- Vi synes ikke at myndighetene gjør nok for å fremme yrkesfag, da må vi som kommersielle aktører i bransjen ta ansvar. Derfor vil vi bidra til å løfte elektrofag og elektrobransjen sammen med EL-PROFFEN. Det sier Geir Arne Erikstad, Vice President Home & Distribution Schneider Electric og Daglig leder for ELKO AS. Foto: Schneider Electric
Sist oppdatert: 19-02-2024 Bransjeprat 

Myndighetene gjør ikke nok

- Når EL-PROFFEN inviterte oss til å være med på satsingen «Elektrikerne» på TV var det lett å si ja, sier Geir Arne Erikstad, Vice President Home & Distribution Schneider Electric og Daglig leder for ELKO AS.

- Samtidig er det en veloverveid beslutning. ELKO har vært en merkevare for elektrikere i Norge i 75 år, vi har alltid jobbet med å utvikle produkter til og sammen med elektrikerne. De er vår desidert viktigste kundegruppe.

 -Vår fokus er å utvikle produkter som gjør montasjejobben så enkel, rask og effektiv som mulig for at elektrikeren skal ha en så lite krevende arbeidsdag som mulig.

- Veldig mange av våre produkter er utviklet i samarbeid med nettopp elektrikere.

- Vi er veldig stolte av elektrofaget og ønsker å fremme det så langt og så mye vi kan. I tillegg ser vi dette som en gylden mulighet til å lansere vårt helt nye produkt, skapt og designet for å gjøre hverdagen til elektrikerne enklere, og bedre.

- Produktet er utviklet i samarbeid med elektrikere i Norge, inkludert medlemmer i EL-PROFFEN som har vært med for å sikre at produktet fungerer og gjør hverdagen deres enklere.

-TV serien får kickstarte lanseringen før vi offisielt lanserer produktet på Eliaden senere i år, forteller han stolt.

Fikk du med deg: Vil nå ungdom med millionsatsing

Nært og god samarbeid i over 20 år

- ELKO har vært blant de største leverandørene til EL-PROFFEN siden kjeden ble etablert og vi har hatt tett, og godt samarbeid både med kjedekontor og stolte EL-PROFFER rundt omkring i landet.

- Det er viktig for ELKO å ha et tett samarbeid med EL-PROFFEN og deres medlemmer.

- Deres tilbakemeldinger gjør at vi som leverandør kan utvikle oss og lage produkter som er til glede for elektrikere – slik som vi har gjort under utviklingen med produktet som presenteres i TV-serien.

Hvorfor valgte dere å være med på satsingen?

- Først og fremst fordi Norge trenger mange flere elektrikere. Vi synes ikke at myndighetene gjør nok for å fremme yrkesfag, da må vi som kommersielle aktører ta ansvar.

- Derfor vil vi bidra til å løfte yrkesfag generelt, men elektrofag og elektrobransjen spesielt sammen med EL-PROFFEN.

- Det er en strålende mulighet til å vise at elektrikere har et variert og spennende yrke, der ingen dag er den andre lik.

- Vi får treffe elektrikere i alle aldre, som jobber med havbruk, landbruk, næring, privatmarkedet m.m. over hele landet.

- Jeg håper også at man skal se at elektrikerne er avgjørende for å lykkes med det grønne skiftet både i Norge og resten av verden.

Da er vi nødt til å fremme yrket slik at flere oppfatter hvor viktig elektrikeren er for samfunnet.

-Elektriker er en beskyttet tittel, det er det eneste håndverksyrket som krever sertifisering pr i dag.

- Det kan nok skyldes at mange ikke forstår kompleksiteten i yrket, det handler om teknisk krevende produkter og løsninger.

- I tillegg til at det er stor risiko forbundet med feil. Det skal ikke store feil til før det er fare for brann, liv og helse. Nettopp derfor er det så viktig at vi har godt utdannede elektrikere.

Les også: Håper å være til inspirasjon

Hva bidrar dere med i serien?

-Vi bidrar spesielt i en episode, hvor vi er med og bistår elektrikeren ved installasjon av vår helt nye serie produkter ved nybygg av en hytte.

- Det er stas at vi får vist frem produktene for første gang i denne TV serien, men før den går på luften avslører vi ingenting, smiler han lurt.

- Ut over det skulle jeg anta at våre produkter er med i flere episoder, men jeg understreker at vi ikke har sett serien. Det viktigste for oss er å fremme hvordan ELKO jobber for å lette arbeidsdagen til elektrikeren.

Hvilke forventninger har dere til hva som kommer ut av serien?

- Jeg håper virkelig at det generer interesse rundt elektrofag og håper spesielt at flere jenter skal søke seg til elektro. Vi har en altfor lav kvinneandel i bransjen, selv om det ikke er noe som tilsier at kjønnsbalansen ikke burde vært bedre.

- I ELKO/Schneider Electric har vi en relativt sett høy kvinneandel med over 20% som er langt over snittet i bransjen som ifølge siste data vi har sett er på ca 6%, men dette er fortsatt ikke høyt nok og vi jobber hardt for å nærme oss drømmemålet om 50%.

- Faget passer både kvinner og menn, jeg anser at mange av de dyktigste elektrikerne i Norge er kvinner.

- Skal vi lykkes med å tiltrekke flere tror jeg vi må få fram at yrket er mye mer spennende enn det mange tror.

- Elektrikeryrket byr på langt mer bredde enn de fleste vet om. Det er et yrke med stor variasjon i arbeidsdagen og arbeidsoppgavene, det håper jeg kommer godt fram i serien.

- En dag må man ut i båt, en annen til et fjøs, en hytte, bolig eller et næringsbygg.

Bærekraft ligger i vårt DNA

- Det er også viktig for oss å fremme bærekraft i serien. Selv om man velger relativt enkle produkter, kan man ta mer bærekraftige valg. Det er underkommunisert i bransjen.

- Schneider Electric konsernet som ELKO er en del av, er kåret til en av verdens mest bærekraftige bedrifter flere år på rad. Det er en selvfølge å fokusere på bærekraft i alt vi gjør.

Gikk du glipp av: Zaptec løfter hverdagsheltene uten kappe

- Når vi utvikler nye produkter handler det om alt fra resirkulerte materialer, bærekraftig produksjon, logistikk, transport og enkel avfallssortering for elektrikerne.

- Vi har bl.a. bestemt av vi ikke skal bruke engangs plast i våre forpakninger og bruker utelukkende resirkulert papp som kan resirkuleres igjen.

- Et slikt valg handler f.eks. om fargetonen i vår profil/logo. Når vi designet våre nye resirkulerte (og resirkulerbare) pappforpakninger har det vist seg umulig å få disse i henhold til vår grafiske profil, da det ikke finnes vannbasert blekk i «vår» røde farge.

- Siden vi setter bærekraft i forsete, velger vi derfor å leve med en litt annen rødfarge i forpakningene.

Tøft marked og urolige tider, hvordan påvirkes dere?

- ELKO er en merkevare i Schneider konsernet. Vi har produksjon i Tyskland med logistikk og lager i Sverige.

- Der pandemien skapte gullår for elektrobransjen generelt og ELKO spesielt, merker vi selvsagt at det er mindre oppussing i private hjem, samtidig som andre deler av bransjen øker.

- Når det er sagt, har vi en fenomenal vekst av smarthusteknologi, strømsparing og smarte styringsløsninger. Det er en av styrkene våre, vi har flere bein å stå på.

- Konsernet går veldig bra, det er økt optimisme i markedet og ute hos kundene våre så vi har tro på at også 2024 skal bli et veldig godt år, avslutter Erikstad.