Vi tar av oss hatten for EL-PROFFEN som tar grep på vegne av en hel bransje, sier Henrik Lund, COO i HeimTV til Norsk Byggebransje. Foto: HeimTV
Sist oppdatert: 12-08-2024 Bransjeprat
Det er folka som bærer serien!
For store drømmer og praktisk virkelighet, kan man lese på HeimTV’s nettside. Nisjekanalen satser på god TV for alle som er interessert i bolig, interiør og eiendomsmarkedet.
De er en god partner for EL-PROFFEN gjennom programserien Elektrikerne. Vi tok en prat med COO Henrik Lund og Kjetil Brandt Strategisk kundesjef i TV kanalen.
Første sesong av programmet «Elektrikerne» har gått på lufta. Fortell oss om bakgrunnen for serien.
- Jeg har hatt et samarbeid med EL-PROFFEN og markedssjef Sven Arild Bransdal i flere år gjennom andre prosjekter.
Les også: Har det vært verdt det?
- Vi holdt kontakten da jeg begynte i HeimTV og ideen vokste frem i dialog rundt erfaringer EL- PROFFEN hadde gjort seg gjennom diverse TV programmer, forteller Lund.
- Vi innså raskt ut at vi kunne se på andre løsninger, så vi bestemte oss for å ta et produksjonsmøte og diskutere ideer med Tellus Works som har produsert serien.
- Målsetningen var å slå et slag for yrkesfag med fokus på rekruttering av flere håndverkere generelt og elektrikere spesielt.
- Elektrikerne gjør langt mer enn å montere stikkontakter og skifte sikringer. De har en viktig jobb med mye ansvar, også hva gjelder samfunnskritiske oppgaver.
- Derfor ble vi enig om å følge elektrikerne i deres arbeidshverdag, for å se hvordan de jobber og løser sine mange oppgaver.
Realityserie med norske elektrikere
- Workplace-reality rett og slett, hvor seerne får se virkeligheten på arbeidsplassen, samtidig som man blir kjent med menneskene som utfører jobben.
- Vi tar av oss hatten for EL-PROFFEN som tar grep på vegne av en hel bransje, sier en engasjert og stolt Lund.
- Det står respekt av at de våger å gå foran å brøyte vei for en hel bransje, de viser ansvar, skyter Brandt inn.
Vi har flere programserier på gang og en rekke innfallsvinkler som skal dekkes. Vi vil lage god TV for alle som er opptatt av boligrelatert innhold, sier Kjetil Brandt, Strategisk kundesjef i TV kanalen til Norsk Byggebransje. Foto: HeimTV
- At de gjør det sammen med oss er morsomt. Vi er ingen stor kanal, men en nisjekanal som er dedikert innenfor en spesifikk tematikk. Sånn sett er vi nok rett kanal.
- Vi har engasjementet, kreativiteten og viljen til å skape en serie som viser Norge fra Finnmarksvidda i nord til Arendal i sør. Mennesker, natur og ulike utfordringer i forhold til vær og avstander for å nevne noe, sier Brandt.
- Fordelen med Heim kontra større kanaler er at vi kan være mer rause i forhold til hva vi deler og mer generøse i forhold til hva vi skaper, sier Lund.
- HeimTV eier rettighetene til programmet, men EL-PROFFEN har co-rettigheter.
- Det betyr at de «får en finger på rattet», uten at de kan kontrollere selve innspilling og klipping.
- De er inkludert i hele reisen og får et innholdskartotek fra innspillingene som de kan bruke fritt i en avtalt periode. Det er en av styrkene i samarbeidet med Heim.
Hvordan gikk produksjonen av «Elektrikerne» til?
- Vi farter land og strand rundt i denne produksjonen for å vise frem forskjellene, naturen og speile mennesker i vårt langstrakte land, fortsetter Lund.
- Det har vært en kombinasjon av at produksjonsteamet fra Tellus har fulgt elektrikerne på jobb, medat samtlige deltakere fikk utdelt GoPro kamera for å ta med seg på jobb.
- Slik kunne vi klippe sammen film fra produksjonsselskapet med noen innklippsbilder fra elektrikerne selv.
- Det er folka som bærer serien!
- Selvsagt skal vi bli kjent med yrket, men tanken er ikke at de skal stå med hodet inn i sikringsskapet hele tiden. Vi vil bli kjent med menneskene som er med i serien.
- Som for eksempel Halvard Bøe som kjemper med et indre valg som odelsgutt. Skal han ta over gården eller virksomheten som elektriker?
- Å vise mangfoldet og variasjonen i elektro yrket, vil forhåpentligvis pirre nysgjerrigheten for elektrikeryrket. Det handler om å være med å bidra til å endre fokus.
- Jeg er imponert over hvor naturlig alle elektrikerne er foran kamera. Jeg kan nesten ikke få rost dem nok, for både vi og programmet er helt avhengig av at de er naturlig og trygg foran kamera.
- Den oppgaven løste de med bravur.
Hvordan gikk produksjonen av «Elektrikerne» til?
- Vi farter land og strand rundt i denne produksjonen for å vise frem forskjellene, naturen og speile mennesker i vårt langstrakte land, fortsetter Lund.
- Det har vært en kombinasjon av at produksjonsteamet fra Tellus har fulgt elektrikerne på jobb, med at samtlige deltakere fikk utdelt GoPro kamera for å ta med seg på jobb.
- Slik kunne vi klippe sammen film fra produksjonsselskapet med noen innklippsbilder fra elektrikerne selv.
- Det er folka som bærer serien!
- Selvsagt skal vi bli kjent med yrket, men tanken er ikke at de skal stå med hodet inn i sikringsskapet hele tiden. Vi vil bli kjent med menneskene som er med i serien.
- Som for eksempel Halvard Bøe som kjemper med et indre valg som odelsgutt. Skal han ta over gården eller virksomheten som elektriker?
- Å vise mangfoldet og variasjonen i elektro yrket, vil forhåpentligvis pirre nysgjerrigheten for elektrikeryrket. Det handler om å være med å bidra til å endre fokus.
- Jeg er imponert over hvor naturlig alle elektrikerne er foran kamera. Jeg kan nesten ikke få rost dem nok, for både vi og programmet er helt avhengig av at de er naturlig og trygg foran kamera.
- Den oppgaven løste de med bravur.
- Fellesnevneren for alt vi gjør i Heim er bolig. Som Kjetil var inne på er det også spennende å se på et konsept med Norges hyggeligste håndverker, ettersom det til slutt er publikum som skal stemme frem håndverkerne.
- Vi ønsker å bidra til å bygge opp stoltheten rundt håndverksfagene og tror at det bor mye bra TV underholdning i kåringen.
- Det er nok mange spennende karakterer blant mange tusen nominerte, smiler Lund.
Hva synes dere om at EL-PROFFEN tar dette initiativet?
- Det er utrolig tøft! Det er store investeringer, men de tar lederskap og eierskap til en utfordring Norge sliter med.
- Vi har altfor lite håndverkere og elektrikere, dette står det respekt av, sier Lund.
- Selvfølgelig er det ekstra moro å få være med på ettersom jeg har jobbet med EL-PROFFEN så lenge. Det er sinnsykt masse jobb, men veldig lærerikt og inspirerende.
- EL-PROFFEN fikk med seg tre solide partnere i Cenika, Elko og Zaptec.
- Det er fint når flere går sammen i et spleiselag, ikke bare økonomisk, men også faglig. Alt handler om å vise bredden, mangfoldet og mulighetene i bransjen.
Kan vi se frem til en sesong nummer to?
- Det håper vi, selv om ingenting er hugget i stein er det et mål vi jobber mot. Så langt er tilbakemeldingene både internt i EL-PROFFEN og eksternt, veldig positive. Til og med konkurrerende aktører sier at dette er tøft.
Hva kan vi vente oss fremover fra Heim TV?
- Eget innhold blir bare viktigere, ikke bare innkjøpte programserier utenfra. Vi er veldig mottakelige for miljøer som har en ide eller programpitch, avslutter Lund.
- Det kan handle om både små og store ideer. Elektrikerne er en forholdsvis stor produksjon, men man trenger ikke være en stor aktør for å selge inn en god ide til oss.
- Det er bare å ta kontakt med kanalsjef Tora Rommetveit.
-Vi har flere programserier på gang og en rekke innfallsvinkler som skal dekkes. Vi vil lage god TV for
alle som er opptatt av boligrelatert innhold, avslutter Brandt.