
- Ved å samle ressurser hos TRY, gir vi oss selv bedre forutsetninger for å forsterke merkevarene våre, forstå kundene bedre og skape kampanjer som flytter markedet i vår retning, sier direktør for marked og digitale flater i Mestergruppen, Nicolai Malling. Foto: Gry Traaen
Sist oppdatert: 28-08-2025 Pressemelding
TRY: - AI endrer spillereglene. Mestergruppen leder an
Mestergruppen inngår strategisk partnerskap med TRY - satser tungt på AI
Byggevare- og boligkonsernet Mestergruppen har inngått et strategisk partnerskap med TRY for å styrke markedsarbeidet for konsernets kjeder og medlemmer.
Mestergruppen driver totalt 20 kjeder innen blant annet byggevarehandel, overflatebehandling, VVS og bolig i Norge og Sverige.
Den største omstilling på to tiår
Kjedene får nå tilgang til bredere kompetanse og mer målrettet utnyttelse av AI-teknologi, som skal bidra til å gjøre sterke merkevarer enda mer synlige i markedet.
- Vi står midt i den største omstilling markedsføringsfaget har sett på over 20 år.
- Ved å samle ressurser hos TRY, gir vi oss selv bedre forutsetninger for å forsterke merkevarene våre, forstå kundene bedre og skape kampanjer som flytter markedet i vår retning, sier direktør for marked og digitale flater i Mestergruppen, Nicolai Malling.
Overgang til AI-drevet markedsmodell
TRY vil levere spesialistkompetanse innen kreativitet, teknologi, dataanalyse og innholdsproduksjon, i en modell der kjedene får tilgang til ressursene de trenger, når de trenger dem.
- AI og ny teknologi er en del av verktøykassen, men ambisjonen er klar: å frigjøre tid og ressurser til mer målrettet merkevarebygging for å styrke kjedene og deres medlemmer.
Overgangen til en AI-drevet markedsmodell markerer starten på en ny reise for både Mestergruppen og TRY.
Partnerskapet handler om å utvikle en ny måte å jobbe på.
Det vil kreve tett samarbeid og omstilling fra begge parter for å etablere en fremtidsrettet markedsorganisasjon som kontinuerlig lærer, justerer og utvikler seg i takt med markedet.

- Dette er et av de mest ambisiøse partnerskapene vi har inngått, og sammen skal vi bygge en markedsorganisasjon som både løfter medlemmene og utnytter teknologien fullt ut, sier Sindre Beyer, CEO i TRY Foto: Magnar Ottesen
Ansatte beholder det overordnede ansvaret
- Mange selskap eksperimenterer med AI. Vi er allerede i gang og utvikler oss som en AI-orientert organisasjon hvor teknologien gir målbare gevinster.
- Sammen med TRY bruker vi teknologien strategisk for å frigjøre tid til mer målrettet merkevarearbeid i kjedene, til fordel for ansatte, medlemmer og sluttkunder, sier Nicolai Malling.
Kjededirektørene og markedssjefene i de respektive kjedene beholder det overordnede, strategiske og taktiske ansvaret, men nå med tilgang til et bredere kompetansemiljø og raskere leveranser fra 350 fagfolk på TRY-huset.
Et av de mest ambisiøse partnerskapene
Mestergruppen og TRY kartlegger nå sammen hvor teknologi, innsikt og tydeligere koordinering kan skape størst verdi.
Målet er en dynamisk og skreddersydd modell som gir mer målrettet ressursbruk for kjedene, bedre kundeopplevelser og sterkere posisjoner i alle medlemmenes markeder.
- AI endrer spillereglene for alle og Mestergruppen viser mot ved å sette kjedenes merkevarer i front av denne utviklingen.
- Dette er et av de mest ambisiøse partnerskapene vi har inngått, og sammen skal vi bygge en markedsorganisasjon som både løfter medlemmene og utnytter teknologien fullt ut, sier Sindre Beyer, CEO i TRY.
- Med sin dype bransjekunnskap og TRYs spesialister i ryggen kan Mestergruppen gjøre AI til et reelt konkurransefortrinn, ikke bare som teknologi, men som en driver for sterkere merkevarer i markedet, sier Beyer.