-Hos Svalinn ser vi lyst på fremtiden og selv om vi akkurat nå er inne i nok en krevende tid, har vi nå gode etablerte rutinene for å håndtere det. Vi har en veldig god ordrebok og en god dialog med alle kundene våre. Vi ser frem til å kunne gi tilbake til en bransje (HORECA), som har hatt et tøffere år enn de fleste. Foto: Svalinn
Sist oppdatert: 09-04-2021
Gleder seg til å kunne gi tilbake
Ni måneder etter at Norge for første gang stengte ned grunnet covid-epidemien, ble Huurre "født" på nytt og byttet navn til Svalinn. Med navneendringen samlet selskapet Norge og Sverige seg under en felles profil og identitet.
Målsetning er fortsatt den samme, å bli den foretrukne entreprenøren for næringsmiddelindustrien i Skandinavia. Ingen enkel oppgave selv i de beste tider, men hvordan går man løs på en oppgave som dette midt i en pandemi?
-Først og fremst er vi hjulpet av at våre kunder driver innen en bransje som trives i motkonjunktur. Mange av våre kunder har også opplevd vekst under pandemien, som igjen har gitt oss flere oppdrag og prosjekter, forteller CEO Tarjei Hegland til Norsk Byggebransje.
-Covid-19 har absolutt satt vår bedrift på prøve og i likhet med alle andre bedrifter og bransjer, var vi usikker på hvilken følger pandemien ville ha. Til tross for denne usikkerheten, bestemte vi tidlig at navnebyttet skulle gjennomføres som planlagt.
-Pandemien har satt oss på prøve, men vi så ingen grunn til at prosessen med navnebytte skulle utsettes. Heller tvert imot, vil jeg si. Det var mulighet for å vise både våre kunder og egne ansatte, at vi står sterkt og er rigget for tiden etter pandemien. Foto: Svalinn
-Vi er innstilt på å ri av denne stormen og komme styrket ut av det hele, med en tydelig merkevare og klar strategi for fremtiden.
- Utfordringene ved å bytte navn og profil midt under Covid-19 var mange og rekke utfordringer måtte overkommes. Frafall av fysiske møter internt og eksternt, permitteringer hos leverandører, og den fysiske kommunikasjonen med kunder og ansatte var bare noen av utfordringene.
-Våre ansatte har operert lenge under vårt gamle firmanavn og vi hadde planlagt flere viktige interne samlinger, på tvers av Norge og Sverige, hvor vi skulle møtes og ikke minst feire vår nye profil og identitet sammen.
-Mye løste seg med digitale møter og økt synlighet på nett, men vi har enda til gode å samle våre ansatte i Norge og Sverige for en real feiring.
-Oppsummert har prosessen vært mer krevende enn vi hadde planer om, men navnebyttet ble gjennomført på en meget god måte, og vi veldig stolt av vårt nye firmanavn og hjemmeside.
Når vi ser året som har gått i bakspeilet, hvordan har dere håndtere stadig nye restriksjoner, smittevern og begrensninger i forhold til reisevirksomhet?
-Vi er en entreprenør, så det sier seg selv at veldig mye av vår drift ikke håndteres digitalt. Både før, under og etter et prosjekt, kreves fysisk tilstedeværelse. Således har restriksjoner rundt reise og fysiske møter vært en stor omstilling for oss.
-Samtidig har vi lært å jobbe på nye måter og vi vil med all sannsynlighet, aldri komme til å reise like mye som vi gjorde før pandemien.
-Vi kommer fortsatt til å være tilgjengelig for kunder i hele Norges land, men vi er nå langt bedre digitalt rustet for en mer effektiv prosjekthåndtering.
Kombinasjon av ansatte som alle har satt inn et ekstra gir og hyppig, god dialog med forståelsesfulle byggherrer har gjort at Svalinnn har kunne tatt godt vare på alle sine kunder og ivaretatt alle leveranser. Foto: Svalinn
-Driften på ulike byggeplasser har krevd en ekstra dimensjon av planlegging og gjennomføring for våre prosjektledere det siste året. Karantener, ulike lokale smitteverntiltak og strupet tilgang til byggeplass, har skapt store utfordringer med å opprettholde avtalt fremdriftsplanen med byggherre.
- Kombinasjon av ansatte som alle har satt inn et ekstra gir og hyppig, god dialog med forståelsesfulle byggherrer har gjort at alle kunder er blitt ivaretatt og alle leveranser levert.
-Vi har hatt tilsyn på to forskjellige byggeplasser hvor Svalinn hadde ansvaret for at smittevern ble overholdt. Begge tilsyn ble gjennomført uten en eneste anmerkning og viser at vi, og våre ansatte tar vårt samfunnsansvar på alvor.
-Vi driver i bransje hvor god hygiene er elementært, så påbud om håndsprit, munnbind og ytterligere smitteverntiltak har ikke hatt videre negative begrensingen for oss. Flere av de nye tiltakene vil nok heller bli en del av vår virksomhet fremover også etter at pandemien er over.
Utfordrende år helt uten permitteringer
-Vi har klart å komme igjennom året uten permitteringer og det er vi veldig stolt over. Våre ansatte har holdt fokus på å sørge for en god ordrebok, og det er hovedgrunnen til at vi har klart oss så bra som vi har gjort.
-Våre ansatte har tatt utfordringer og omstillinger på strak arm. De har og gjør en strålende jobbe med å holde oss i arbeid. Til tross for at enkelte har hatt hjemmekontor i over 1, strenge lokale tiltak og ikke minst frafall av en hel bransje (HORECA), holder vi stand.
De fleste bransjer har tatt digitale sjumilssteg siste året. Når vi snakket sammen for et år siden hadde de ansatte blitt nødt til å mestre en rekke digitale verktøy på rekordtid. Hvordan har den digitale omstillingen endret hverdagen hos Svalinn?
-Bruken og kunnskapen om digitale verktøy har økt betraktelig hos oss det siste året. Kunnskap som vil også vil ha god nytte av når pandemien er over.
-Digitale møter, bedre dokumenthåndtering og tilrettelegging for en digital arbeidsplass har vært den største omveltningen. Vi begynner nå å komme litt «ajour» med den digitale utviklingen og det har hjulpet på at mange av de programmene vi bruker i dag, allerede var lagt til rette for oss.
-Selv om den nye hverdagen begynner å sette seg, betyr det ikke at vi er ferdig med å utvikle oss ytterligere modernisering står på trappene. Akkurat nå er vi i gang med å utvikle en bildebank og et intranett, som vil forbedre interne kommunikasjonen og strukturere rutinene våre.
-Året vi har vært igjennom har styrket oss på mange måter. Lærdommen vi tar med oss er at det bor mye mer i oss enn vi hadde sett for oss.
Gleder seg til å gi tilbake
-Hos Svalinn ser vi lyst på fremtiden og selv om vi akkurat nå er inne i nok en krevende tid, har vi nå gode etablerte rutinene for å håndtere det. Vi har en veldig god ordrebok og en god dialog med alle kundene våre.
-Vi kommer til å fortsette å dele vår unike kompetanse innen bygg og rom til næringsmiddelindustrien, være tilpasningsdyktig overfor kundene våre, samtidig som vi opprettholder en god holdning til smittevern/hygiene.
-Vi ser frem til å kunne gi tilbake til en bransje (HORECA), som har hatt et tøffere år enn de fleste. Muligheten for å igjen kunne samle og belønne alle ansatte for en strålende jobb, står også høyt på listen, men mest av alt ser vi fram til å treffe våre kunder igjen, og tilrettelegge for videre vekst i næringsmiddelindustrien.