Det var ingenting å si på stemningen på den røde løperen for premieren av rørleggerne.
Det var ingenting å si på stemningen på den røde løperen for premieren av rørleggerne. Foto Norsk Byggebransje 
Sist oppdatert: 17-10-2025 Norsk Byggebransje/VVS-Nytt

Fagstolthet rød løper og en klar beskjed til bransjen

Rød løper, kamerablitz og tett med kjente profiler, fagfolk, og kommende TV-stjerner. Premieren på «Rørleggerne» leverte både energi, latter og ettertanke.

Første episode viser alvoret i faget, ansvar, HMS og konsekvenser, men også humor og varme. 

Det som traff oss sterkest, var samspillet mellom generasjoner: mesteren som gir trygghet og lærling som får rom til utvikling. Det er kjernen i håndverkets bærekraft. 

Norsk Byggebransje stiller seg helhjertet bak engasjementet og legger til en oppfordring: Nå må bedriftene kjenne sin besøkelsestid og ta inn flere lærlinger.

- Vi lager underholdning – men håndverket skal stå støtt

Heim TVs daglig leder, Trond Valle, er tydelig på kanalens oppdrag og grenser.

- Vi lager underholdning, men målet med serien er å vise og skape stolthet rundt håndverkere, og løfte yrket. 

- Dette er et yrkesfag som ikke har fått så mye oppmerksomhet, men som definitivt fortjener det, sier han. 

For Heim TV, en kanal for alle som er interessert i hus og hjem er rørfaget «spot on».

Valle beskriver et prosjekt som har gått over et helt år, hvor teamet har fulgt både mestere og lærlinger i arbeid.

. Vi er veldig stolte av det ferdige resultatet, det er mye jobb for å komme dit, sier han.

Selv om en premiere kan føles som en sluttstrek, understreker Valle at dette ikke er over:

- Jeg tenker at det begynner nå. Vi har skrudd, hatt påsyn og meninger om hvordan dette skulle bli best mulig, og Plan B, som har lang erfaring med å lage god TV som engasjerer, har absoulutt lykkes med det. 

Daglig leder i Rørkjøp, Frank Olsen og Heim TVs daglig leder, Trond Valle tillater seg et velfortjent glass
Daglig leder i Rørkjøp, Frank Olsen og Heim TVs daglig leder, Trond Valle tillater seg et velfortjent glass. Foto: Norsk Byggebransje

Autentiske fortellinger og ekte folk

- Norske folk ønsker ekte historier. Dette er en ekte historie om rørleggere ute i arbeid og Heim TV er riktig kanal for en slik unik serie med ekte mennesker. 

Lærepunkt fra «Elektrikerne» som gikk på Heim TV i fjor er også tatt med. 

- Det er ekte fagfolk. Verken vann eller elektriske installasjoner er noen vanlige folk holde på med. Det krever kunnskap og kompetanse, ellers så kan det oppstå store ødeleggelser.

- Vann kan lage enorme skader hvis det blir lekkasje. Dette er arbeid for fagfolk og nettopp derfor er det også spennende TV, sier Valle. 

- Vi har hele veien vurdert hva som er bra å ha med.

- Vi lager TV som skal engasjere og underholde, men er også en kanal hvor publikum forventer at håndverkets verdighet ivaretas. 

Om de mest rørende scenene når en lærlinge åpent forteller om en vanskelig bakgrunn og veien inn i rørfaget, sier Valle; 

- Det er en veldig god, ekte og ærlig historie. 

- Han har hatt litt trøbbel i livet, det har flere hatt. Det at han har funnet en ny vei i livet gjennom et godt yrke, det rører en. 

Ekte hverdag, ekte ansvar

Daglig leder i Rørkjøp, Frank Olsen, er krystallklar på intensjonen.

- Målet med sesong 1 ble definert sammen med Hussein; det er å løfte frem og vise rørleggerfaget, for det det er og hvor viktig det er, sier han. 

Olsen mener folk flest undervurderer kompleksiteten i rørfaget. 

- Jeg pleier å si: Setter du servicebilene fra ulike fag på hver sin badevekt, veier rørleggerbilen ett tonn mer enn både elektriker, snekker og murer. 

- Det er så mye verktøy og deler som skal til for å sikre trygt vann og gode løsninger at det nesten er uforståelig for den som ikke kjenner faget. Det er veldig komplekst.

Olsen svarer også direkte på spørsmål om redaksjonell uavhengighet og sponsortrykk.

- Det har vært en stilig utfordring, forteller han. 

- Vi har hatt en rørleggermester med ansvar for påsyn, kun for å se etter faglige feil.

- I tillegg én ansvarlig for produktplassering som har fulgt med på at leverandørene våre kommer frem på en bra måte og vi har hatt én person som kun har sett på den emosjonelle siden. 

- Vi har sikkert bedrevet litt micromanagement på ting vi ikke har greie på, men det har løftet kvaliteten, fordi poenget er å vise hvor viktig faget er.

Rørkjøp - Hussain El Haddaoui og Ellen Øiesvold Palsen
Programleder for Rørleggerne, Hussain El Haddaoui (Hussein Fikser) sammen med Ellen Øiesvold Palsén, ansvarlig utgiver og Administrerende direktør, Norsk Byggebransje. Foto: Norsk Byggebransje

Kan skremme unge fra å søke

På spørsmål om humor og «grov hverdag» med mye bæsj, kan skremme unge, avviser han bekymringen.

- Nei, tvert imot. Ektheten, som når Ida forteller om de mindre glamorøse sidene av faget blir formidlet på en måte som gjør at folk tenker det er helt naturlig. 

- Det er menneskelig og ekte, og nettopp derfor bør slike scener med, sier han. 

Olsen mener dynamikken mellom mester og lærling er selve motoren i serien.

- Se på interaksjonen mellom Atle og Ida. Atle som rørleggermester, Ida som lærling, du ser hvor gøy de har det på jobb, du kjenner virkelig på mestringsfølelsen og problemløsningen. 

- Den synergien tror jeg definitivt vil inspirere flere til å søke lærlingeplass og flere bedrifter til å ta inn lærlinger.

Fullt hus før premiæren på Rørleggerne
Stinn brakke før første episode. Foto: Norsk Byggebransje. 

Har sett hele «Elektrikerne» 

- Vi ville ikke lage reklame i forkledning, men finne nerven mellom faglig synlighet og emosjonelle verdier. 

- Heim TV var nok litt nervøse for at vi skulle tulle det til med for mye faglighet og for lite følelser, men vi fant balansen.

- Jeg mener vi har klart å finne en planke som funker, mye takket være et svært skarpt produksjonsselskap.

Når praten går over på økonomi, er han like åpen. 

- Vi har brukt cirka åtte millioner kroner på hele prosjektet, fordelt på oss åtte som har spleiset. 

- I TV-sammenheng er det lite penger. Det ville trolig blitt mye dyrere på en større kanal.

- Poenget er ikke en kortsiktig kampanje-ROI, men å skape positivitet, yrkesstolthet og et ønske om å jobbe i bransjen, og en sunn forståelse for hvor viktig rørleggerfaget er.

Gjør noe med deg som menneske

Distribusjonsmessig blir det «alle mann på dekk». Det er lagt en veldig god plan. Vi har med oss syv partnere og Hussein,  alle med stor rekkevidde i egne kanaler. 

- Vi publiserer koordinert i alle flater. Heim TV er plattformen, men løftet kommer når hele nettverket deler.

Til slutt sender Olsen en invitasjon: Vær så snill, ta en titt på serien. Den kan gjøre noe med deg som menneske.

Autentisk energi og en tydelig forventning til bedriftene

Programleder Hussain El Haddaoui, kjent fra «Hussein fikser» er opptatt av å beholde virkeligheten slik den er. 

- Det viktigste for meg er å vise folket hvor viktig jobben vår er. Rørleggeren gjør mye mer enn å legge rør. Man er prosjektleder, man tegner, man rykker ut på lekkasjer. Det skjer noe hele tiden, sier han.

Han trekker spesielt frem lærlingene.

- Ida er en stjerne, veldig hyggelig og de andre lærlingene også. Til og med sønnen min, Adam, får dere se mer av. 

- Folk lurer jo på hvordan jeg har det hjemme også. Ingenting er iscenesatt. Dette er jobben min og kamerateamet var med meg to–tre dager i uken i fem–seks uker.

På spørsmål om serien kan få flere bedrifter til å ta inn lærlinger, er han uten forbehold:

- Absolutt. Det trengs. Vi har mange på skolen, men når tiden er inne for læreplass, får ikke alle plass. På Stovner videregående i fjor fikk seks av fjorten ikke plass.

- Hva skjer med dem? De gjør noe helt annet. Nå har det vært tøffe år i bransjen, men vi må ta inn flere lærlinger når det går oppover og staten bør også i større grad komme på banen for å hjelpe bedrifter.

Administrerende direktør i RørNorge, Marianne Wætnes Røiselan og Eli Heyerdahl Eide, Fagsjef Energi og Miljø i Rørentreprenørene Norge, samt styreleder og grunnlegger av Ingeborg-Nettverket var naturlig nok til stede på premieren.
Administrerende direktør i RørNorge, Marianne Wætnes Røiselan og Eli Heyerdahl Eide, Fagsjef Energi og Miljø i Rørentreprenørene Norge, samt styreleder og grunnlegger av Ingeborg-Nettverket var naturlig nok til stede på premieren. Foto: Norsk Byggebransje. 

Rørleggerne er ti ganger flinkere

Og om «Elektrikerne»? Han svarer med glimt i øyet. 

- Rørleggerne er ti ganger flinkere, ler han, før han blir alvorlig igjen. 

- Del dette i sosiale medier. La folk få se hvordan hverdagen faktisk er. Uten vann har vi et stort problem alle sammen. 

Ingen suksess uten partnere

Rørleggerne» er et spleiselag i ordets beste forstand.

Produksjonen er utviklet av Rørkjøp i tett samarbeid med Heim TV og Plan B, og gjennomført sammen med sentrale bransjeaktører som, Høiax, Armaturjonsson, Geberit, Oras, Waterguard, VikingBad og Brødrene Dahl. 

Poenget er ikke å tapetsere en logo-vegg, poenget er at produktene og systemene dukker opp hvor de faktisk hører hjemme, i problemløsningen og de faglige valgene rørleggere gjør hver dag. 

Når merkevarene blir en naturlig del av fagets verktøykasse, styrker det både troverdigheten til serien og forståelsen av kvalitet, og sikkerhet hos publikum.

Lærekontrakter – ikke bare likes

Serien er gratis tilgjengelig på Heim TV og Heim Play, og alt ligger til rette for god rekkevidde når partnernettverket deler, men hva som virkelig betyr noe etter rød løper, er hva bedriftene selv gjør. 

Serien har gjort sin del: vist ansvar, mestring, humor og virkelighet. Nå må virksomhetene svare med flere læreplasser og oppfølging. Premierekvelden bekreftet hvorfor dette prosjektet trengs. 

Norsk Byggebransje deler ambisjonen og legger til forventninger. 

Når unge søker yrkesfag må flere bedrifter stille opp å tilby lærlingeplasser.

Rørkjøp og deres partnere har tatt en kjempe inistjativ. La oss håpe det kan bli et vendepunkt for rekruttering, stolthet og kvalitet i et samfunnskritisk håndverk.