- Det er et utrolig kult prosjekt, vi liker at de vil fremme elektrobransjen og vi har stor tro på konseptet. Som en stor leverandør med bra likviditet har vi et ansvar for å støtte opp og ta felles ansvar for at det skal bli bra, sier Svein Tore Moe, daglig leder i Cenika AS. Foto:Cenika
Sist oppdatert: 20-02-2024 Bransjeprat
El-rebell klar for TV
- EL-PROFFEN er vår største kundegruppering i Norge. Vi har jobbet sammen i 15 år og har sterke relasjoner til både kjeden og mange av installatørene, sier Svein Tore Moe, daglig leder i Cenika AS.
- Det er klart vi takket ja når de inviterte oss med i samarbeidet om TV serien «Elektrikerne».
- Isolert sett for Cenika gjør nok ikke dette at vi omsetter for fryktelig mye penger, men det er viktig for EL- PROFFEN og dermed viktig for oss.
- Det er et utrolig kult prosjekt, vi liker at de vil fremme elektrobransjen og vi har stor tro på konseptet. Som en stor leverandør med bra likviditet har vi et ansvar for å støtte opp og ta felles ansvar for at det skal bli bra.
Fikk du med deg: Vil fortelle folk det de ikke vet
Fra utfordrer til innovativ og etablert
- Da jeg startet Cenika i 2005 ble vi kalt El-rebeller av Finansavisen og kundene våre ble kalt Chint- banden med henvisning til en av våre produktserier.
- Det er litt morsomt å tenke på i dag. Vi har stått langt framme, våget å utfordre det etablerte og fått mye pepper underveis, men det synes vi er gøy.
- Vi snur det til noe positivt og bruker fortsatt el-rebell med stolthet på våre t-skjorter, ler han hjertelig.
- Vi var «det sorte fåret» i bransjen. Da EL-PROFFEN signerte kontrakt med oss i 2008 var de den første kjeden som våget å satse på oss.
- I forbindelse med finanskrisen handlet det nok også om å finne rimeligere og alternative produkter, men vi har stått på siden den gang for å vise vår verdi.
Les også: Vil nå ungdom med millionsatsing
- I 2016 hadde vi vokst oss så store at jeg solgte en større del av bedriften.
- For å sikre meg selv, ta ut en gevinst og ha muligheten til å fortsatt jobbe med innovasjon, og stadig nye løsninger i en større organisasjon.
- Cenika er fleksible, vi har norske elektrikere og ingeniører som skaper løsninger tilpasset det norske markedet.
- Det har vi gjort bra, Cenika med datterselskaper omsatte for over 800 millioner i 2023 og tjente 130 millioner.
Hva betyr det for bransjen at EL-PROFFEN tar et initiativ som dette?
- De er den største, uavhengige elektrokjeden i Norge, med denne satsingen viser de, akkurat som oss, at de tar ansvar for rekruttering, fag og bransje langt utover deres egen vinning.
- Jeg våger å påstå at det er en litt villet politikk at yrkesfag ikke har fått den aksept og fokus fra politikere, og myndigheter som det fortjener.
- Elektro er en kommersiell bransje, uansett hvor du blir ansatt etter endt utdanning er sannsynligheten meget stor for at du havner i det private næringslivet.
- Fylkeskommunene jobber altfor lite for yrkesfag, da må kommersielle ta ansvar og det gjør EL-PROFFEN med denne satsingen.
- Vi har en utfordring i Norge med at «alle» skal utdannes i studiespesialiserende retning, med master og bachelor som målet.
- Jeg har selv to ungdommer som driver med toppidrett, t.o.m der er studiespesialiserende det eneste valget når de vil satse på toppidrett.
Gikk du glipp av: Zaptec løfter hverdagsheltene uten kappe
- Jeg er håndballtrener og snakker med ungdommer daglig, jeg griper alle muligheter til å fremsnakke
yrkesfag. Vi må fortelle og informere, uten å glorifisere.
- Svennebrev/fagbrev legger grunnlaget for uendelig med muligheter videre i arbeidslivet.
- Det er nesten umulig å finne gode fagfolk, ønsker man en trygg og sikker jobb etter endt utdanning er yrkesfag den sikreste veien å gå.
Hva bidrar Cenika med i serien?
- Serien er en flott mulighet til å representere vår bedrift på en god måte og hva Cenika kan tilby, forteller markedsansvarlig Anette Tønsberg Hauge.
- Vi har blant annet et stort tavleverksted hvor vi i samarbeid med våre tavlebyggerpartnere tegner, bygger og kobler tavler. I serien ønsker vi å vise denne prosessen fra A til Å.
- Vårt mål er å hjelpe våre kunder med smarte og effektive løsninger som også vil bidra til å forenkle hverdagen deres.
- Tre av våre medarbeidere medvirker i serien. Geir Arne Landrø som er Elektroingeniør, han viser oss litt hvordan han jobber i forhold til prosessen rundt tavleproduksjon.
- For han er det viktig å ha god dialog med kunden, slik at han kan innhente mest mulig informasjon, for å kunne finne den beste løsningen og designe en tavle så nært opp til kundens ønske som mulig.
- Vi har også med Espen Rinker Grensbråthen som jobber som salgsansvarlig i Viken vest, Asker & Bærum, Vestfold og Telemark.
- Han har elektroutdannelse og mange års erfaring fra bransjen. Arbeidshverdagen hans handler om å være i kontakt med kunder, forstå deres ønsker og dekke deres behov.
- Espen følge kunden hele veien til prosjektet er ferdig levert.
- I tillegg til Goran Rajkovic som jobber som tavlebygger med. Han har god kompetanse og mye erfaring, noe som gjør han perfekt til å viser seerne hvordan man bygger, sammensetter og kobler tavlene, avslutter Tønsberg Hauge.
Hva håper dere serien skal medføre?
- Jeg håper at man hever oppmerksomhet rundt, og statusen til elektrobransjen og at vi når frem til ungdom som ser dette som en interessant vei å gå.
- Jeg håper inderlig også at vi får se alle mulighetene som finnes etter endt utdannelse, fortsetter Svein Tore Moe.
- I Cenika har jeg åtte selgere som alle er utdannet elektrikere. Salg, prosjektering, HR, administrasjon osv Som utdannet elektriker er du svært attraktiv også for andre stillinger i arbeidslivet.
- I utvikling og produksjon har vi overtall menn hos oss, det kompenserer vi for i administrasjon hvor jeg jobber sammen med ni damer.
- Totalt har vi en kvinneandel på ca 20%, men jeg ansetter gjerne flere kvinner - i alle avdelinger!
- Vi heier på EL-PROFFEN og alle stolte elektrikere som tar oss med i sin arbeidsdag, vi anbefaler alle å følge med på «Elektrikerne», avslutter Moe.