- Når de ansatte fikk vite at rekvisisjonen er på en app, var det helt greit å innføre krav til rekvisisjon. Det har blitt veldig godt mottatt blant alle ansatte, i alle kommunene, sier Avdelingsleder Linn Knudsen hos Vefas 
Sist oppdatert: 27-12-2024 Annonsørinnhold

Med easyReq tar Vefas kontroll på innkjøpene

I over tre tiår har Vefas vært en fremtredende miljøaktør i Vest-Finnmark. Gjennom avfallshåndtering, resirkulering og innovative tiltak bidrar selskapet aktivt til å redusere miljøbelastningen og fremme bærekraft i regionen.

- Vefas IKS håndterer alt husholdningsavfall i de fire kommunene Alta, Kautokeino, Loppa og Hasvik. Selskapets hovedanlegg ligger på Stengelsmoen i Alta kommune, hvor deponi og sortering finner sted.

- Vi jobber for avfallsminimering, ombruk, gjenvinning og forsvarlig sluttbehandling av husholdningsavfallet, forklarer avdelingsleder Linn Knudsen.

- Vefas Retur AS er næringsselskapet til Vefas IKS. De henter avfall fra næringslivet i de samme kommunene.

Som en del av sitt fokus på bærekraft og effektivitet, har Vefas nylig implementert easyReq, et digitalt verktøy som gir dem full kontroll over både innkjøpsprosesser og kostnader.

Dette markerer nok et stort skritt i selskapets arbeid med å forbedre ressursbruken og styrke økonomistyringen.

Kostnadskontroll er avgjørende for Vefas

Som en virksomhet som kombinerer samfunnsansvar og økonomisk drift, er det helt sentralt for Vefas å ha stram kontroll på utgiftene sine.

Med en rekke løpende prosesser, driftskostnader og prosjekter kan det være utfordrende å sørge for optimal ressursbruk.

- Ved at vi bruker easyReq vil det gjøre våre ansatte mer bevisste på innkjøp. Kanskje det får oss til å tenke på om vi trenger ting akkurat nå, og ikke minst bli mer bevisste på prisen på det vi kjøper.

- Det skal ikke være så lett å bare «hente» ting.

Gjennom digitale rekvisisjoner har Vefas funnet en løsning som gir bedre oversikt, reduserer sløsing og lar selskapet fokusere på sitt hovedmål: å bidra til et grønnere Finnmark.

- Vi ser for oss å spare penger på dette, og som sagt få en mer bevisstgjøring blant ansatte på pris og behov.

Har allerede dekket kostnadene for årets lisens

Bare to måneder etter at Vefas tok i bruk easyReq, ser selskapet allerede resultater. De ansatte har blitt merkbart mer bevisste på innkjøp, og investeringen i systemet har allerede lønnet seg.

- Jeg tror allerede vi har tjent inn lisensen for året. Jeg merker allerede at ansatte er mer bevisste på innkjøp.

- Som med mange nye rutiner, opplevde Vefas innledningsvis motstand mot endringer, særlig da de vurderte å bruke papirbaserte rekvisisjoner for å få bedre kontroll.

- Da løsningen i stedet ble digital, ble stemningen raskt mer positiv.

- Vi snakket tidligere om å innføre papirrekvisisjoner for å oppnå denne bevisstgjøringen på pris og behov. DA var det mye motstand, og spørsmål «om vi var klar over hvor tungvint det er».

- Så easyReq dukket opp i grevens tid. Når de fikk vite at rekvisisjonen er på app, fikk pipa en annen lyd. Da var det helt greit å innføre krav til rekvisisjon.

- Det har blitt veldig godt mottatt blant alle ansatte, i alle kommunene.

Digital effektivisering for en grønnere fremtid

Ved å digitalisere og effektivisere innkjøpsprosessene, tar Vefas et viktig steg mot en mer bærekraftig fremtid. Mindre tid og ressurser brukes på unødvendige innkjøp, noe som frigjør kapasitet til miljøprosjekter og andre viktige oppgaver.

Vi i easyReq er stolte av å samarbeide med Vefas og støtte deres arbeid for en grønnere fremtid.

Ved å kombinere vår digitale ekspertise med deres miljøfokus, skaper vi sammen positive endringer for både lokalsamfunnet og miljøet.

Vil du også komme i gang med easyReq og få bedre kontroll over innkjøpene? Kontakt oss her for mer informasjon.