Martin Grønnslett skrev sin masteroppgave om strafferett med en drøm om å bli forsvarsadvokat. Slik ble det ikke….
Fra venstre Martin Grønnslett, regionsjef i MEF Nord og Jens-Harald Jenssen, daglig leder i easyReq er fornøyd med avtalen som sikrer MEF medlemmene en mer lønnsom hverdag. Foto: easyReq
Sist oppdatert: 11-12-2024 Annonsørinnhold

MEF fant gull i nord

Martin Grønnslett skrev sin masteroppgave om strafferett med en drøm om å bli forsvarsadvokat. Slik ble det ikke...

- Etter studier i Tromsø ville vi flytte nærmere familien i Nordland, så jeg ble juridisk rådgiver i Nordland Fylkeskommune før jeg fikk jobb som innkjøpssjef i Mesta.

- Veien inn i anleggsbransjen var tilfeldig, men jeg stortrives. Da jeg fikk muligheten til å bli regionssjef for Nord-Norge i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) var jeg aldri i tvil. Her får jeg kombinert det meste av min bakgrunn. 

MEF er en frittstående bransje- og arbeidsgiverorganisasjon som representerer litt over 2 400 små, mellomstore og store bedrifter i hele landet.

- Jobben i MEF er allsidig, det er supert å få mulighet til å reise Nord-Norge rundt og hjelpe våre medlemmer. Per i dag inkluderer det 335 medlemsbedrifter med rundt 5 000 ansatte i landsdelen.

Dere inngikk samarbeid med easyReq i høst, hvordan kom dere i kontakt med hverandre?

- Det har en enkelt forklaring. Jeg var på besøk hos en av våre medlemmer, Stian Heitman, som er daglig leder og en av gründerne i maskinentreprenørselskapet CSP Maskin.

- CSP bruker easyReq og jeg, som har bakgrunn som innkjøper, så direkte at dette er gull. Vi var skjønt enig om at dette måtte vi se nærmere på i MEF.

- Jeg var på utkikk etter et slikt system da jeg jobbet i Mesta. I anleggsbransjen har det alltid vært viktig å fakturere, men vi har ikke hatt stort nok fokus på mulighetene til å spare penger på innkjøpssiden.

- Fordelen med easyReq er at det er så enkelt. Det krever langt mindre administrasjon enn mange andre systemer gjør.

- Når bedriftsledere og innkjøpere skjønner hvor enkelt de kan modernisere sine innkjøpsprosesser og ser potensialet kommer det til å bli veldig bra.

Er MEF medlemmene i nord framme i skoene når det gjelder digitale verktøy?

- Absolutt. Vi har også avtale med SmartDok og MEF-medlemmene i nord har vært den største brukergruppen hele veien.

- Enkelte hevder at man må være ganske stor for å drive innovasjon, men det motsier jeg hver gang jeg får mulighet.

- Anleggsbransjen har en holdning som gjør at vi finner løsninger. Bedrifter som SmartDok og easyReq beviser akkurat det.

- De ser et problem, finner en løsning og inkluderer kundene sine i utviklingen.

- SmartMEF er et glimrende eksempel på det. Løsningen er utviklet av SmartDok i tett samarbeid med MEFs medlemmer i nord.

- Jeg oppfatter at easyReq har samme innstilling og tror det er mange fordeler for de av våre medlemmer som er med fra start, og kunne bidra til utviklingen av et allerede moderne innkjøpssystem.

Ser du noen ulemper med systemet?

- Jeg ser ingen ulemper, men det betyr ikke at alle har samme behov. Utfordringen derimot er at folk må forstå at dette gjør hverdagen enklere, man får bedre oversikt og potensialet til å spare både tid og penger er stort.

- Spesielt for de som handler mye og er på farta hele tiden.

- Vi jobber i en bransje hvor du ikke tar jobben - anleggsplassen - med deg hjem eller til kontoret. Da er det veldig viktig å ha kontroll også ute i feltet.

- MEF er medlemsstyrt og avtalen med easyReq er fersk, det ser jeg som en mulighet for våre medlemmer til å være med å påvirke utviklingen av tjenesten.

- easyReq har fått på plass integrasjonen til SmartDok, det er ekstrem viktig at systemene snakker med hverandre.

- Når vi ser på den kompetansen og erfaringen menneskene i easyReq har fra nettopp anleggsbransjen, vet vi har de har en god forankring i brukernes behov.

- Vi tror dette er begynnelsen på et spennende samarbeid og en enklere, mer lønnsom hverdag for våre medlemmer, avslutter Grønnslett.

Så enkelt kan du modernisere dine innkjøpsrutiner

Anleggsbransjen er stadig i utvikling og behovet for effektiv styring av innkjøp blir stadig større. Dette er en verdifull mulighet for MEF-medlemmer til å dra nytte av et system som både forenkler og effektiviserer innkjøpsprosessen.

Som MEF-medlem er det enkelt å komme i gang. Fyll ut skjemaet som du finner her, så tar vi kontakt med deg for en helt uforpliktende prat om hvordan du kan dra nytte av et system for digitale rekvisisjoner.