Petter Bertheussen, regionleder Nord-Norge, GreenH. Foto: Ramish Ahmad CC
Sist oppdatert: 15-08-2024 Pressemelding 

Ambisiøse ekspansjonsplaner

Selskapene i Arctic Hydrogen Corridor vil få 100 hydrogenlastebiler med tilhørende infrastruktur for fylling og produksjon på veiene i Nord-Norge i løpet av 2 år.

- Det etableres allerede hydrogenkorridorer for lastebiler i sør. Nå skal vi jobbe for å forlenge de nordover og starter med Trondheim – Bodø.

- Teknologien utvikler seg raskt og nå kommer det lastebiler på hydrogen til Norge, men foreløpig er planene langt mer konkrete for Sør-Norge enn i nord.

- For å få lastebilene på veiene i nord er vi avhengige av et sterkt næringslivssamarbeid, og ambisiøse politikere lokalt, regionalt og nasjonalt, sier Axel Klafstad, leder for forretningsutvikling i GreenH

I løpet av 026 skal GreenH ferdigstille et hydrogenanlegg i Bodø, som skal levere til Torghatten Nords ferger mellom Bodø og Lofoten.

Anlegget vil produsere mer grønt hydrogen enn det fergene trenger, noe som gir muligheter for fylling av lastebiler og anleggsmaskiner.

- Jeg har stor tro på dette samarbeidet – Arctic Hydrogen Corridors mål passer fint med vår strategi om lokal produksjon og forbruk.

- Som leder for hydrogenanlegget i Bodø vil jeg være en aktiv del av dette nettverket og bidra til å skape en sammenhengende infrastruktur for produksjon og fylling i hele Nord-Norge, sier Petter Bertheussen, Regionleder GreenH Nord-Norge.

Vil ha med flere transportører og vareeiere

På årsmøtet like før sommeren ble det besluttet at GreenH tar over administratorrollen i bedriftsnettverket Arctic Hydrogen Corridor.

Samarbeidet består av selskaper fra hele verdikjeden som fremmer utviklingen av hydrogen, og styres av en styringsgruppe bestående av syv bedrifter. Kunnskapsparken Bodø er leid inn som prosjektleder for nettverket.

Samarbeidet har pt. over 20 medlemmer fra sluttbruker og leverandørsiden som har sterk interesse for å drive frem hydrogenløsninger i Nord-Norge.

Selskapene som samarbeider vil nå forberede en søknad til Innovasjon Norge for å sikre finansiering av arbeidet.

- Det er en unison enighet blant selskapene om tett og tillitsfullt samarbeid, på tross av at noen av selskapene også er konkurrenter.

- Vi håper å få med oss enda flere transportører og vareeiere, spesielt innen dagligvare og eksport. GreenH overtar koordineringen av samarbeidet, og blir ny kontraktspartner i neste søknadsrunde, sier Klafstad.

Målsettinger for samarbeidet Arctic Hydrogen Corridor:

På årsmøtet like før sommeren vedtok selskapene følgende hovedmål: 

  • 100 hydrogendrevne lastebiler på veien eller i bestilling i løpet av 2026 med virkeområde Trondheim og nordover
  • 10 hydrogendrevne anleggsmaskiner levert eller i bestilling i løpet av 2026 med virkeområde Trondheim og nordover

Utover dette ble det satt en rekke delmål for samarbeidet:

  • Etablere fyllestasjoner som dekker korridoren fra Trondheim via Fauske til Bodø, og videre nordover og østover – for anvendelse både på vei og anlegg
  • Økt kunnskap om hydrogen som bidragsyter for grønn omstilling i næringslivet, samfunnet og politikerne
  • Økt bruk av miljøkrav fra offentlige myndigheter ved anbud og innkjøp
  • Pilotprosjekt på transport av varer innenfor transportkorridoren ved bruk av hydrogendrevet lastebil
  • Pilotprosjekt på utslippsfri anleggsplass med hydrogen

 

SmartDok forenkler HMS og Sikkerhet

Om Arctic Hydrogen Cluster (AH2C): 

Arctic Hydrogen Corridor skal bidra til innfasing av tunge hydrogendrevne kjøretøy og utbygging av infrastruktur for fylling av hydrogen i Nord-Norge, med samarbeid mot Sverige, Finland og resten av Norge.

Bedriftsnettverket skal dekke hele verdikjeden; produsenter, innkjøpere, transportører, vareeiere, teknologi- og infrastrukturleverandører, sluttkunder med flere.

Bedriftene som har deltatt i det første driftsåret er:

  • ASKO
  • Celsa Nordic
  • Glomfjord Hydrogen
  • Terje Halsan AS
  • Kildal og Sønner
  • Meråker Hydrogen
  • NAPOP
  • Narvik Hydrogen
  • Nordasfalt
  • Nordic Electrofuel AS
  • Nordvik
  • Saltens
  • Umoe Advanced Composites AS
  • Varanger KraftHydrogen AS
  • Vireon
  • Zelk Energy
  • GreenH

Om GreenH:

GreenH er et norsk selskap som utvikler infrastruktur for produksjon og distribusjon av grønt hydrogen fra fornybar energi. Selskapet er engasjert i prosjekter rettet mot å bygge, eie og drive produksjonsanlegg for hydrogen for maritim sektor, transport og industri.

Selskapet skal etablere et nettverk av knutepunkter for hydrogenproduksjon, lokalisert nærmest mulig sluttbrukerne. Dette vil gi reduserte transportkostnader, og reduserte CO2 utslipp både ved produksjon, transport og anvendelse.