Aptly og Fonn deler samme oppriktige ønske om å gjøre bransjen bedre. Nå inngår de samarbeid. Fra venstre: Fredrik Walter Johansen, daglig leder i tilvalgsportalen Aptly og Erik L. Nilsen, nordisk salgssjef i Fonn AS. Foto: Aptly/Fonn
Sist oppdatert: 24-04-2023
Aptly og Fonn - skapt av håndverkere, for håndverkere
To solide norskeide bedrifter har inngått samarbeid til det beste for entreprenører, håndverkere og boligkjøpere. Målet er å levere enda bedre effektive og intuitive tjenester som forenkler hverdagen for alle parter.
- Sammen sikrer vi kvaliteten i byggeprosjekter for entreprenører og håndverkere, samtidig som vi tar grep for å gi forbrukerne den beste kundereisen i forbindelse med deres nye bolig. Det forteller Fredrik Walter Johansen, daglig leder i tilvalgsportalen Aptly til Norsk Byggebransje.
- Vår styrke er at begge tjenestene er skapt av håndverkere, for håndverkere.
- Vi har hatt dialog siden 2021 og innså raskt at vi har skapt løsningen til en utfordring mange kjenner igjen, på hver sin side av bordet.
-Aptly har utviklet sin tilvalgsportalen gjennom 15 år. Kort fortalt er det som en profesjonell nettbutikk for forbrukerne, med en oversikt over ulike produkter man kan velge til sin bolig.
-Stikkontakter, gulv, vinduer, dører osv, med bilder, konkret informasjon og tydelig prisinformasjon. Det er oversiktlig, lett å legge til og ta bort produkter, og budsjettet oppdateres umiddelbart.
-I dag er håndtering av tilvalg et av kravene i bustadoppføringsloven («Lov om avtalar med forbrukar om oppføring av ny bustad»). Der forbrukernes rettigheter blant annet krever at man skal kunne gjøre diverse endringer på boligen.
-Fonn tar seg av alt som skjer på byggeplassen mens Aptly jobber med kundereisen til sluttbrukerne. Takket være integrasjonen som nå er klar, blir også tilvalg satt i et system slik at prosjektleder har full kontroll og kan fange opp alle bestillinger, og fordele oppgavene, fortsetter Johansen.
Det beste av to verdener
- Fonn er et prosjektstyringsverktøy skreddersydd for byggenæringen. Vi har 35 000 brukere og verktøyet er brukt i mer enn 70 000 byggeprosjekt siden 2016, forteller Erik L. Nilsen, nordisk salgssjef i Fonn AS.
- Den digitale plattformen brukes ved nybygg, rehabilitering, forvaltning og drift. Gjennom å samle kommunikasjon, samhandling og dokumentasjon kvalitetssikres prosjektet fra start til mål.
- Systemet kan skreddersys til enhver bedrift, noe som er avgjørende ettersom vi har alt fra enmannsbedrifter til store entreprenørkonsern blant våre kunder.
- Brukervennlighet har alltid stått i fokus, spesielt i mobilapplikasjonen vår. Under utvikling av appen fikk vi designhjelp av en med doktorgrad i brukeropplevelser. Vår holdning har alltid vært at vi ønsker å være best på det vi driver med.
- Vi konkurrerer når det trengs, men foretrekker samarbeid når vi finner moderne systemer som overlapper vårt eget, slik Aptly gjør. Vi har fremsnakket hverandres konsept lenge, nå er integrasjonen på plass og skaper stor merverdi for de av våre kunder som trenger det.
- Vi deler samme oppriktige ønske om å gjøre bransjen bedre. Det gjør vi best sammen, avslutter Nilsen.
De flinkeste folkene, på de rette plassene
- En av mange fordeler er at all dokumentasjon følger boligen og finnes tilgjengelig både hos Aptly, og f.eks Boligmappa.
- Håndverkerne kan fokusere på bygget, mens boligkjøperen sitter i godstolen og bestemmer seg for kjøkken, vinduer, dører osv. Deres valg fanges opp i systemet og sparer håndverkerne for mye tid.
- Dersom det dukker opp avvik i forbindelse med f.eks overtagelse, fanges det opp i systemet, uten at kjøperen er involvert, de får beskjed når alt er rettet opp, forteller Johansen.
Hva tenker dere om fremtiden?
- Dette samarbeidet gjør at vi styrker begge tjenestene. Vi fortsetter innsatsen med å sikre boligkjøperen den beste opplevelsen, parallelt med at vi sikrer håndverkerne digitale verktøy som er enkle i bruk. De skal oppleve mestring og arbeidsglede gjennom bruken av Fonn og Aptly.
-Vil du sove godt om natten, skal du la Aptly og Fonn hjelpe deg på vei. Vi ønsker at alle våre kunder skal oppleve samme arbeidsglede som vi gjør, avslutter Johansen.