Tidligere jobbet de ansatte hos Sig. Halvorsen i Excel- ark, word dokument og mail. I dag bruker de Aptly og hver eneste kunde får sin egen innlogging med oversikt over hva som er standard og hva de kan velge å bytte ut eller legge til i sin bolig. Foto: Sig. Halvorsen.
Siste oppdatert: 06-10-2023 Annonsørinnhold
Kundeservice på kundens vilkår
I over 75 har Sig. Halvorsen satt kvalitet i fokus. Fra sitt hovedkontor i Sandnes har de vokst til å bli et av distriktets ledende rørleggerfirma.
På deres nettside kan man lese:
Kvalitet gjennomsyrer alt vi er, alt vi gjør og alt vi står for. Fra kvaliteten på løsningene vi leverer til utstyret vi installerer sammen med fagfolkene vi jobber med. Kvalitet for bedriften handler også om å ligge steget foran i den digitale utviklingen, til det beste for deres kunder.
- Jeg har jobbet i Sig. Halvorsen gjennom ca 30 år, i ulike avdelinger, men alltid med kundekontakt.
- Det er en veldig inspirerende og kjekk arbeidsplass, med lokale eiere som inkluderer alle, vil og våger å tenke i nye baner, forteller Liv Bjørnsen, kundekonsulent i Sig. Halvorsen til Norsk Byggebransje.
- Våre ledere ønsker at vi skal være i utvikling og det er en kontinuerlig innsats for å vurdere hva vi gjør bra, og hva vi kan gjøre bedre. Hva fungerer godt og hva kan vi forbedre?
- De samme lederne oppmuntrer oss til å alltid se etter nye løsninger og støtter alltid opp.
- Vi snakket lenge om muligheten til å bli mer profesjonelle ovenfor våre sluttbrukere, som hovedsakelig er boligkjøpere. Vi har testet ulike digitale verktøy uten større suksess. Systemene opplevdes kompliserte, lite pedagogiske og utfordrende i bruk.
- I forbindelse med at vi la ned tre utsalgssteder bestemte vi oss for å gjøre dette selv, smiler hun. En liten gruppe internt begynte å se på ulike alternativer i markedet, når vi fant Aptly med en ren tilfeldighet.
- Vi bestemte oss raskt for å prøve og kom i gang med Aptly rundt årsskiftet 2021-2022. I oppstartsfasen fikk andre ha fokus på implementering, fordi jeg satt med så mange baller i luften. Jeg innrømmer at jeg er en voksen dame som ønsker å ha tid til å sette meg inn i nye systemer.
Aptly er et meget godt program for vår del
- Det vi driver med er komplekst og krevende på detaljnivå. Vi måtte prøve oss litt frem, våge å trå utenfor kjente rammer og tenke nytt mens vi tilpasset systemet til vår bruk.
- Aptly stilte villig opp som rådgiver og gav oss innsikt, innspill og mange gode råd.
- Jeg tenker spesielt på hvordan vi formidler muligheter for boligkjøpere, det er en kunst å ikke bli for tekniske. Det var veldig nyttig å få god hjelp på dette området.
- At plattformen er utviklet av håndverkere og at vår kontakt Fredrik selv er håndverker er et stort pluss.
-Vi testet Aptly i stadig flere prosjekter og nå bruker vi det i alle nybyggprosjekter - fra hytter på fjellet til større leilighetskomplekser.
Som dag og natt
-Tidligere jobbet vi med Excel- ark, word dokument og mail. I dag får hver kunde egen innlogging med oversikt over hva som er standard og hva de kan velge å bytte ut eller legge til. De får informasjon og muligheten til å sette seg inn i mer enn vi kunne informere om tidligere.
- Vi får vist ting vi ikke kan få vist i en butikk, kundene ser hele tiden hvordan deres valg påvirker budsjettet og vi unngår misforståelser og/eller feil bestillinger siden kunden bekrefter endelig valg med bank-id.
- Det er lettere å selge inn tekniske løsninger som f.eks rørskap, det er som et sikringsskap som samler alle rørføringer. Eller støydempende rør.
- Få boligkjøpere vet at det kan legges til, men dette handler om valg som må monteres under bygging. Når de tar over boligen er det for sent å gjøre endringer.
- Økonomisk handler det om mersalg på titusener av kroner som vi tidligere gikk glipp av.
- Kunden kan kommunisere med meg og mine kolleger direkte i systemet og selvsagt kan de fortsatt booke fysiske møter med oss og få rådgivning i butikken.
- Takket være all informasjon som nå finnes på Aptly opplever vi at kundemøtene går raskere, kundene er bedre forberedt og vet hva de vil, og ikke vil.
- Personlig sa jeg at dette gjør oss mer proff, men jeg hadde liten tro på at det skulle spare meg for tid. I dag kan jeg si at der kunde møtene tidligere tok 1-1 ½ time klarer vi oss i dag ofte med 30 minutter.
- Inne på Aptly kan vi legge inn byggetegninger og spesifikasjoner for hvert rom. Det gjør at vi blir mer seriøse rådgivere overfor våre kunder, det er lettere å dele våre erfaringer, gi konkrete råd og hjelpe dem å ta bedre valg.
- Nok en fordel for vår del er at så snart kunden har signert sine valg i Aptlys system, kan vi hente ut en leveringsrapport for boligen.
- Den lastes opp i vårt kvalitetskontrollsystem, hvor våre rørleggere kan hente rapporten og få eksakt informasjon om hva som skal leveres og utføres i hver enkelt enhet.
Aptly er alltid i utvikling
- Vi har etter hvert fått inn masse prosjekter i Aptly og det var overraskende positivt når de fikk inn en ny utvikler i teamet, Emil. Han tok kontakt og forklarte at han så muligheter til å forenkle prosessene våre ytterligere. Det er veldig hyggelig.
Kundeservice på kundens vilkår
- Vi befinner oss i et generasjonsskifte som selvsagt påvirker hvor digitale våre kunder er. Veldig mange i de yngre generasjonene har ikke behov for å møte oss i det hele tatt. Det gjør at vi kan legge mer krefter på de som ønsker fysiske møter og trenger mer bistand. Det skaper trygghet.
- Sig Halvorsen har som store deler av byggenæringen en god evne til omstilling når markedet krever det. Vi er et stort firma, med mange avdelinger og driver i en bra region.
- Vi har regnet på veldig mange prosjekter og opplever at flere av de pågående prosjektene selger bra, og regner med at nye prosjekter kommer til å starte opp. Vi er optimistiske foran 2024.
- Vi jobber med utvikling på mange fronter, i dagens marked må man inn på digitale løsninger for å være attraktive, lønnsomme og effektive.
- Jeg kan absolutt anbefale alle å prøve ut Aptly, avslutter Bjørnsen.
- Det begynte med en telefonsamtale fra Kåre Ravndal, konserndirektør i Teqva gruppen. Jeg husker det så godt, for jeg stod på en messe i Bergen med dårlig dekning.
- Ravndal er en handlingens mann, han utfordret meg direkte, kan dere løse så og så. Det kan vi, sa jeg og dermed gikk turen til Sandnes, sier Fredrik W. Johansen, daglig leder i Aptly.
- Sig. Halvorsen er fremoverlente og omfavner digitale verktøy på en fornuftig måte. De stiller krav basert på sitt behov for kvalitet og detaljer, det er vi vant til. Aptly skal skreddersys for hver kundes behov.
- De har gitt oss tillit til å utfordre det etablerte og mulighet til å bidra med utvikling.
- De har også kommet med ønsker til oss som vi ikke hadde tenkt på tidligere. Da virker et brukerutviklet system nøyaktig slik det skal.
- Vi skal ikke forandre arbeidsdagen til våre kunder, bare hjelpe dem effektivisere og forenkle, avslutter Johansen.