- Jeg møtte representanter fra easyReq på et lokalt arrangement for næringslivet i Alta. Vi fikk presentert produktet og jeg tenkte umiddelbart at dette er noe for vår kundegruppe, forteller daglig leder Veronika Andersen. Foto: easyReq
Sist oppdatert: 05-12-2024 Bransjeprat

Digitale rekvisisjoner = tryggere varekjøp

Vernesenteret i Alta har vært en solid leverandør til bygg- og anleggsbransjen gjennom 45 år. I tillegg til byggenæringen er de også leverandør til helsesektoren, horeca, brannvesen, fiske og havbrukssektoren.

Bedriften leverer varer og tjenester til både statlige og private arbeidsplasser hovedsakelig i Finnmark fylke, men med en stadig voksende nettbutikk øker kundemassen i hele landet.

Daglig leder Veronika Andersen så raskt nytten i å kunne tilby sine kunder digitale rekvisisjonsløsninger for tryggere varekjøp.

- Vernesenteret er en familiebedrift som drives av andre generasjon. Vi har levert arbeidstøy og verneutstyr siden første hjelmen og verneskoene kom på markedet i Norge.

- Vi opplever selv at vi jobber i en utrolig spennende bransje. Vi har fulgt utviklingen siden man på 70- tallet brukte samme tøy privat som på jobb.

- Det er litt som å jobbe i motebransjen, de som designer arbeidstøy i dag er ofte hentet fra sportsbransjen.

- Helse, miljø og sikkerhet går hånd i hånd med komfort og ønsket om å trives i klærne man bruker daglig.

- Vi var også tidlig ute med arbeidstøy for kvinner. Den gang måtte vi importere klær fra utlandet, men de siste tre årene har klær for damer i flere bransjer fått litt mer fart. Så i dag har vi en stor avdeling for dameklær.

Vernesenteret er en familiebedrift som drives av andre generasjon. Vi har levert arbeidstøy og verneutstyr siden første hjelmen og verneskoene kom på markedet i Norge. Foto: Vernesenteret

Innkjøp, kontroll og oversikt.

Dere tok i bruk easyReq etter sommeren 2024, hvorfor det?

- Jeg møtte representanter fra easyReq på et lokalt arrangement for næringslivet i Alta. Vi fikk presentert produktet og jeg tenkte umiddelbart at dette er noe for vår kundegruppe.

- Vi kom i prat fordi jeg ville gi dem tips om bransjer, bedrifter og personer de burde snakke med og oppsøke.

- Vi driver tross alt i en bransje hvor det fortsatt altfor ofte handler om håndskrevne lapper når man henter ut varer.

Hvordan har tjenesten levd opp til forventningene for dere som leverandør?

- Vi ser utelukkende fordeler.

- Når våre kunder kommer med post-it lapper eller håndskrevne ordre, krever det mye administrasjon. Ordren må registreres manuelt i ordresystemet og lappen må ofte scannes inn for å kunne følge fakturaen.

- Jo flere manuelle steg, desto høyere er risikoen for menneskelige feil som at man skriver feil navn, løse lapper kan forsvinne og/eller ordren er ikke kvalitetssikret på forhånd. Det siste skjer heldigvis sjelden.

- Med easyReq sender kunden sin ordre digitalt på forhånd, eller registrerer den når de står på plass i butikken. Rekvisjonen sendes omgående til ansvarlig innkjøper som bekrefter og alt er klart på ett minutt.

- Vi får ordren rett inn i ordresystemet, sparer masse til på administrasjon og effektiviserer hele prosessen. Kontroll, trygghet og effektivitet - digitalt ivaretar vi prosessen gjennom hele verdikjeden.

- Ressursmessig passer dette meget godt inn i vår miljøprofil. Som miljøfyrtårnbedrift ser vi konstant etter løsninger som forenkler hverdagen til fordel for oss og våre kunder, uten å belaste miljøet.

- Kundene som kommer til oss og ser løsningen velger easyReq direkte. Vi er ikke selger av tjenesten, men anbefaler løsningen varmt, spesielt til de som kommer med håndskrevne ordre.

- Vi har brukt løsningen i drøye to måneder og ser allerede nå hvor mye enklere alt går. Til og med de kundene som tester løsningen for første gang, uansett om de er 18 eller 70 år, gir uttrykk for hvor enkelt det er.

- Kunden i butikken bestemmer seg, rekvisjonen går til den som skal godkjenne, vi får ok og alt er gjennomført på 1 minutt.

Ser dere noen ulemper med løsningen?

- Hmmmm, nei faktisk ikke. Det må kun være om den som skal godkjenne ordren ikke er tilstede eller nettet er nede.

Krever dere bedriftsavtale eller en viss størrelse på ordre for å ta i bruk tjenesten?

- Absolutt ikke, det er ingen minimumsordre for å bruke digitale rekvisisjoner hos easyReq. Vi har brukt easyReq på ordre for bare et enkelt par hansker og selv da er det lønnsomt.

- easyReq har forenklet vår hverdag og økt vår miljøprofil. Ingen får ta ut noe vi ikke får betalt for, enhver ordre har rekvisisjonsnummer, navn på bestiller og er godkjent av innkjøper før vi fakturerer.

Optimisme for 2025

- Bygg og anleggsbransjen har vært sterkt redusert de siste to årene, men vi ser tydelige signaler på at det begynner å bli fart igjen og har økt staben fordi vi forventer høy fart fra 2025.

- Samfunnet er avhengig av at vi bygger nytt, bevarer og renoverer eksisterende bygningsmasse, utvikler vei og infrastruktur med tanke på befolkningsveksten.

- Når Norges største fastlandsnæring øker aktiviteten vil det være nødvendig for de bedriftene som skal opp i god marsjfart å ha disse rutinene på plass, avslutter Andersen.