
Kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran vil at digitale plansaker skal få fart på boligbyggingen. Foto: KDD/Magnus Skaara Drabløs
Sist oppdatert: 17-12-2025 Pressemelding
Vil innføre digitale plansaker
Kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran vil at fremtidens plansaker skal bli digitale på samme måte som dagens byggesaker.
Etter flere år med vekst og utvikling, går i dag over 70 prosent av alle byggesøknader gjennom Fellestjenester BYGG, den digitale regelverksplattformen som kontrollerer og sender inn byggesøknader til riktig kommune.
Som del av denne løsningen har digital utsending av nabovarsler i byggesaker blitt nesten enerådende og bare i porto har det spart utbyggere for 1,5 milliarder kroner.
Nå vil Skjæran at digitaliseringen av plansaker skal skje over samme mal, og markerer dette ved at Fellestjenester BYGG døpes om til Fellestjenester plan og bygg.
- For å få større fart på boligbyggingen trenger vi mer effektive planprosesser. Lang tidsbruk i plansaker øker risikoen for at boligprosjekter blir utsatt eller stopper opp, sier kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran.
Økte midler til digitalisering
Regjeringen bevilget i 2025 ekstra midler for å få fart på forenkling og digitalisering av plan- og byggesaksprosessene. Denne satsningen økes for 2026.
- På oppdrag fra regjeringen skal Direktoratet for byggkvalitet lede arbeidet med å finne gode løsninger for mer digitale plansaker.
- Samtidig er det viktig at enda mer av byggesaksprosessen digitaliseres og automatiseres.
- Derfor gir det også mening å se plan- og byggesak sammen og jobbe etter en metode vi allerede vet at har vært en suksess, mener Skjæran.
Digitale fellestjenester
- Fellestjenester BYGG er utviklet steg for steg, i tett samarbeid med kommunene og KS, byggenæringen, IT-bransjen og systemleverandører.
- Utviklingen har hele tiden tatt utgangspunkt i konkrete behov. Og det er etter denne modellen vi skal jobbe videre for å digitalisere planprosessen, sier direktør Per-Arne Horne i Direktoratet for byggkvalitet.
Direktoratet er godt i gang med arbeidet og har fått på plass digital varsling om planoppstart samtidig som flere leverandører nå tilbyr det kommunale saksbehandlingsverktøyet ePlansak.
De neste par årene vil stadig flere tjenester og funksjoner komme på plass.
Mens enkelte tjenester snart settes i drift, vil noen bli tilgjengelige så snart systemleverandører har laget løsninger for sluttbruker.
Flere andre er også i utviklingsfasen. I tillegg jobber direktoratet tett sammen med Kartverket, KS og kartleverandører om en ny ordning for tilgang til og innsyn i plandata.



