Anleggsbedriften Brødrene Ødegård Maskindrift AS i Fredrikstad har vært smarte og satset på miljø og sertifiseringer. Avbildet. Leif-Henrik-Gjølberg og Torleif-Slettedal Foto: SmartDok
Sist oppdatert: 09-04-2022 - Annonsørinnhold

Det betaler seg å satse grønt

Anleggsbedriften Brødrene Ødegård Maskindrift AS i Fredrikstad har vokst seg til å bli en bedrift man ikke kommer utenom i Fredrikstad-området.

Selskapet har hatt sterk vekst, og fått flere og større oppdrag de siste årene. Nå jobber det hele 60 ansatte i selskapet som består av både graving, VA, fjellsprenging og pukkverk.

Suksessen har dog ikke kommet av seg selv. Bedriften har tatt et bevisst valg på å satse grønt, noe som har betalt seg i form av tildeling av mer og mer oppdrag.

– Vi er både miljøfyrtårnsertifisert og ISO-9001 sertifisert, forteller Martine G. Hartford, markedsansvarlig i selskapet. Det er et konkurransefortrinn spesielt med tanke på anbud hvor vi stiller sterkere i konkurransen.

-Har du ikke disse sertifiseringene, så får du ofte ikke delta i anbudsrundenen gang.

Pål Marius Fredriksen er HMS/KS-ansvarlig i bedriften og ser absolutt nytten av å være sertifisert.

– Kravene blir bare strengere og strengere, og det blir bare viktigere og viktigere å ha sertifiseringene på plass, både på miljø og kvalitetssikring, sier han.

Å sertifisere seg kan for mange høres ut som et komplisert og tidkrevende opplegg. I hvertfall om en ikke har kontroll på dokumentasjonen.For Brødrene Ødegård gjorde et digitalt hjelpemiddel jobben mye lettere.

– SmartDok hjalp oss veldig med å bli sertifisert. Vi begynte på den prosessen uten SmartDok og endte opp med å bruke systemet underveis, fortellerMartine G. Hartford.

-Folka i SmartDok er særdeles hyggelige, joviale og løsningsorienterte. Det er gøy å samarbeide med en leverandør som er så fremoverlent og service-minded, forteller Hartford til Norsk Byggebransje.

–Vi hadde nok klart å bli ISO 90001 sertifisert allikevel, men SmartDok gjorde prosessen mye enklere for oss. Spesielt fordi alt er samlet på et sted. Ikke bare for oss i administrasjonen, men for alle ansatte uansett type stilling.

-Nå bruker vi alle samme styringsverktøy, fremfor flere ulike systemer som vi tidligere hadde brukt.

-Alle har tilgang på det de trenger og dokumentasjon knyttet opp mot ansatte, kunder, prosjekter, maskiner, biler ol. er samlet på et sted og enkelt for alle å finne.

I SmartDok kan bedrifter enkelt bygge sitt ledelsessystem og gjøre det tilgjengelig for alle ansatte. Slik blir ISO-sertifiseringen enklere å gjennomføre.

-Overgangen fra gamle systemer til SmartDok gikk også knirkefritt, support var tilgjengelige til enhver tid og vi kunne bytte system og begynne å bruke det omtrent på dagen.

-Tydelig tidsfrister sparte oss for tid og ressurser, gjorde prosessen enkel og tydelig for oss som ikke har «master i ISO» fra før, smiler hun.

I SmartDok kan bedriften enkelt bygge sitt ledelsessystem og gjøre det tilgjengelig for alle ansatte. Slik blir en ISO- sertifisering enklere å gjennomføre. Foto: SmartDFok

Mener du at alle ansatte, uansett alder opplever SmartDok som lett å ta i bruk?
-Helt klart JA! I vårt firma har vi ansatte i et aldersspenn fra 17-60+ og alle bruker SmartDok. Til og med de som fortsatt har «mailen sin i en skuff» synes SmartDok er lett å ta i bruk.

-Våre ansatte ute synes ikke lenger det er et ork å sende inn en RUH (Uønsket hendelse) eller legge inn timene sine hver dag, for nå går det på minutter. Mye er automatisert og vi har muligheten til å tilpasse våre lisenser i SmartDok til vår bedrift og vår drift.

Fokus på tomgangskjøring
Redusert tomgangskjøring gir lavere kostnader for entreprenørene, og betyr mindre utslipp. Enkelt å gjennomføre, samt bra for miljøet og bedriftsøkonomien.

Martine G. Hartford ønsker å trekke frem en konkret ting som de har satset mye på i det siste, tomgangskjøring.

I 2019 lanserte MEF en egen kampanje med påfølgende konkurranse der målet var å oppnå størst mulig reduksjon i tomgangskjøringen.

– Dette ble vi med på, sier hun.

Det endte med at maskinføreen deres Kristian Haugen vant på landsbasis.

– Han reduserte tomgangskjøring mest, og nå har vi klart å forplante dette i hele firma. Vi hadde vel et snitt på 30 % tomgangskjøring tidligere, nå er vi nede på 12 %, forteller Martine.

– Det har vært en suksess!

Redusert tomgangskjøring gir lavere kostnader for entreprenørene og mindre utslipp. Enkelt å gjennomføre, og bra for miljøet og bedriftsøkonomien, sier Martine G. Hartford. Foto: SmartDok

Dokumenterer kompetanse
En av Hartfords mange oppgaver er å dokumentere bedriftens forskjellige kompetanser.

– I tillegg til sertifiseringer og fokus på miljø har også bedriften hatt fokus på å holde kompetansen til de ansatte i bedriften oppdatert, fortelle hun.

- Kompetansemodulen er en viktig modul som inngår i grunnoppsettet til SmartDok. Takket være den har vi full oversikt over alle de ansatte sine kompetansebevis, og varslingsfunksjonen hjelper oss å ha kontroll på at alt er oppdatert til enhver tid. Dette har vært en kjempehjelp for meg som har ansvaret for nettopp denne biten.

-Dessuten er det fint å ha når prosjektlederne skal delta i anbud eller sende tilbud.

-SmartDok gir oss bedre oversikt, verktøyet gjør det enkelt for oss å hente ut det vi trenger av dokumentasjon og vi kan vise til gode rutiner.

-For vår del har SmartDok hjulpet oss å effektivisere og jobbe riktig med rapporteringer ol. Vi kan vel si at den største fordelen vi har merket er internt, men utvilsomt også i vårt daglige samarbeidet med med byggherrer og leverandører.

-Vi anbefaler SmartDok på det varmeste, avslutter Hartford.