-Når muligheten i Steni kom på banen kjente jeg at det var på tide å komme seg “hjem” til byggebransjen, det er en bransje med mye jordnære og ålreite mennesker. Foto: Steni
Sist oppdatert: 26-02-2022
Rådgivning, samspill og samarbeid
Jan Terje Nielsen, Chief Communication and Brand Officer har vært i Steni 6,5 år.
-Litt lengre enn jeg vanligvis pleier å være på et sted, men utelukkende fordi jeg trives så godt forteller han med en rungende latter.
-Jeg startet min karriere i reklamebyrå og gikk over til byggebransjen i 1991 når en av våre største kunder, Norske Skog ville ansette meg. Etter det har jeg vært med på mye moro.
--Med Alloc var jeg med å introdusere verdens første klikkgulv på markedet, jeg har jobbet med norsk skifter i Minera, trevarer gjennom Kebony og til og med prøvd meg som konsulent i PR-bransjen.
-Når muligheten i Steni kom på banen kjente jeg at det var på tide å komme seg “hjem” til byggebransjen, det er en bransje med mye jordnære og ålreite mennesker.
Hva gjør at du blir værende i Steni?
-For det første har vi en fantastisk og lojal arbeidsstokk, i produksjonen hos oss er snitt ansienniteten på nesten 20 år.
-Selv med ca. 110 ansatte totalt fordelt på rundt 80 i produksjon og 30 ute, er vi som en stor familie - og da trives man på jobb.
-Her er alle like engasjert, sammen har vi skapt en arbeidsplass med effektivitet og lite feilproduksjon med fokus på automatisering og arbeidsglede.
-For det er grådig gøy at vi kan drive produksjon i Norge, nærmere bestemt Lardal i Larvik kommune. Vi har bevist at vi er konkurransedyktige også utenfor landets grenser, uten at norske lønnsvilkår slår oss i hjel.
-Det er ikke mange produksjonsbedrifter igjen i riket, så det er vi veldig stolt av.
-Byggeplassene har holdt seg på beina gjennom pandemien. Det gjør at vi som produsent også har kunnet holde hjulene i gang uten å måtte permittere eller si opp ansatte.
-Tradisjonelt har vi mest leveranser fra april til oktober, men takket være målrettet innsats og knallgode produkter blir vi stadig mer attraktive på oversjøiske markeder som for eksempel USA.
-Vi leverer derfor til stadig flere steder der de ikke har den vintersesongen som vi er vant til i Norge.
Hvordan klarer dere å vinne anbud i inn- og utland?
-Det handler om mye mer enn pris pr kvm. Kort forklart sparer byggherre kostnader etter at bygget står klart, ettersom våre plater ikke krever vedlikehold.
-For entreprenørens del sparer de uendelig mange timer på byggeplass da vi kutter fasadeplatene etter ønskede mål og leverer dem ferdig boret, klar for montering rett fra fabrikken.
Fikk du med deg: Steni utvider garantien til 60 år
-Dette gjør enormt mye med sluttregnestukket. Både i kroner og øre, men også definitivt ut fra et bærekraftperspektiv. Noe av det viktigste er jo å bygge bygg som varer.
-Det ligger store miljøgevinster i CO2 utslipp initiert i produksjon og transport og store besparelser i redusert avkapp og byggeavfall.
Helhet, kunnskap og dialog
-Jeg har vært lenge nok i bransjen til å vite at det er fordeler og ulemper med alle byggematerialer og konstruksjonsmetoder.
-Om jeg skal kaste inn en liten brannfakkel, så måtte det være at både byggherrer, arkitekter, innkjøpere, produsenter og entreprenører legger litt mer fokus på å se helheten og byggets kvalitet og kostnader over tid.
-Først når vi har kunnskap om helheten kan vi være gode rådgivere for våre kunder.
-Hvilken funksjon skal bygget ha, hvem skal bruke det, under hvilke klimatiske forhold skal det leve? Hvordan skal stammen av bygget konstrueres, hva skjer med innfesting mot vindu, isolering bak yttervegg og hvordan henger veggen sammen osv osv.
-Med dårlige forutsetninger og tidspress tenker man ofte feil. Det er kun gjennom å se helheten og forståelse for hvordan de ulike elementer fungerer sammen, at man får de beste resultatene langsiktig.
Bærekraft og miljø blir bare viktigere
-Vi har en egen EPD kalkulator hvor byggherre og entreprenør kan se eksakte tall for hvert enkelt byggeprosjekt.
-Vi har også laget en spesialmodul til Prisboka, som Norconsult jobber med. Der viser vi kombinasjonen mellom økonomisk regnskap hvor man bruker vedlikehold, produktpris, installasjonspris og CO2, for å se hvordan vi kan krysse dette når vi ser på lønnsomhet, kostnader og bærekraft.
-Et eksempel er Lighthouse Joensuu, som er Finlands høyeste trebygg. Man kan tro at bygget er i rent massivtre, men nei - her ønsket byggherre en vedlikeholdsfri og varig fasade.
-Da falt valget på våre fasadeplater som kommer med 60 års garanti.
Utvidet garantien fra 40 til 60 år
-Det er en morsom historie, Steni ble etablert i 1966, året etterpå leverte de fasadeplater til NVE bygget i Oslo. Et bygg som i dag er vernet.
-Når toppetasjen ble renovert for noen år siden var jeg selv på befaring i forbindelse med at de bestilte noen nye fasadeplater fra oss.
-Nye og gamle plater ble montert side om side uten at man kunne se forskjell. Da kan vi ikke være blyge, sier han synlig stolt.
-Vi synes det er tøft at våre fasadeplater lett kan gjenbrukes, som f.eks ved KA23 i Oslo. Like morsomt er det å drive videreutvikling og få bidra med spesialmønster, som f.eks ved Arctic Salmon Center i Skutvik.
-Steni skal fortsette å produsere inspirerende, robuste fasadeplater, med eller uten spesialmønster som er enkle og vedlikeholde.
-Vi er og skal være gode rådgivere for alle som ønsker innspill, og vi står alltid klar til å bli utfordret av byggherrer som vil stikke ut, avslutter Nielsen