
- Det er rørende å se hvor sterkt Joti navnet står hos installatører. Klemringen har blitt et symbol på trygghet og norsk ingeniørkunst, sier Leif Holtås Distriktansvarlig i Purus Joti AS. Foto: Purus
Sist oppdatert: 28-11-2025 Pressemelding
Fra Jøtul VVS til Vitas Group: Joti 40 år
Joti markerer 40 år som norskutviklet merkevare for sluk til våtrom. Med røtter i Jøtul VVS og dagens plassering i Vitas Group AS har Joti utviklet seg til en markedsledende leverandør av trygge og varige slukløsninger i norske bygg.
Joti har i over 40 år vært en av de mest sentrale aktørene innen gulvsluk og VVS-løsninger i Norge og Skandinavia.
Bolig næring og industri
Siden lanseringen av det første Joti-sluket i 1983 har sluket gått fra å utfordre tunge støpejernsluk med et lettere og mer fleksibelt plastalternativ, til å bli en av bransjens mest brukte.
I dag omfatter sortimentet alt fra plast- og støpejernssluk til vannlåser, rister og renner, løsninger som brukes i både boliger, næringsbygg og krevende industriprosjekter.
I år markerer Joti 40 år som merkevare for sluk til våtrom.
Det som startet som norsk industrihistorie med røtter i Jøtul VVS, er i dag en moderne produktfamilie i Vitas Group AS med markedsledende løsninger for trygge og varige sluk i norske bygg.
En reise gjennom fire tiår
Leif Holtås, som snart runder 30 år i selskapet, ser tilbake på en eventyrlig utvikling.
Han har hatt mange roller i selskapet, fra teknisk støtte og kundekontakt til produktarbeid og løsningsorientert arbeid mot rørleggere, grossister og prosjektmarkedet. I bransjen er han best kjent som Joti-Leif.
Fra støpejern til stål
Da Joti eventyret startet, dominerte støpejernssluk. Senere kom plastslukene.
Joti har gjennom hele perioden vært tidlig ute med løsninger som møter tekniske krav, gir god monteringsvennlighet og forenkler hverdagen til rørleggerne.
I dag er en produktgruppe særlig dominerende. Joti slukene med den kjente klemringen av stål.
- Det er rørende å se hvor sterkt Joti navnet står hos installatører. Klemringen har blitt et symbol på trygghet og norsk ingeniørkunst, sier Holtås.
- Det er hyggelig å se hvilken vekst vi har hatt alle disse årene og at Joti står sterkere enn noen gang.
- Når selskapet nå ønsker å satse enda sterkere på Joti, er optimismen for fremtiden enda tydeligere, sier Holtås.
- Jeg har alltid hatt tett kontakt med rørleggere, ingeniører og arkitekter.
- Mye av utviklingen av Joti produktene kommer fra denne dialogen, sier han.
Bærekraft i praksis
- Det som motiverer mest, er når rørleggere sier at Joti bare fungerer. Da vet vi at vi har gjort jobben vår.
Joti har gjennom hele sin historie vært en viktig del av norsk byggeindustri, med produkter som bygges inn i boliger, skoler, sykehus, næringsbygg og industriprosjekter over hele landet.
- Når du jobber med sluk, er du ikke i den mest synlige delen av bygget. Nettopp derfor må alt være riktig.
- Produktene våre står i tiår etter tiår. Det er bærekraft i praksis. Jeg er stolt over å ha bidratt til kvalitet i tusenvis av norske våtrom gjennom snart 30 år, sier Holtås.

- Vi har en arv å forvalte og et stort potensial foran oss. Joti vil være en nøkkelspiller i porteføljen vår i årene som kommer, sier Administrerende direktør i Vitas Group AS, Alexander Loe Fredenfeldt. Foto: Vitas Group.
Videre satsing
40 år er ikke en sluttstrek, men et startskudd. Administrerende direktør i Vitas Group AS, Alexander Loe Fredenfeldt, er tydelig på ambisjonene.
- For meg er det viktig at Joti ikke bare handler om fortiden, men om framtiden. Vi skal feire det vi har vært og det vi skal bli. Nå skal vi satse videre, sier Fredenfeldt.
Det arbeides aktivt med å styrke Joti gjennom produktutvikling, digital støtte til rørleggere og økt synlighet i markedet.
- Vi har en arv å forvalte og et stort potensial foran oss. Joti vil være en nøkkelspiller i porteføljen vår i årene som kommer, sier Fredenfeldt.





