
Espen Stensøy, leder for salg og marked i Skarpnes og Hege Indrehus, fra Norsk Byggebransje. Foto: Norsk Byggebransje
Sist oppdatert: 20-10-2025 Pressemelding
Skarpnes - Vi vil at folk skal føle seg velkommen
Blant fire sterke finalister på Bygg Reis Deg 2025 gikk Skarpnes helt til topps.
Med et gjennomført design, sterke visuelle detaljer og en uformell atmosfære som fikk folk til å stoppe opp, ble selskapet kåret til Årets Stand.

Foto: Norsk Byggebransje
Hva får folk til å faktisk stoppe
Bak suksessen står en bevisst strategi om å møte bransjen med det samme som kjennetegner bedriften selv: kvalitet, trygghet og ekte sørlendinger med glimt i øyet.
- Det store spørsmålet er alltid hvordan du får folk til å stoppe, sier Espen Stensøy, leder for salg og marked i Skarpnes.
- I år valgte vi en sosial stand, med flere soner hvor folk kunne slå av en prat, ta en is eller bare sette seg ned et øyeblikk. Vi ville ha en stand som føles trivelig å komme til ikke bare et utstillingsrom.
En stand som holder tett – i dobbel forstand
Juryen for Bygg Reis Degs standkonkurranse var tydelig i sin begrunnelse: Skarpnes kombinerte visuell identitet, funksjon og varme på en forbilledlig måte.
- De har tenkt gjennom alt, fra materialbruk og soner for samtaler og møter, til detaljer som stakittgjerde og treverk.
- Resultatet er en varm, inkluderende og profesjonell atmosfære, sa jurygeneral Gunnar Glavin Nybø i sin tale.
At en av messegatene gikk tvers gjennom standen ble løst med helhetlig design og naturlige møtepunkt. Midt på området stod et lite hus med klassiske hyttemøbler, et rolig rom midt i mylderet.
Juryen trakk også frem hvordan Skarpnes formidlet sitt kjernebudskap: produktene holder taket tett, bokstavelig talt.

Espen Stensøy, leder for salg og marked i Skarpnes. Foto: Norsk Byggebransje
Nye selskaper og sterkere fellesskap
For Stensøy handler årets messe om mer enn design. Den representerer også et nytt kapittel for konsernet.
- Siste tilskudd i familien er TB Taksikring fra Skien og IKO-tak, som er et nytt selskap vi har startet fra bunnen av, forklarer han.
- Nå kan vi tilby en bredere totalpakke, med flere produkter og samarbeidspartnere enn noen gang.
Han ler litt når han omtaler seg selv som en “traust sørlending”, men legger til at ambisjonene er alt annet enn trauste.
- Vi ønsker at folk skal huske oss for kompetansen, ikke bare produktene.
- At de møter fagfolk som faktisk kan hjelpe dem med riktige løsninger, slik at de også kommer tilbake neste gang de skal kjøpe tak.
Ansikt bak navnet
De siste årene har Skarpnes hatt travle tider og mange kunder har kun hatt kontakt digitalt.
- Det å møte folk ansikt til ansikt igjen har vært utrolig fint, sier Stensøy.
- Mange som har samarbeidet med oss lenge, kommer bort bare for å si hei for å se ansiktene bak navnet. Det sier litt om hvor personlig denne bransjen egentlig er.
Han tror den direkte kontakten er en viktig grunn til at standen har slått så godt an.
- Vi har brukt tid på å bygge relasjoner og den tiden tror jeg folk merker. Vi er til stede, vi lytter og prøver å finne løsninger sammen. Det er sånn vi viser trygghet og kvalitet i praksis.
Tradisjon, trygghet og tett samarbeid
Med over 100 års erfaring har Skarpnes blitt synonymt med norske tak.
- Trygghet og kvalitet er ikke noe du kan snakke deg til, sier Stensøy.
- Det må bygges over tid. Vi tror på å gjøre ting skikkelig, ikke ta snarveier. Det er derfor vi fortsatt står sterkt i dag.
Han understreker også hvor viktig samarbeid har blitt, både internt og i bransjen generelt.
- For oss som jobber med produkter med lav verdi, men høy vekt, er det avgjørende å stå skulder ved skulder som norsk industri. Vi må bygge videre på den kompetansen som allerede finnes her hjemme.
Årets Stand – med glimt i øyet
At Skarpnes også klarte å skape en stand folk faktisk husket, skyldes kombinasjonen av profesjonalitet og folkelighet.
- Vi liker å ha det litt gøy, sier Stensøy.
- Vi hadde is, små detaljer og en sosial tone. Folk smiler, stopper opp og plutselig prater vi fag. Det er akkurat slik vi vil ha det.
Han ler når han forteller om det mest stilte spørsmålet på messen:
- “Er dere sponset av Amundsen?” får vi hele tiden. Det er nok fordi vi går i våre karakteristiske piqué-skjorter, men det er jo en del av identiteten vår. Vi skal være gjenkjennelige, både på og utenfor standen.
Tre ord som beskriver Skarpnes anno 2025?
- Hektisk, smiler Stensøy først, men også lærerikt og givende. Det har vært mye arbeid, men også mye å være stolt av.
Han ser ut over standen som fortsatt summeres av besøkende.
- For oss handler alt om mennesker. Produkter er viktige, men relasjonene bygger merkevaren. Vi er sørlendinger og stolte av det.
Et standpunkt som står støtt
Skarpnes’ stand på Bygg Reis Deg 2025 var mer enn et utstillingsområde, den var et speilbilde av selskapet selv: solid, inkluderende og ekte.
- Vi bygger tak som holder tett og relasjoner som varer, sier Espen Stensøy med et smil.
- Det er kanskje derfor juryen og publikum var enige, årets beste stand var også den mest menneskelige.