
Bjarne Lohndal (Sørmaskin), Stein Erik Jahr (TO Slettebøe), Kristen Robstad (Sørmaskin), Per Thorsen (Ahlsell), Edward Salvesen (Sørmaskin), Erik Tandberg (Ahlsell) og Sigmund Jensen (Sørmaskin) Foto: Ahlsell
Sist oppdatert: 06-10-2025 Pressemelding
Ahlsell Norge kjøper opp Sørmaskin SWT
Ahlsell Norge har inngått avtale om kjøp av samtlige aksjer i Sørmaskin SWT AS, en anerkjent leverandør av maskiner, industriprodukter og tjenester til næringslivet på Sørlandet.
Selskapet har 10 ansatte og en årlig omsetning på om lag 50 millioner kroner.
En foretrukken samarbeidspartner
Med røtter tilbake til 1967 og en historie på over 55 år, har Sørmaskin SWT etablert seg som en foretrukken samarbeidspartner for kunder innen industri, shipping, offshore, bygg og anlegg.
Selskapet har hatt en jevn vekst og er kjent for høy produktkompetanse, sterk leveringssikkerhet, og evne til å finne gode og kostnadseffektive løsninger.
Oppkjøpet markerer et viktig skritt i Ahlsell Norges strategi om å styrke sin tilstedeværelse i Sør-Norge.
Unik kompetanse og bred leveransekapasitet
- Sørmaskin har i flere tiår vist en imponerende evne til å bygge solide relasjoner på tvers av bransjer.
- Med sin brede portefølje, fra industrimaling og kompressorløsninger til verneutstyr, verktøy, og industrielle tilbehør, dekker de et bredt spekter av behov.
- Vi ser frem til å ønske deres kompetente medarbeidere velkommen til Ahlsell, sier Runar Hansesætre, administrerende direktør i Ahlsell Norge.
Sammen for smartere og mer bærekraftige løsninger
- Med Ahlsell Norge får vi en sterk og fremtidsrettet eier som deler våre verdier.
- Sammen kan vi utvikle enda bedre løsninger for våre kunder, uansett bransje og samtidig bidra til mer energieffektive, og bærekraftige leveranser.
- Vårt team ser frem til å fortsette arbeidet med å være en trygg, kompetent og løsningsorientert partner, nå som en del av Ahlsell-familien, sier Edward Salvesen, daglig leder i Sørmaskin SWT.
Sørmaskin har bygget sin posisjon gjennom å levere markedsledende produkter fra anerkjente leverandører, og har opparbeidet en bred og robust kundebase med nærmere 2 000 kunder fordelt på ulike bransjer.
Et godt eksempel på selskapets kompetanse er deres bidrag til å redusere en kundes energiforbruk med over 70 000 kWh årlig gjennom en ny kompressorløsning.
Solid lokal forankring – del av en større helhet
- Sørmaskin har en tydelig merkevare og et sterkt fotfeste i Agder-regionen.
- Vi ønsker å videreføre og utvikle denne posisjonen, samtidig som vi kan tilføre merverdi gjennom Ahlsells brede sortiment, logistikkapparat og landsdekkende tilstedeværelse, sier Hansesætre.
- Selv om Sørmaskin nå blir en del av Ahlsell-konsernet, skal selskapet driftes videre under eget navn.
- Sørmaskin har bygget opp en sterk merkevare som vi ønsker å utvikle videre.
- For kundene betyr det at de kan forvente den samme gode servicen og kompetansen som før, samtidig som de får tilgang til et enda større sortiment og flere leveranseformer.
- Vi kommer også til å utnytte de mulighetene som oppstår når de to selskapene nå blir del av samme familie, sier Per Helge Thorsen, regionsdirektør i Ahlsell Vest.
Forventet overtakelse er primo november.