
Øystein Garnes, Country Sales Manager for Helly Hansen Workwear i Norge, i samtale med Ellen Øiesvold Palsen, ansvarlig utgiver Norsk Byggebransje. Foto: Norsk Byggebransje
Sist oppdatert: 22-10-2025 Norsk Byggebransje
Helly Hansen Workwear– 147 år med innovasjon i arbeidstøy
Siden 1877 har Helly Hansen kledd mennesker som jobber i naturens og industriens mest krevende omgivelser.
Fra seil og oljehyre til moderne fireveis stretch og modulære lommeløsninger, har selskapet gjennom snart 150 år bevist én ting: innovasjon er ikke et valg, men en del av genene.
Funksjonaliteten trumfet alt
- Da jeg startet i 2014, var en arbeidsbukse i ren bomull til 850 kroner regnet som kostbart, forteller Øystein Garnes, Country Sales Manager for Helly Hansen Workwear i Norge.
- To år senere lanserte vi den første fireveis stretch-buksen på markedet til 2000 kroner. Folk reagerte ikke på prisen, fordi funksjonaliteten trumfet alt.
- Det var starten på en ny æra i arbeidsklærverdenen.

Øystein Garnes, Country Sales Manager for Helly Hansen Workwear i Norge, forklarer det unike konseptet HH-connect, med egne utskiftbare lommer for ulike fag som tømrer, rørlegger eller elektriker. Til venstre i bildet, Ellen Øiesvold Palsen, ansvarlig utgiver Norsk Byggebransje. Foto: Norsk Byggebransje
“Product is king” og håndverkeren bestemmer
- Vi har sluttet å tenke “one size fits all”. I dag handler alt om funksjon og behov.
- Derfor bygger vi sortimentene våre som bra, bedre og best, slik at håndverkeren selv kan velge hvor mye funksjonalitet han eller hun ønsker.
Om du vil ha glidelåslufting under armene, spesielle forsterkninger eller tekniske løsninger, skal du finne det i porteføljen til Helly Hansen Workwear.
- Det viktigste for oss er at kvaliteten er høy uansett prisnivå. Det du betaler ekstra for er komfort, passform og tekniske detaljer, ikke slitestyrken. Den får du med på kjøpet uansett, sier Garnes.
Løsningen ligger i lomma – bokstavelig talt
Helly Hansen er kjent for nytenkning og årets kanskje mest spennende utvikling handler om noe så hverdagslig som lommer.
- Håndverkere går ofte rundt med lommene stappfulle av verktøy. Det er tungt og det er faktisk lomma som ryker først. Da må du kjøpe ny bukse, sier Garnes.
Løsningen? En modulær tilnærming.
- Vi utvikler nå et system hvor lommer kan tas av og byttes ut. Håndverkeren kjøper buksa uten lommer og velger selv lommetypen.
- Vi har snakket med ulike fag og har HH-connect lommer både for tømrer, rørlegger eller elektriker.
- Når buksa er utslitt, bruker du bare samme lomme på neste bukse eller shorts. Det reduserer avfall, kostnader og gjør livet enklere.
- Det er jo litt komisk at vi i 2025 sitter og revolusjonerer lomma, men det funker og det er bærekraft i praksis, sier Garnes.

Helly Hansen har de siste årene utvidet sitt fokus på passform og variasjon i størrelse, både for menn og kvinner, slik at alle kan finne en bukse som passer, uansett fasong og lengde på kroppen. Foto: Norsk Byggebransje.
Design, funksjon og identitet
For håndverkere handler arbeidstøy i dag like mye om komfort, sikkerhet og identitet som om slitestyrke. Det har Helly Hansen virkelig tatt til seg.
- Vi bruker ett til to år på utviklingen av et nytt produkt. Alt testes, justeres og godkjennes i tett samarbeid med håndverkere, sier Garnes.
I Helly Hansens hovedkontor i Vika i Oslo sitter designere for både sport og workwear side om side.
- Det er bevisst. Vi vil at den samme standarden for kvalitet og innovasjon skal gjelde uansett produkt.
- Hver fabrikk må signere på at de bruker riktige materialer og kvaliteter, og vi inviterer håndverkere til å teste prototyper ute i felt.
- Det er slik vi utvikler klær som faktisk fungerer, sier han.
Passform for alle fasonger
Helly Hansen har de siste årene utvidet sitt fokus på passform og størrelsesvariasjon, både for menn og kvinner.
- Vi får ofte spørsmål om damekolleksjonen vår og vi jobber stadig med å forbedre den.
- Samtidig er det også mange menn som sliter med standardstørrelsene, sier Garnes. Derfor tilbyr Helly Hansen et bredt spekter.
- Du har C-serien for standard passform, C148 og C150 for de lange og slanke, og D-serien for dem med kortere bein og litt mer liv.
- I tillegg kan alle buksene legges ned fem centimeter, så vi mener oppriktig at vi kan finne en bukse som passer alle, uansett fasong.
Kultur, håndverk og lidenskap
Helly Hansen har de siste årene også blitt en synlig støttespiller for Norges Hyggeligste Håndverker, hvor også Norsk Byggebransje er med som partner.
- Det er utrolig inspirerende, sier Garnes.
- Det er en konkurranse som setter lys på alt det positive i håndverksbransjen og det er fantastisk å se hvor mange dyktige kvinner som nå også velger byggfag.
Han trekker frem at det handler om mer enn sponsing.
- Vi ønsker å løfte fram lidenskapen. Når folk virkelig elsker det de gjør, skal det anerkjennes. Det er slike mennesker som bærer fagkulturen videre.
Premium - Kvalitet - Design
Når Garnes blir bedt om å oppsummere Helly Hansen Workwear anno 2025 med tre ord, tenker han seg om, men ikke lenge
- Premium. Kvalitet. Design.
Tre ord som oppsummerer mer enn bare produkter, de beskriver en filosofi.
- Det handler om å levere klær som ikke bare beskytter mot vær og vind, men som gir stolthet, sier han.
- Arbeidstøy skal være noe du trives i. Når håndverkeren tar på seg Helly Hansen om morgenen, skal det føles som et verktøy, ikke en uniform.
En tradisjon i bevegelse
Helly Hansen har vært i bevegelse siden 1877 og fortsetter å drive utviklingen fremover. Fra oljehyre til fireveis stretch, fra søm til system og nå, HH-connect lommer til helhetlige løsninger.
- Vi skal ikke bare lage klær, avslutter Garnes.
- Vi skal lage klær som gjør hverdagen enklere for folk som bygger landet.