En dyktig anleggsgjeng i Karlsøy kommune! Fra venstre Kostiantyn Yefymov, Denys Usachenko, Ken Nylund, John Thomassen, Knut Morten Licknes, Raymond Pedersen og Odd-Bjarne Kristiansen. Foto: SmartDok
Sist oppdatert: 24-10-2024 Annonsørinnhold

De uunnværlige heltene i Karlsøy kommune

Karlsøy kommunes driftsavdeling – et allsidig og hardtarbeidende team Karlsøy kommune skiller seg ut fra andre kommuner.

Med sitt store areal fordelt over fem øyer uten direkte veiforbindelse mellom dem, møter driftsavdelingens ansatte unike utfordringer.

Disse ansatte er de uunnværlige heltene som sørger for at innbyggernes hverdag går som normalt, til tross for et omfattende ansvarsområde og økende vedlikeholdsbehov.

En variert arbeidsdag

Odd-Bjarne Kristiansen, avdelingsingeniør for bygg og havn, beskriver arbeidsdagen sin som "ganske variert".

Han er ansvarlig for drift av kommunale bygg, boliger, kaier og havner, håndterer fradelingssøknader og salg av eiendommer, og deltar i investeringsprosjekter som nybygg og renovering.

Nylig møtte han en ekstra utfordring da fergeleiet på Hansnes ble stengt. Han og kollegene måtte raskt finne alternative transportløsninger for innbyggerne på Reinøya, Karlsøya og Vannøya.

- Vi er her for å hjelpe. Det er tross alt våre innbyggere. Vi må prøve å bistå der vi kan. Odd-Bjarne Kristiansen

De måtte sette inn båter, lage rutetider og samarbeide tett med fylkeskommunen for å revidere planene – en omfattende oppgave som krevde både fleksibilitet og kreativitet.

Ann Charlott Karlsen, enhetsleder for kommunalteknisk drift og eiendomsforvaltning og Odd-Bjarne Kristiansen, avdelingsingeniør for bygg og havn. Foto: SmartDok

Et lite team med stort ansvar

Ann Charlott Karlsen, enhetsleder for kommunalteknisk drift og eiendomsforvaltning, leder et team bestående av 4,7 årsverk driftsteknikere (uteteamet), i tillegg til 7 ingeniører/fagansvarlige, flere deltids brannkonstabler og renholdere.

- Hele driftsenheten utgjør totalt rundt 17 årsverk. Disse dekker alt fra vann, vei og avløp til bygg, brannvern og beredskap. De drifter vannverk, sykehjem, kirkegårder, lekeplasser og mye mer. Ann Charlott Karlsen

Få hender, stort ansvar

- Som innbygger kan man få inntrykk av at driftsenheten er et stort team med mange ansatte, men i små kommuner er det faktisk bare noen få personer som håndterer alt, fordelt på svært brede ansvarsområder.

Stor innsats, lite anerkjennelse

Til tross for den viktige jobben de gjør, opplever ansatte i driftsavdelingen sjelden anerkjennelse. – Det er et utakknemlig arbeid, sier en av de ansatte. Man får ikke skryt når ting går bra, bare klager når noe går galt.

Likevel klager ikke de ansatte. De er stolte av jobben de gjør, og de setter pris på allsidigheten den gir.

- Det er det som gjør jobben så interessant. Du vet aldri hva dagen vil bringe. Knut Morten Licknes

SmartDok forenkler HMS og Sikkerhet

Behov for flere ressurser

Med et økende vedlikeholdsetterslep og et aldrende anleggsregister er behovet for flere ansatte stort.

Karlsen har allerede tatt initiativ til å synliggjøre behovet for økte ressurser i Handlings- og økonomiplanen.

- Vi trenger flere folk for å kunne drive forebyggende vedlikehold og sikre en trygg overgang når noen slutter, forteller hun.

SmartDok – et verktøy for effektivisering

Driftsavdelingen har tatt i bruk SmartDok for å effektivisere sitt arbeid. Systemet brukes til å føre timer, registrere avvik og lage sjekklister.

- SmartDok gir oss bedre oversikt og kontroll, sier Karlsen.