- Gjennom TV serien får man belyst mange av de samfunnskritiske oppgavene elektrikeren har ansvar for. Vi får følge elektrikere tett på jobb og får se både variasjonen, utfordringene, og ikke minst, alle mulighetene elektrikeryrket byr på, sier Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec
Sist oppdatert: 08-02-2024 Bransjeprat

Zaptec løfter hverdagsheltene uten kappe

- Det er mange hverdagshelter der ute som ikke har kappe på. Elektrikere tilhører definitivt kategorien. De får samfunnet til å gå rundt, sier Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.

- Elektrikeren er vårt første møtepunkt i nye markeder, i alle land hvor Zaptec er operative. Da vår samarbeidspartner EL-PROFFEN spurte om vi ville være med på satsingen «Elektrikerne» på TV, var det lett for oss å si ja!

- Vårt samarbeid med EL-PROFFEN som kjede er relativt nytt og ble offisielt i mars 2023, men det er mange el-proffer over hele landet som har installert Zaptecs billadere i lang tid før det, smiler hun.

Les også: Vil nå ungdom med millionsatsing

Hvorfor vil dere være med på prosjektet?

- Det viktigste for vår del er å støtte våre partnere i å nå deres mål. I tillegg er det svært verdifullt og samfunnsnyttig og vise hele Norge hvem som står på for å få samfunnet til å gå rundt.

- Gjennom TV serien får man belyst mange av de samfunnskritiske oppgavene elektrikeren har ansvar for. Vi får følge elektrikere tett på jobb og får se både variasjonen, utfordringene, og ikke minst, alle mulighetene elektrikeryrket byr på.

- Det er også svært givende at TV serien viser at yrket fint kan utføres av både kvinner og menn.

-Vi ser selvsagt også gode muligheter for vise frem våre produkter, som må installeres av fagpersoner.

Fremtidens elektrikere

- EL-PROFFENS mål er jo blant annet å bidra til økt rekruttering til yrket. Både ungdommer som skal velge utdanning og voksne som kan tenke seg å skifte karriere, vil få et flott innblikk i yrket.

- Vi har tidligere fått følge bl.a tollere på jobb gjennom TV. Vi har tollutdanning i Stavanger og den har blitt superpopulær.

- Det tror jeg absolutt er påvirket av at man gjennom TV-serien har fått følge tollere i en variert og spennende arbeidsdag.

Fikk du med deg: Håper å være til inspirasjon

- Det er utrolig viktig at ungdom velger en utdanning og et yrke som de vil trives med. Før man gjør valget trenger man god informasjon om alle muligheter.

- Vi i Zaptec håper og tror «Elektrikerne» kan bidra til at flere velger å bli elektrikere.

- Elektrikeren er viktig for oss i Zaptec, jeg vil nesten si at de er alt for oss! De har et renommé ute hos kundene, de har fagkunnskap og påvirkningskraft i forbrukerreisen.

- Deres anbefalinger står sterkt hos kundene. De er på mange måter knutepunktet mellom oss og sluttkunden.

Fredrik Hegland, Business developer i Zaptec møter man i TV serien «Elektrikerne» på Heim TV fra 22 februar 2024. Foto: Marthe Thu

Hva håper dere å få ut av TV serien?

- Økt oppmerksomhet rundt elektrofaget, inspirasjon som leder til økt rekruttering i fremtiden og økt omdømme for hele bransjen.

- Vi håper «Elektrikerne» kan bidra til å åpne øynene for både ungdom, foreldre, lærere og rådgivere.

- I serien blir det også fokus på utdanning, faglig kompetanse, muligheten til å tjene penger under utdanning og mulighetene til en trygg jobb når fagbrevet er i boks.

- Bransjen trenger flere kvinner, vi håper naturlig at «Elektrikerne» også vil økt søkertall blant jenter til elektrofagene. I tillegg til at flere bedriftene vil ta imot lærlinger over hele landet.

Hvem er Zaptec?

- Zaptec ble etablert i Norge i 2012. Bedriften er norsk, produktet utviklet lokalt og produksjon skjer i Norge. Vi har fabrikken 20 minutter utenfor Stavanger.

- Det startet med en liten transformator som kunne drille olje med strøm nede på havbunnen. Hensikten var å tjene oljeindustrien.

- Vår gründerreise har vært en skikkelig berg-og-dalbane, det har vært mye prøving og feiling gjennom årene. Historien har formet oss til den vinning som skjer nå og vi håper at vår gründerreise kan være motiverende for andre.

- Den røde tråden har hele tiden vært strøm, gjennom å utnytte den samme teknologien som vi startet med i oljeindustrien.

Julie Frances Roman, Customer success manager i Zaptec får vi møte i TV serien «Elektrikerne» på Heim TV fra 22 februar 2024. Foto: Marthe Thu

- I 2015 fikk vi kontakt med NASA som ville at vi skulle utforske muligheten til å drille på mars med samme teknologi. Det ble intet eventyr av det og 2016 var et tøft år for oss.

- I samme periode tok Renault kontakt med oss. Deres modell Renault ZOE er en av Europas mest solgte elbiler, men utfordringen var at Zoe ikke kunne lades like lett på det norske strømnettet, som den kunne i andre land i Europa.

- Vi inngikk samarbeid, samtidig som vi tenkte: Hvorfor lage en lader som passer bare en bil, når vi kan lage noe som passer alle?

- I 2017 bestemte vi oss for å fokusere utelukkende på el-billadere og i dag er Zaptec er en raskt voksende teknologibedrift med en ledende posisjon innen innovativ elbillading.

- Vi gleder oss til å vise frem vår kompetanse sammen med EL-PROFFENS elektrikere i TV serien,
avslutter Økland.