Prosjektleder Runar Haugmo Hoel på den nye industritomta selskapet gjør ferdig på Oppdal. Foto: SmartDok
Sist oppdatert: 07-09-2024 Annonsørinnhold
Appen gjør hverdagen enklere
SmartDok-appen forbedrer driften hos Hoel & Sønner Prosjektleder Runar Haugmo Hoel ved den nye industritomten selskapet klargjør på Oppdal.
Med hjelp av SmartDok-appen har Hoel & Sønner effektivisert driften ved å bruke en brukervennlig teknologi som forenkler HMS, timeregistrering og kommunikasjon.
For entreprenørselskapet Hoel & Sønner i Oppdal har SmartDok blitt et uunnværlig verktøy.
Prosjektleder Runar Haugmo Hoel fremhever appens enkelhet og funksjoner som gjør timeregistreringen effektiv som noen av de største fordelene.
- Den viktigste funksjonen er kanskje kommunikasjonen og registreringen mellom våre folk ute i felten og de som jobber på kontoret.
- At appen er så enkel å bruke, gjør at dialogen og dokumentasjonen flyter godt, sier Hoel.
Med SmartDok kan ansatte raskt registrere både arbeidstimer og maskintimer direkte i appen.
- Ved å registrere maskintimer samtidig som arbeidstimer, sparer vi betydelig tid og ressurser sammenlignet med tidligere, sier han.
Dette gir en mer nøyaktig oversikt over bruken og vedlikeholdet av selskapets maskinpark, noe som gir bedre ressursstyring og mer effektiv drift.
Dyktige ansatte som sørger for at prosjektene blir levert til rett tid og med rett kvalitet er alfa og omega for Hoel og Sønner. Her ser vi Andrea Gaustad måle slik at alt blir rett. Foto: SmartDok
Tradisjonsrikt selskap med bredt spekter av tjenester
Hoel & Sønner ble etablert i 1955 av Runar Haugmo Hoels bestefar i Trondheim. Siden den gang har selskapet vokst til å bli en totalleverandør innen bygg og anlegg.
Med rundt 40 ansatte tilbyr selskapet tjenester som graving, betongarbeid, drift av pukkverk, transport, bergsprengning, prosjektering og landmåling.
Selskapet har en stor maskinpark og driver tre pukkverk. Flesteparten av prosjektene er lokale, noe som gir de ansatte muligheten til å returnere hjem etter endt arbeidsdag.
At selskapet leverer kvalitet, bekreftes av at mange oppdragsgivere vender tilbake med nye oppdrag.
- Vi har bygget opp gode relasjoner gjennom mange år. Kundene våre kommer ofte tilbake, noe som tyder på at de er fornøyde med arbeidet vi leverer, sier Runar.
Denne kundetilfredsheten gjenspeiler Runar Hoels syn på hva som utgjør et vellykket prosjekt:
- Det viktigste er at vi leverer prosjektet med riktig kvalitet, til riktig tid. Det er selve kjernen. Forhåpentligvis blir det noen kroner til overs også.
Sterkt fokus på sikkerhet
Hoel & Sønner legger stor vekt på HMS og kvalitetssikring. Selskapet er ISO-sertifisert etter både 9001 (kvalitet) og 14001 (miljø), og har tiltaksklasser 2 og 3 for betongkonstruksjon og utførelse, samt prosjektering.
Disse sertifiseringene er mer enn bare kvalitetsstempler; de fungerer som integrerte verktøy i den daglige driften.
- Vi bruker SmartDok til å dokumentere RUH og kvalitetsavvik, forklarer Runar Haugmo Hoel.
Dokumentsenteret i SmartDok samler all prosjektinformasjon, inkludert sjekklister, bilder, timer og maskintimer, på ett sted.
- Det er svært praktisk å ha alt samlet. Alle har tilgang til HMS/KS-systemet til enhver tid gjennom en brukervennlig app, sier Hoel.
For internkontroll innen HMS-systemet har selskapet utviklet egne sjekklister for vernerunder. ProAdm benyttes til prising og utarbeidelse av anbud. Denne omfattende tilnærmingen, støttet av digitale verktøy, sikrer at Hoel & Sønner leverer prosjekter av høy kvalitet med fokus på sikkerhet og miljøhensyn.
Mikal Hoel er maskinfører og jobber på spreng med å få ferdig tomta sammen med resten av selskapet. Foto: SmartDok
Dokumentasjon med bilder
Selskapet sikrer god dokumentasjon av alt arbeid ved hjelp av fotodokumentasjon. Dette er avgjørende for å unngå feil og reklamasjoner, og sparer både selskapet og kundene for betydelige kostnader.
- Å dokumentere utført arbeid kan spare deg for reklamasjoner og mye tid, som også betyr penger, påpeker Runar.
Han understreker viktigheten av å dokumentere alt:
- Hvis du har et prosjekt der du har lagt ned 50 stikkledninger, må du sørge for å ta bilder av alle 50. Mangler det dokumentasjon på en av dem, og det oppstår et problem senere, kan det bli kostbart, forklarer han.
Tilpasset løsninger for bransjen
For Hoel & Sønner er SmartDok en løsning som er spesielt tilpasset deres bransjes behov for dokumentasjon.
Appen håndterer alt fra timeregistrering og HMS til dokumentasjon og kommunikasjon. Hoel understreker betydningen av dette:
- Det at appen er såpass godt tilpasset vår bransje og dekker mange av dokumentasjonskravene, er svært viktig for oss!