– Vi bruker det både på innregistrering, HMS/KS, timeregistrering og daglige kommentarer fra arbeidere ute. Det blir på en måte en digital dagbok, forteller Pedersen. Foto: SmartDok
Sist oppdatert: 14.02.2023 -Annonsørinnhold
Full kontroll på prosjektet med en digital dagbok
Roy Vidar Pedersen er byggeleder i DVS Entreprenør og hovedansvarlig for HMS og drift på byggeplassen.
Han og flokken hans er i full gang med et totalrenoveringsprosjektet av 142 rekkehus på Åneby i Nittedal.
Oppdraget ved Bliksrud Borettslag består blant annet av tilleggsisolering og ny kledning på ca. 16 500 m² fasader, oppgradering av ca. 10 000 m² tak, utskifting av ca. 1 250 vinduer og dører og oppgradering/bygging av 110 balkonger. Prosjektet skal etter planen stå ferdig høsten 2023.
– Det geografiske området er ganske stort og utfordrende, spesielt i tider som dette med mye snø. God planlegging og bred erfaring kommer veldig godt med nå, forteller Pedersen.
I tillegg til god planlegging og en erfaren arbeidsstokk har byggelederen full kontroll på timer, mannskap og HMS ved hjelp av et digitalt system.
SmartDok forenkler hverdagen i alle ledd
For å få full kontroll på prosjektet bruker byggelederen SmartDok, et digitalt dokumentasjonssystem for bygge- og anleggsbransjen.
–Det er et veldig nyttig verktøy for oss i hverdagen.
– Vi bruker det både på innregistrering, HMS/KS, timeregistrering og daglige kommentarer fra arbeidere ute. Det blir på en måte en digital dagbok, forteller Pedersen.
Les også: Digitaliseringsprosessen er en investering!
Som byggeleder og HMS-ansvarlig er det ønskelig å få inn data på hva som er gjort til enhver tid.
– Nå mater våre ansatte oss med hva som utføres. Dette gjøres i form av bilder og kommentarer. Det er veldig oversiktlig for meg og prosjektlederen, og ikke minst lett å finne frem i.
Roy Vidar Pedersen har her fått besøk av Morten Braathen som er IT-ansvarlig i DVS, og som har vært ansvarlig for å rulle ut SmartDok til de ansatte. Foto: SmartDok
Dokumenterer før og etter
Når arbeiderne i DVS Entreprenør er inne og gjør en jobb dokumenterer de alt på sjekklister. De tar før-og-etter bilder av hva som gjøres og sender det inn til byggeleder og prosjektleder.
– Det forenkler dagen i alle ledd, og bruken bare øker og øker. Det har hjulpet oss mye!
– Det er ekstremt fint å ha denne dokumentasjonen på plass, og at arbeiderne er flinke til å bruke det. Det er både vår trygghet og kundens trygghet, og ikke minst fører det til mindre tvister mellom kunde og leverandør.
– Det høres kanskje ut som jeg skryter mye av det, men jeg synes det er bra. Det er så oversiktlig når du lærer deg å bruke det, og ikke minst at du får opp prosjektsida som er begrenset til ditt område. Du har liksom arbeidsdagen din der. Da er det bare å få folk til å mate inn informasjonen du trenger, legger han til.
Mannskapslister på mobil
-Vi i DVS Entreprenør har et sterkt fokus på HMS, og det er god HMS å ha oversikt over hvem som er inne på byggeplassen til enhver tid.
– Før brukte vi byggekortleseren til SmartDok, men nå benytter vi oss i stor del bare av appen til SmartDok for å logge oss inn og ut av prosjektet. Det oppleves både enklere og kjappere enn en fysisk leser.
– For en byggeleder er dette et godt verktøy, avslutter Pedersen!
Se hvordan SmartDok kan gjøre din arbeidshverdag smarte