Inger Synnøve Johansen, kundekonsulent for bolig i rørleggerkjeden Sig. Halvorsen. Foto: Fredrik Fornes
Sist oppdatert: 06-01-2023 - Innholdsmarkedsføring skrevet av Fredrik Fornes
Rørleggerkjeden tar grep for å gi kundene det de ønsker.
– Det er på høy tid. Jeg har kunnet booke frisørtimer på nettet i mange år, så hvorfor skal det ikke være like enkelt å planlegge badet sitt på nett og så booke time med rådgiver direkte?
Spørsmålet kommer fra Inger Synnøve Johansen, kundekonsulent for bolig i rørleggerkjeden Sig. Halvorsen. Vi befinner oss på hovedkontoret i Sandnes, hvor selskapet er i full gang med workshop og opplæring i tilvalgssystemet Aptly.
Salgshverdagen går mer og mer over til at kundene selv vil gjør research hjemme, før de kommer til butikken.
Da gjelder det at også de ansatte i butikken tilpasse seg en slik hverdag. Det gjør de Sig. Halvorsen. Aptly er et system som setter alle produkt og tilvalg i system, og tilgjengeliggjør det for sluttkunden.
– Målet med å gjøre dette er først og fremst å få et proffere system for sluttkunden og en enklere, og mer oversiktlig hverdag for oss konsulenter, sier Inger Synnøve.
Daglig leder i Aptly, Fredrik Walter Johansen, under en workshop sammen med gjengen i Sig. Halvorsen. Foto: Fredrik Fornes
Kunden vil gjøre researchen
Trenden i markedet er at kunden i langt større grad enn tidligere ønsker å gjøre egen research og forarbeidet selv, i ro og mak på hjemmebane.
Det begynner omtrent å bli et folkekrav at man enkelt og digitalt kan utforske hvilke muligheter selskapet ditt kan tilby dem av løsninger.
Bransjestandarden har lenge vært dialog via epost frem og tilbake om møtetidspunkt, lange rådgivningssamtaler og en generell ineffektiv måte å jobbe på for alle involverte.
Nå tar Sig. Halvorsen grep for å gi kundene det de ønsker
– Kunden ønsker å sitte i førersetet og styre prosjektet selv. Det må vi respektere og ta på alvor. Med Aptly kan de forberede seg på en langt bedre måte.
-De kan lese seg opp på produkter og løsninger, gjøre noen valg, og selv booke et møte direkte i systemet – om de ønsker det.
-Når de har bestemt seg, signerer de digitalt på sine tilvalg og løsninger før ordene går rett til oss slik at vi kan levere nøyaktig hva kunden ønsker, forklarer boligkonsulenten i Sig. Halvorsen.
For rørleggerkjedens del er opp mot 8.000 produkter lagt inn i systemet. Det gir kunden et helt annet grunnlag for å forstå hvordan ting henger sammen og ikke minst fordøye priser på forhånd.
Aptly i aksjon under workshopen med Sig. Halvorsen. Foto: Aptly
– Aptly gjør at selgerne går mer over til å bli rådgivere for en kunde som er langt bedre forberedt før de møtes. Kunden har tatt stilling til hvilke produkter de vil vurdere og ikke.
-Det gjør at møtene blir langt mer effektive, sier Fredrik Walter Johansen, daglig leder i Aptly.
– Vi slipper mye av innsalget på forhånd og kan bruke mer tid på mer konkrete ting.
-Når vi anbefaler kunden at de bør ha lydisolerte rør ettersom rørene går over himling, har de allerede lest om det, de forstår hvorfor vi anbefaler det og skjønner hva det koster, supplerer Inger Synnøve.
Vil spare tid og penger
Målet er at systemet skal spare Sig. Halvorsen for mye tid, spesielt i form av møtebooking og purring på kundens signatur. Aptly vil spesielt spare oss være mye tid når det kommer til større blokk- og leilighetsprosjekter.
Inger Synnøve Johansen legger ikke skjul på at det har vært utfordrende å implementere et nytt system. Slik det alltid er når man gjør endringer i etablerte rutiner og strukturer.
– Læringskurven har vært bratt, men nå er vi på oppløpssiden. Selv om det kan virke overveldende i starten, ser vi alle verdien Aptly tilfører hverdagen vår.
-Systemet har så uendelig mange fordeler: Kunden kan gjøre research på en proff måte, møtene blir
mer effektive og jeg tror også vi kan komme til å øke mersalget, avslutter hun.