Skanska digitaliserer – og lar fagfolk ta styringen
- Hvis vi finner måter å spare bare ett minutt per faktura, betyr det over 5 000 timer i året. Det er et enormt potensial, sier Sindre Knutzen, rådgiver innen digitalisering av innkjøp og bærekraft i Skanska. Foto: Skanska
Sist oppdatert: 22-10-2025 Pressemelding 

Skanska digitaliserer innkjøp – sparer tid og penger

I Skanska gjør medarbeiderne innkjøp av tøy og utstyr selv. Det sparer selskapet for både arbeid og kostnader.

Selskapets fagarbeidere bestiller selv det utstyret de har behov for ved bruk av innkjøpsplattformen Vieri. 

Som å handle på nett

- Tidligere leverte fagarbeiderne inn bestillingslister to ganger i året.

- Det førte til mye manuelt arbeid, feilbestillinger og returordrer, forteller Sindre Knutzen, rådgiver innen digitalisering av innkjøp og bærekraft i Skanska.  

- Nå kan de bestille selv og vi ser allerede at det har spart oss for mye tid og forenklet prosessene.

- De ansatte kan selv kjøpe inn tøy og utstyr til de ulike sesongene. Det er omtrent som å handle i en vanlig nettbutikk, forklarer han.  

Krevende oppfølging 

Skanska bruker en innkjøps- og leverandørløsning fra Vieri, tilpasset selskapets behov. 

- Ansattkjøp, enten det er klær og utstyr, som hos Skanska, mobiltelefoner, annet teknisk utstyr eller rekvisita av ulik art, belaster virksomheter med mye arbeid.

- Tungvinte bestillingsprosesser, feilbestillinger og utfordringer med å følge opp regelverket som er satt, er noen av problemene vi ser virksomheter har.

- Derfor utviklet vi en modul som gir ansatte mulighet til å kjøpe produkter innenfor budsjettrammene selskapet setter for ansatte og fra de leverandørene som er valgt, sier administrerende direktør Brikt Grendar i Vieri. 

Kostnadsbesparelser og en positiv miljøeffekt

Skanska har totalt rundt 2 500 fagarbeidere. De kan selv logge seg inn i løsningen fra mobilen sin og bestille utstyr når behovet oppstår.  

- Vi har laget instruksjonsvideoer og reist rundt for å gi opplæring. Mange av dem bestiller direkte på mobilen ute på byggeplassen, sier Knutzen. 

Han trekker også frem miljøgevinster, spesielt ved ansattkjøp.

- Når ansatte selv disponerer kvoten, tar de i større grad med klær og utstyr fra prosjekt til prosjekt, i stedet for å bestille nytt.

- Det gir både kostnadsbesparelser og en positiv miljøeffekt.  

Ansattkjøp-løsningen er allerede tatt i bruk for Skanska sin bygg-virksomhet i Trondheim og på Sørlandet.

Neste på listen er bygg i Bergen og Stavanger, mens Oslo får løsningen etter nyttår.

På sikt skal løsningen være tilgjengelig for alle fagarbeiderne. Sortimentet kan i tillegg utvides med flere kategorier, som hjelmer og lykter. 

Stort potensiale 

Skanska har benyttet seg av løsninger fra Vieri siden 2023. Skanska har til sammen rundt 25 leverandøravtaler i Vieri-løsningen.

Det gir bredde i sortiment og god kontroll i innkjøpene. Målet er å forenkle innkjøpsprosessene, samle leverandørene i én portal og spare både tid og kostnader.  

Ansattkjøp er en av modulene i avtalen. Årlig mottar Skanska rundt 300 000 fakturaer totalt.  

- Hvis vi finner måter å spare bare ett minutt per faktura, betyr det over 5 000 timer i året.

- Det er et enormt potensial, sier Knutzen.  

Mer valgfrihet 

Skanska har valgt Vieri fremfor leverandørstyrte portaler for å sikre fleksibilitet.

- Med Vieri kan vi legge inn de leverandørene vi ønsker og skreddersy sortimentet. Det gir oss både større valgfrihet og bedre avtaler, sier han. 

- Ansattkjøp er bare én del av samarbeidet med Vieri.

- Vi jobber også med løsninger for dataflyt, miljøregnskap og automatisering av fakturaflyt.

- Samarbeidet handler ikke bare om å dekke dagens behov, men om å utvikle fremtidens systemer.

Administrerende direktør i Vieri, Brikt Grendar. Foto: Katrine Lunke

Bedre oversikt og færre feil

- Målet er at stadig mer av innkjøpene våre går gjennom Vieri. Da får vi bedre oversikt, færre feil og mer tid til å bygge, sier Knutzen. 

Vieri tilbyr innkjøpsløsninger til virksomheter på tvers av bransjer og fra mindre selskaper til de største. 

- Desto flere innkjøp en virksomhet gjør i løpet av et år, jo viktigere er oppfølging, oversikt og kontroll.

- Vår løsning gir dem det. Det gjør at de opplever å spare både tid og penger, sier Brikt Grendar.