Vinnerne av årets innovasjons-, bærekrafts- og inkluderingspris. Foto: Virke
Sist oppdatert: 19-09-2024 Pressemelding VVS-Nytt

Vinnere av årets Virkepriser

Inkludering, bærekraft og innovasjon i norske bedrifter er avgjørende for Norges omstilling. Derfor hedrer Virke i år bedrifter som har utmerket seg på disse områdene.

- Virke er stolte av å presentere årets vinnere av inkluderings-, innovasjons- og bærekraftsprisen. Det er viktig at vi hedrer de virksomhetene som legger inn det lille ekstra.

- Årets vinnere er forbilder for norsk næringsliv og viser praktiske eksempler på omstilling til gode for arbeidsplassen, kundene og samfunnet, sier administrerende direktør Bernt G. Apeland i Virke.

Faluplast er for mange, ja kanskje til og med de fleste, kjent som problemløseren i rørbransjen. Et rykte har de gjort seg fortjent til, etter snart 65 år i bransjen.  I oktober stiller de ut på VVS dagene for tiende gang.

Inkluderingsprisen: Ahlsell Norge 

I tøff konkurranse ble Ahlsell, Equality Check og Maskineriet nominert til årets Inkluderingspris. Handels- og tjenestenæringene sysselsetter nesten hver andre arbeidstaker i Norge, og er gode inkluderingsmotorer.

- Årets prisvinner jobber systematisk og engasjert med mangfold og inkludering i hele virksomheten.

- De forankrer godt på alle ledernivå, og har bla gjennom programmer for ubevisste og negative fordommer bygget ned barrierer for inkludering på en imponerende måte, sier Margrethe Sunde, leder av Virkes sentralstyre. 

Innovasjonsprisen: Attensi  

De nominerte til innovasjonsprisen var Up! Norway, Attensi og Gausdal Landhandleri.

De har alle til felles at de har introdusert fornyelse i virksomheten, som utover det kommersielle, også har bidratt til å skape verdier som påvirker samfunnet i en positiv retning. 

-Årets prisvinner viser hvordan næringsliv ved å kombinere spisskompetanse fra ulike fagområder, som avansert teknologi og psykologi, kan utvikle nytenkende produkter som løser opplæringsbehov for medarbeidere uavhengig av bransje, beliggenhet og virksomhetsstørrelse.

- Produktet Attensi har utviklet har stor verdi for bruker og samfunn, sier Margrethe Sunde. 

Bærekraftsprisen: Input Interior Norway 

Fokus på sosial, økonomisk og grønn bærekraft blir viktigere og viktigere for handels- og tjenestenæringene. Av mange inspirerende gode ble Input Interior Norway, Bergans Fritid og Ahlsell nominert til Bærekraftprisen.

De nominerte har over lengre tid jobbet systematisk og godt med å utvikle tjenester og produkter som bidrar til at kundene deres kan ta mer bærekraftige valg. 

- Vinneren av Bærekraftsprisen 2024 viser vei for andre virksomheter, for betydningen av å jobbe med digitalisering og innovasjon for å bidra til bærekraftig utvikling.

- De siste ti årene har de brukt betydelig tid og penger på å systematisk heve kompetansen på sirkulær økonomi og bærekraft i egen verdikjede, både for egne ansatte, leverandører og kunder, sier Margrethe Sunde. 

Handelsprisen: Fredrik & Louisa 

Tidligere i dag ble Fredrik & Louisa utropt som vinner av handelsprisen. Se egen pressemelding her: