Bygget skulle gjenspeile IMS sin posisjon som ledende og internasjonalt anerkjent aktør i stålproduksjon, og fungere som hovedkvarter for IMS-Group. Bygningen tiltrekker oppmerksomhet og gir IMS et hovedkontor med en sterk identitet som skiller seg ut! Forteller arkitekt Atle Goutbeek. Foto: Rockpanel
Sist oppdatert: 06-08-2024 Pressemelding
Unik fasade representerer styrke og identitet
IMS Technologies går ukonvensjonelt til verks med sitt nye hovedkontor på Moland Vest. Arkitekt Atle Goutbeek ble utfordret med å forene tradisjonell og nyskapende design.
Etter en inspirerende tur til Nederland oppdaget Goutbeek Rockpanel som viste seg å være den ideelle løsningen. Ikke bare møtte materialet kravene til estetikk og budsjett, men det viste seg også å være praktisk for håndverkerne.
Arkitekt Goutbeek fra arkitektfirmaet Goutbeek AS har, sammen med byggentreprenør Bernt Olav Mesel fra LM Entreprenør, vært med fra prosjektstart da IMS Technologies skulle bygge nytt hovedkontor.
- IMS søkte et design som var iøynefallende og nyskapende, samtidig som det var kostnadseffektivt.
- I prosessen utviklet jeg et konsept som fokuserte på en fasade med særpreg – en rund, slående form, kledd i et spesielt materiale som skulle reflektere firmaets stålarbeid.
- Den runde veggen skulle ha en farge som var unik og identitetsskapende, uten at det gikk på kompromiss med bygningens praktiske funksjon, forteller Goutbeek og utdyper:
- Det var ikke et hvilket-som-helst firma som skulle representeres og dette ville vi gjenspeile i arkitekturen.
- Bygget skulle gjenspeile IMS sin posisjon som ledende og internasjonalt anerkjent aktør i stålproduksjon, og skulle fungere som hovedkvarter for IMS-Group.
- Med dedikerte fagfolk skulle bygget symbolisere stabilitet og en solid posisjon i bransjen. Derfor var kvaliteten på byggetufravikelig – alt skulle være i toppsjiktet.
På jakt etter den perfekte fasaden
Goutbeek fant det perfekte fasadematerialet på en inspirasjonstur til Nederland hvor han kom over en fiskebutikk som hadde en spesiell fasade.
- Da jeg så fasaden visste jeg at dette ville jeg ha! Byggentreprenøren, som opprinnelig ikke var helt overbevist om å bruke fasadeplater da de ofte er tunge og vanskelige å bearbeide, ble også med på møtet.
- Da de nye fasadeplatene, i tillegg til å ha spennende uttrykk, både var lette i vekt, i bearbeiding og inneholdt mye resirkulert materiale, ble det besluttet at vi skulle gå for Rockpanel, sier Goutbeek og fortsetter:
- Rockpanel Chameleon-fasaden er helt særegen med sin høyglans og sterke farger.
- Jeg var spent, men jeg argumenterte for at denne fasadevarianten ville garantert bli en markør, både som en iscenesettende fasade, men også representere alle de ulike menneskene som jobber på IMS.
Fra blått til gull, fra fabrikk til kontor - og alle i styret var enige i fasadevalget! forteller Goutbeek.
Rockpanel Chameleon-fasaden er helt særegen med sin høyglans og sterke farger. Foto: Rockpanel
Glade håndverkere og en rød tråd
Det var viktig for Goutbeek at den fargerike fasaden ikke bare skulle bli et overfladisk trekk, men at hele designet, inkludert uteområdet ble integrert i designet.
- Arkitektur har mange kriterier. Det skal være funksjonelt og ordentlig.
- Når noe er iøynefallende i arkitekturen så skal det være en rød tråd til resten av designet. Grunnen til at Rockpanel ble midt i blinken var at formen sørget for en lysbue, og kilen er et skille mellom bygget og uteområdet.
Uteområdet var opprinnelig en parkeringsplass der natur var tilsidesatt, og dette passet jeg på at ikke bare skulle bli en asfaltplass, men en fin uteplass med trærne som speiler seg i fasaden, forteller Goutbeek og utdyper:
- Selv om det var en opprinnelig skepsis blant snekkerne på grunn av tidligere erfaringer med andre fasadeplater, endte de opp med å ha produktive arbeidsdager uten problemer.
- Byggentreprenøren oppnådde overskudd, takket være den enkle håndteringen av platene som tillot prosjektet å bli fullført innenfor tidsrammen.
Ikoniske bygg styrker bedrifters identitet
Det var viktig for Goutbeek å framheve at å skille seg ut kan bli en styrke, og skape en sterkere profil.
- Jeg har alltid vært av den oppfatning at når man skaper noe vakkert, hvorfor skulle det da ikke være synlig?
- Det er mye grått, hvitt og svart design i Norge for tiden, men ser man på gamle klassikere, så var de ikke redde. De sto for det de designet, utdyper Goutbeek og avslutter:
- Jeg synes det er fantastisk at IMS valgte å gå for Rockpanel Chameleon-platene. Bygningen tiltrekker oppmerksomhet, og gir IMS et hovedkontor med en sterk identitet som skiller seg ut!