Norsk Byggebransje ble invitert til EL-PROFFENs messe og 25 års jubileum i Kristiansand, hvor vi også fikk en prat med konsernsjef Stein V. Fossner. Her i prat med ABB, en av EL-PROFFENs partnere. Foto: Norsk Byggebransje
Sist oppdatert: 21-10-2025 Bransjeprat

EL-PROFFEN vokser med hodet og hjerte

Gjennom 14 år som konsernsjef har Stein V. Fossner erfart at EL-PROFFENs største styrke ligger i fellesskapet og utviklingsvilje.

- Vi representerer medlemmene, styrker deres posisjon i markedet og skaper samhandling som gjør hverandre sterkere over tid, sier han.

Fra kjede til fellesskap

Når Fossner snakker om EL-PROFFEN, handler det sjelden om tall alene. Han snakker om mennesker, samspill og en faglig kultur som bygger lojalitet nedenfra.

- Den viktigste rollen vår er å representere medlemmene og styrke medlemmenes posisjon i markedet.

- Samtidig handler det om å skape god samhandling mellom bedriftene, slik at vi gjør hverandre sterke over tid, både i den løpende utviklingen og i posisjoneringen på sikt, sier han.

For 14–15 år siden omsatte EL-PROFFENS medlemsbedrifter samlet for rundt 2 milliarder kroner. I dag nærmer summen seg 9 milliarder.

- Kjeder har en naturlig dynamikk. Noen går ut, andre kommer inn. Vår jobb er å sørge for at vi alltid er i utvikling og at fellesskapet fungerer.

Lojalitet som må fortjenes

På spørsmål om partnerne har rett når de omtaler EL-PROFFEN som kjeden med Norges mest lojale medlemmer, trekker Fossner på smilebåndet.

- Slike tilbakemeldinger gjør meg veldig glad, for det betyr at vi lykkes.

- Det betyr at vi gjør en god jobb på vegne av medlemmene slik at de kan konsentrere seg om faget og leveransene til kundene.

Han forklarer at lojalitet i kjeden ikke kommer av seg selv.

- Vi snakker om frivillig lojalitet. Det betyr at medlemmene må se verdien av det vi utvikler.

- Når de tar i bruk fellestjenestene våre og opplever at det gir reell nytte, da får vi en sterkere integrasjon.

- Det gir oss igjen større muligheter til å utvikle nye tjenester på en måte som faktisk passer medlemmenes behov til enhver tid.

Fag før forretning

EL-PROFFENS slagord kunne like gjerne vært: “Faget først”. Fossner understreker at kjedens forretningsutvikling alltid må forankres i håndverket.

- Utvikling må alltid gjøre med fokus på faget, for det er basisen for forretningsutviklingen. Mister man kontakten med faget, mister man bærekraften i utviklingen.

Han legger til at kjeden aldri skal bli et rent kommersielt system, men en plattform som løfterm fagfolk og gir rom for profesjonalitet.

- Det er selvsagt forretningsdrift, men det handler om å tjene penger på det man er god på, håndverket, tilliten og leveransen.

Elektrikerne: TV-serie med mening

Rekruttering har blitt et stadig viktigere tema og EL-PROFFEN tok i 2024 et uvanlig grep da de lanserte TV-serien Elektrikerne på HeimTV

Nå er sesong 2 på vei og Fossner er tydelig på hvorfor.

- Vi gjorde et forsøk med sesong 1 fordi det ikke var gjort før. Vi ville vise hvordan elektrikerfaget faktisk ser ut, fra innsiden.

- Det handler om å vise elektrikerens hverdag, faglige tilnærming og hva det betyr for kundene

- Kameraet er på utøveren og det er viktig.

- Det bidrar også til å skape interesse for faget, spesielt blant den generasjonen vi skal rekruttere fremtidens fagarbeidere fra.

Rekruttering og faglig stolthet

Fossner mener EL-PROFFEN har både en rolle og et ansvar i å løfte yrkesfagene.

- Vi skal bidra så lenge medlemmene mener det er riktig at vi gjør det. Vi går inn i et tiår hvor det blir utfordrende å få tak i nok fagfolk.

- Derfor må vi være bevisste på hvordan vi støtter medlemmene i å skape best mulig rekrutteringseffekt.

Han trekker frem mange av medlemsbedriftene som forbilder.

- De jobber tett med lærestedene, deltar lokalt og bygger en kultur som gjør dem attraktive for nye lærlinger. Vi prøver å bidra med det vi kan, å vise at dette er en bransje som er både fremtidsrettet og viktig.

Stabilitet i bevegelse

Når vi ber Fossner om å se fem år frem, svarer han verken med tall eller grafer, men med filosofi.

- Jeg tror det er viktig å ha en identitet som gir retning og å være stabil i den retningen.

- Samtidig må man hele tiden utvikle forretningskonseptet og seg selv som gruppe. Det er ikke et enten eller.

- Vi må bevare substansen, men også være aktuelle i tiden, hele tiden.

Mens EL-PROFFEN fortsetter å vokse, har kjeden beholdt det som mange opplever som deres største styrke: evnen til å kombinere fag, fellesskap og fornyelse.

Et fellesskap som varer

- Våre medlemsbedrifter må levere oppdrag hver eneste dag.

- Vi er her for å støtte dem, gjøre det enklere å følge med på utviklingen og sørge for at de får med seg nye retninger, og muligheter underveis.

- Det er slik vi holder oss aktuelle, avslutter Fossner.