Rebecka og Markus Spånberg representerer tolvte generasjon i familiebedriften og leder nå Vitas Group sammen inn i en ny æra, med både hjerte og retning for fremtiden. Foto: Vitas Group
Sist oppdatert: 05-05-2025 Pressemelding VVS-Nytt

BLS Norge får nytt liv som Vitas

BLS-konsernet skifter navn til Vitas Group – et navn som speiler konsernets historie, fremtidsambisjoner og indre kjerne: liv.

Under det nye navnet samles sterke merkevarer som Purus, Joti, Unidrain, Jafo og Trio Perfekta i en felles identitet som signaliserer en beredskap for videre vekst, både organisk og gjennom oppkjøp.

Ikke bare kosmetisk

I 80 år har det svenske konsernet BLS Industries levert funksjonelle og høykvalitetsløsninger for
byggebransjen.

Med det nye navnet Vitas Group tar konsernet et stort, men naturlig, steg inn i fremtiden. Dette betyr at BLS Norge AS blir en del av Vitas Group AS.

Navneskiftet er ikke bare kosmetisk – det markerer også en ny fase i konsernets utvikling.

Under Vitas Group etableres en tydelig og samlet plattform der hvert merke får skinne, samtidig som de står sterkere sammen – solid forankret i konsernets arv.

Tolvte generasjon

- Vitas kommer fra latin og betyr liv – noe vi ser som en naturlig symbolikk for vår virksomhet.

- Vi leder vann, vi skaper bærekraftige løsninger for fremtidens baderom og kjøkken.

- Vi bærer med oss en historie preget av både innovasjon og menneskelighet, sier Rebecka Spånberg, konsernsjef og administrerende direktør i Vitas Group, og tolvte generasjon i familiebedriften.

Neste generasjon former fremtiden – allerede i dag

Navneskiftet er en viktig del av en langsiktig strategi med mål om å skape en tydelig og felles plattform for nåværende og fremtidige merkevarer.

Det skal være lett å forstå at man er del av noe større – både som kunde, partner og medarbeider.

- Vi eksisterer takket være våre merkevarer og vår historie, men vi ser fremover. Vitas Group blir moderskipet som bærer alt dette videre, sier Rebecka Spånberg.

Hele prosessen har blitt drevet internt – fra merkevareanalyse til navneutvikling – og involvert ansatte fra hele konsernet. Det understreker en av de viktigste verdiene i Vitas Group: tillit til menneskene i organisasjonen.

Symbolsk logo-prosess 

En spesiell del av prosessen fikk også symbolsk betydning. Rebecka Spånberg og ektemannen Markus Spånberg, viseadministrerende direktør i Vitas Group, lot sine to sønner bygge Lego-modeller av de ulike navneforslagene.

- Da de bygde Vitas, ble det en fabrikk med en lastebil – men også en dinosaur, som vi så på som et symbol på vår lange historie.

- Å la dem bygge visjonen om Vitas Group var en måte å bokstavelig talt la neste generasjon være med på å forme fremtiden, forteller Markus Spånberg.

Bygget på verdier og mennesker

Under Rebecka Spånbergs ledelse har verdier som mot, engasjement og ansvar fått en enda tydeligere plass i konsernets strategi og hennes syn på lederskap preger hele organisasjonen.

- Jeg står ikke alene, vi gjør dette sammen. Vi er et konsern fullt av mennesker med utrolig kompetanse og stort hjerte. Det er det som gjør at vi står sterkt – også i motgang, sier hun.

Hun sikter blant annet til brannen i vår i fabrikken til Trio Perfekta, et av konsernets merkevarer. Ingen kom til skade, men tapet var likevel tungt.

- Vi sørger over tapet av fabrikken sammen og vi reiser oss sammen. Det er slik vi fungerer – vi har et sterkt fellesskap og omtanke for hverandre, sier Rebecka Spånberg.

Styrken i fellesskapet – med merkevarene i fokus

Til tross for navnebyttet forblir merkevarene i sentrum. Vitas Group er det samlende paraplyen som gir struktur, trygghet og styrke. Samtidig får hvert merke beholde sin egen identitet.

- Vi tror på desentralisering, på sterke merkevarer og selvstendige selskaper. Samtidig samler Vitas Group alt i et fellesskap som gir kundene trygghet og medarbeiderne nye muligheter, sier Rebecka Spånberg.

Konsernstrukturen gjør det også enklere å vokse internasjonalt – uten å miste det som gjør virksomheten unik: familiepreget, håndverkstradisjonen og den jordnære forretningsfilosofien. Markus Spånberg utdyper:

- Når vi ser etter potensielle oppkjøp, leter vi etter selskaper med felles verdier – det ser vi som et viktig grunnlag for et vellykket samarbeid.

- Vi er interessert i sterke merkevarer som kan komplettere vår portefølje eller styrke vår tilstedeværelse i markedet. Det er ikke vanskelig å kjøpe et selskap, men det er vanskelig å finne det rette.

- Derfor kjøper vi gjerne andre familiebedrifter, slik vi har gjort tidligere. Det er viktig at deres navn, historie og merkevare får leve videre – sjelen i det de har bygget opp – men med Vitas Group og vår kompetanse i ryggen..

Med navneskiftet retter Vitas Group blikket mot fremtiden

Som Vitas Group går vi inn i en ny æra med fornyet energi. Vi gjør oss klare for morgendagen, hvor vi ønsker å stå sterkere i Europa.

- Jeg er takknemlig for å få lede denne organisasjonen og ser frem til å se våre merkevarer vinne ny mark – sammen, avslutter Rebecka Spånberg.

Om Vitas Group:

Vitas Group består i dag av flere sterke merkevarer innen bygg- og VVS-bransjen: Jafo, Purus, Unidrain, Trio Perfekta og Joti. Produksjon finnes i Ystad, Smålandsstenar og Lönsboda. Salgskontorer finnes i Sverige, Norge, Danmark, Finland og England, samt eksportvirksomhet til resten av verden som drives fra Sverige og Danmark.

Hovedkontoret ligger i Ystad, hvor også Purus’ salgskontor og produksjon er lokalisert. Her jobber det totalt cirka 100 personer. Vitas Group har en omsetning på litt over 720 millioner svenske kroner og har i dag rundt 280 ansatte.