt Norges største elektrikerkjede, EL-PROFFEN, fra planlegging, til lansering av TV- serien«Elektrikerne»

Første sesong har gått på luften og vi har tatt en ny prat med Sven Arild Bransdal, Markedssjef i EL- PROFFEN.

Hva er resultatet av satsingen, har det vært verdt det?

-Det har gått veldig bra, både ut mot seerne, elektrobransjen og byggenæringen. Vi har fått enormt mange positive tilbakemeldinger, kanskje spesielt fra bransjefolk.

- De synes det er bra at vi tar initiativ og ansvar på vegne av fag og bransje. De synes serien er bra og er glad for at håndverkerne får oppmerksomhet.

- Vi har kjørt en undersøkelse i samarbeid med Moment Analyse og et panel i Norstat, som gir klare tilbakemeldinger om at serien kan medføre at flere vil bli elektriker.

- Det var en økning i søkertallet til elektro i år, uten at vi skal tilskrive serien veldig stor fortjeneste av det. Forhåpentligvis vil vi se en enda høyere økning til neste år.

Hvordan har samarbeidet vært med Heim TV og produksjonsselskapet Tellus Works?

-Samarbeidet med en nisjekanal som HeimTV har vært veldig bra for vår del. De er lydhøre, setter seg inn i våre behov og ambisjoner.

- Man blir kjent med hverandre og får forholde seg til samme mennesker i ulike faser av prosjektet. Det har vært en svært positiv opplevelse for vår del.

- Vi begynte sammen helt på scratch med at vi vil vise en ærlig hverdagshistorie om hvordan det er å være elektriker, med målet om å få flere til å bli elektrikere.

- Det blir nesten som på en byggeplass, alle yrkesgrupper må samarbeide mot felles mål. For å lykkes må kommunikasjonen flyte godt i alle retninger.

- Alle parter må gå inn i det med kunnskap om at det vil kreve både tid, innsats og ressurser hele veien. Da får man ekstremt mye mer ut av samarbeidet.

- Det jeg personlig kanskje liker aller best er at EL-PROFFEN fikk tilgang til masse innhold som vi får bruke i egne kanaler ovenfor riktige målgrupper.

- Vi kjørte blant annet kampanje i sosiale medier med Maria Halster Andreassen og Halvard Bøe i forkant av at serien skulle gå på luften og søknadsfristen 1. mars til videregående skole.

Er du fornøyd med elektrikerne og bedriftene som stilte opp i Elektrikerne?

- Absolutt. Det er ingen tvil om at elektrikeren har mye kompetanse og mye å bidra med til sluttkunden. Vi liker å vise hvordan arbeidsdagen er, hvordan det er å være lærling, arbeidsgiver og kollega.

Håndverksyrket skiller seg fra kontorjobb.

- Utfordringen var å velge deltakere blant de som meldte sin interesse, for vi som sitter på kjedekontoret kjenner jo naturligvis ikke alle av de 5 000 elektrikerne i EL-PROFFEN.

- Vi er veldig glade for at HeimTV og Tellus var med hele veien, for castingen er viktig. Hvem har en historie å fortelle, hvem gjør seg på TV, hvem slapper av fremfor kamera osv.

- Vi er strålende fornøyde med de seks bedriftene som var med. Hovedoppgaven var å formidle hvordan det er å være elektriker i hverdagen.

- De involverte elektrikerne har fine personligheter, våget å by på seg selv og stille spørsmål når de var usikre på noe.

- Bedriftene tok oppgaven seriøst og la til rette for at alt skulle bli så bra som mulig. Det er ingen tvil om at det har krevd mye ekstra tid og tilrettelegging i en travel arbeidsdag.

- Det er ikke enkelt å utføre jobben sin med kamera og TV-fotograf ved siden av seg i timesvis.

- Vi er imponert og kan bare konstatere at de er solide ambassadører for EL-PROFFEN!

- Alle medvirkende får mulighet til å fronte serien i sine sosiale kanaler, men de må tåle å stå i det. Det er også krevende, de stilles til rette overfor en hel bransje, ikke bare egen bedrift.

Hva er tilbakemeldingene internt i Norges største innkjøpskjede?

- De er veldig bra. Våre medlemmer liker konseptet og alt rundt. Spesielt at kjeden har valgt å kjøre kampanjer med fokus på serien, istedenfor produktkampanjer som vi vanligvis gjør på denne tiden av
året.

Hvilke tilbakemeldinger har dere fått fra andre?

- Lærere både fra ungdomsskole og videregående skole har gitt oss positiv tilbakemelding. De synes det er en fin måte å vise frem yrket på, flere har valgt å vise serien i skoletid.

- For denne målgruppen er det viktig for oss å balansere serien slik at det ikke blir for mye produktreklame.

- Elever ved ungdomsskolen har også gitt positive tilbakemeldinger til elektrikere som har vært ute på skolebesøk.

- De bransjekolleger som jeg har snakket med er veldig fornøyd og skryter veldig, det er hyggelig.

- Noen av våre leverandører har meldt seg og spør om de kan være med i neste sesong. Det er nok et tegn på at serien har slått godt an.

Har resultatet vært som dere håpet på?

- Når det gjelder søkertall til elektro må vi vente på tallene neste år. Når det gjelder seertall på HeimTV ble de doblet i forhold til forventningene.

- Vi valgte bevisst en nisjekanal og vet at seertallene ville vært større om dette ble gjort sammen med en av de større tv-kanalene, men da hadde vi ikke fått til det samarbeidet som er viktig for oss.

- Merkevaremessig vet vi at de som har sett serien har fått mye bedre inntrykk av både EL-PROFFEN og leverandørene som var med, spesielt de som har sett mer enn fire episoder.

- Alle episodene ligger ute på vår YouTube kanal hvor de har fått mange tusen visninger, helt organisk.

Fiskarhedenvillan - Minihus og småhus

Dette er en stor produksjon, har det vært mer eller mindre arbeid enn dere så for dere?

- He he, det er utrolig mye jobb og mye mer enn vi så for oss. Det har blitt mange møter og mange spørsmål som dukket opp underveis. Det har krevd mye av både oss, partnerne, bedrifter og elektrikerne, men det har definitivt vært verdt det!

Frister det til gjentagelse for deres del? Kan vi avsløre om det blir en sesong til?

- Ja, det frister til gjentagelse. Vi tenker at det er viktig for elektrikeren og faget i første omgang, deretter for vår merkevare.

- Så er det viktig å få med våre leverandører og rette partnere. Cenika, Zaptec og Elko, som var med i første sesong, er naturlig nok med i samtalene her.

- Vi kommer tilbake til om det blir en ny sesong, nå i vinter eller senere, smiler Bransdal.