Da Nordic BMI gikk konkurs tidligere i år, sendte det sjokkbølger gjennom hele takbransjen. For mange entreprenører og byggevarehus oppstod det akutte leveringsutfordringer
- Enkelte har kalt oss «gribber» fordi vi vokste i kjølvannet av en konkurs. Selv ser vi det helt annerledes. Vi trådte til fordi markedet trengte det, sier Espen Stensøy, leder for salg og marked i Skarpnes. Foto: Skarpnes
Sist oppdatert: 07-11-2025 Bransjeprat 

Måtte trykke på gassen over natten

Da Nordic BMI gikk konkurs tidligere i år, sendte det sjokkbølger gjennom hele takbransjen. For mange entreprenører og byggevarehus oppstod det akutte leveringsutfordringer, og et marked i ubalanse.

Hos Skarpnes ble det stille i ett døgn, før alt eksploderte.

- Den første tiden var utfordrende for alle, sier Espen Stensøy, leder for salg og marked i Skarpnes.

- Vi visste at regnskapstallene til BMI ikke hadde sett bra ut på en stund, men ingen trodde det faktisk skulle skje.

- Norge trenger flere leverandører som drar lasset sammen, ikke færre.

Fra ro til full gass

Da markedet plutselig sto uten en av sine største aktører, gikk Skarpnes fra moderat aktivitet til full drift over natten.

- Vi gikk fra å ha litt forsiktige utsikter for 2025 til å måtte gi bånn gass umiddelbart, forteller Stensøy.

- Vi er en liten virksomhet, men har høy evne til å snu oss raskt. Det ble løsningen denne gangen også. I Grimstad står maskinen som kan dekke det meste av Norges behov for takstein.

- Vi har kapasitet til å produsere alt som trengs.

- Det handler bare om å ha nok folk på rett tid og dyktige folk vokser ikke på trær, men det har løst seg utrolig bra, sier han.

Da markedet plutselig sto uten en av sine største aktører, gikk satte Skarpnes sine ansatte inn et ekstra gir og jobbet dag, og natt for å hjelpe kunder over hele landet. Foto: Skarpnes 

Folkene bak produksjonen

Stensøy er tydelig på hva som virkelig har båret Skarpnes gjennom det siste halvåret, menneskene.

- De ansatte har vært helt rå.

- De har jobbet kvelder, helger og ferier, og gjort alt de kan for å vise at vi kan levere. De forstår alvoret og de vet at når kundene trenger oss, må vi stå der.

Han forteller at kulturen i bedriften har bygget seg over mange år.

- Jeg begynte her for ni år siden og mange av kollegaene mine hadde da jobbet her lenger enn jeg har levd.

- Det sier alt om tilhørigheten. Vi slipper folk til, gir dem ansvar og da vokser de med oppgaven.

- Det skaper eierskap og stolthet.

Ansvar foran opportunisme

Krisen førte til at Skarpnes måtte ta på seg ekstra ansvar for leveranser og det har ikke gått ubemerket.

- Ja, noen har kalt oss «gribber» fordi vi vokste i kjølvannet av en konkurs, sier Stensøy, og trekker på smilebåndet.

- Selv ser vi det helt annerledes.

- Vi trådte til fordi markedet trengte det.

- Det handlet aldri om å utnytte situasjonen, men om å ta ansvar. Hadde ikke vi gjort det, måtte noen andre gjort det og vi vil heller være de som hjelper kundene når de trenger det.

Når lager blir strategi

I en tid med press på leverandørkjeder og uforutsigbare råvarepriser, har Skarpnes valgt å tenke langsiktig, selv når det koster.

- Vi sitter med en stor lagerbeholdning og det gjør vondt i regnearket, men kundene elsker det.

- Spør du økonomiavdelingen, er det galskap. Spør du entreprenøren som får varene levert på dagen, så er det gull. Det er sånn vi viser pålitelighet i praksis.

Han legger til at norsk produksjon spiller en nøkkelrolle.

- Det gir oss fleksibilitet og forutsigbarhet. Du kan ikke levere takstein når du vil, du må levere når bygget står klart.

- Da må varene være tilgjengelig, ikke på transport fra et annet kontinent.

Mennesker foran maskiner

Når man jobber i høyt tempo over tid, blir også motivasjon og trivsel satt på prøve.

- Det er grenser for hvor lenge man kan skvise sitronen, sier Stensøy ærlig.

- Det har røynet på for mange, men vi har vært bevisste på å gi tilbake. Vi har arrangert turer, blant annet til Irland og brukt tid på å vise at vi ser folkene våre.

- For de fleste handler det om å bli sett og verdsatt, ikke om store goder.

Han sier det med et glimt av stolthet.

- Det rører meg faktisk hvor sterkt folket vårt har stått sammen. Uten dem hadde vi aldri klart å levere slik vi har gjort.

Skarpnes solcelletak - Bestill gratis tak sjekke her

Læring, lojalitet og langsiktighet

De siste årene har vært alt annet enn forutsigbare.

- Vi har hatt to store hendelser på kort tid, først korona, så BMI-konkursen, men begge deler har vist oss at vi tåler mye, sier Stensøy.

- Vi har tatt risiko, stått i stormen og lært mye. Det er hardt arbeid og raske beslutninger som gjør at vi står støtt nå.

Han mener krisen også har tydeliggjort verdien av norske produsenter.

- Vi har vært gjennom en ekstrem tid, men det har minnet oss på hvor viktig det er å ha lokal produksjon, kompetanse og nærhet til kundene.

- Det er ikke noe du bygger opp igjen på to år hvis det først forsvinner.

Fremtiden ser lys ut

Selv med et krevende marked ser Stensøy optimistisk på veien videre.

- Vi er tilbake på rundt 40 ansatte nå og ser allerede etter flere. Markedet vil komme tilbake og vi skal være klare når det skjer.

Han avslutter med et smil.

- Vi er sørlendinger. Vi klager ikke, vi jobber og vi står her fortsatt, sterkere enn før.

Når krisen bygger karakter

Konkursen i Nordic BMI ble et vendepunkt for mange, men for Skarpnes ble den også en test av kultur, ledelse og vilje. Mens noen trakk seg tilbake, trykket de på gassen.

- Vi gjør som vi alltid har gjort, sier Espen Stensøy.

- Vi bygger tak som holder tett og vi holder hodet kaldt når det stormer.

Vil du ha nyheter fra bygg, VVS og AI rett i feeden din? Følg oss på LinkedIn eller Facebook: