Eli H. Heyerdahl Eide og Kjersti Andresen. Foto: RørNorge
Sist oppdatert: 21-11-2024 VVS-Nytt

Brødrene Dahl satser på Ingeborg-nettverket

Brødrene Dahl er Norges ledende aktør innen VVS, Vann og miljøteknikk, Industri, Havbruk og Samferdsel med over 900 ansatte.

Gjennom over 100-års drift har Brødrene Dahl bygget opp en unik fagkompetanse og posisjon i markedet.

Bedriften som lenge har jobbet målrettet med likestilling og kjønnsbalanse, har nå gått inn som sølvpartner til Ingeborg-nettverket, for å vise at vi er sterkere sammen. 

- Ingeborg-nettverket ønsker å være samarbeidspartner med ledende leverandører og aktører i rørbransjen.

- Brødrene Dahl er en i høyeste grad en slik aktør. Med tilstedeværelse i hele Norge er de også en viktig møteplass for bransjen, sier grunnlegger og styreleder Eli H. Heyerdahl Eide.

- Bedriften ansetter mange rørleggere, i ulike roller i organisasjonen og som sølvpartner til Ingeborg-nettverket vil de bidra til å styrke, og øke bransjens vilje til en bedre kjønnsbalanse.

- Brødrene Dahl satser på kvinnekolleksjon med arbeidsklær og sko, det synes vi er stas Fra vi begynte å snakke om behovet for egnet arbeidstøy for kvinner til nå har det skjedd mye.

- Dette tar vi som et bevis på at det vi gjør som pådrivere og endringsagenter på området har effekt.

- Vi ønsker Brødrene Dahl velkommen i det gode selskap og håper de skaper mange møteplasser for kvinner i bransjen, avslutter Heyerdahl Eide.

Bildecollagen viser noen av våre dyktige BD-kvinner og deres roller. Bakgrunnen for å få inn flere kvinner i ledelsen er for å sterkere kunne påvirke fremtiden. Øverst fra venstre: Maria Victoria Henriksen, Brand Manager Alterna Bad, Ane Warholm, Business Controller, Ingrid Hunstad Kalstad, Leder bærekraft, Anastasiia Buchynska og Prosjektingeniør VMT Nederst frå venstre: Maria Molund, Key Account Manager VVS, Laila Johansen Børgan, Salgssjef Alterna Bad, Oda Flatmoen, Produktsjef VVS Synlig og Janne Tangenes, Regionsjef VVS Vest. Foto: Brødrene Dahl

Selskapet eies av det franske byggevarekonsernet Saint-Gobain og er en del av konsernet Saint-Gobain Distribution Norway sammen med blant annet søsterselskapene Optimera og Monter-kjeden, Flisekompaniet, Hywer og Ventistål.

-Det å ha en eier som Saint Gobain er en styrke. Gjennom visjonen «Making the world a better home» synliggjør konsernet at de tar et samfunnsansvar og de arbeider kontinuerlig for å finne nye, og bærekraftige løsninger på verdensbasis, forteller Kjersti Andresen, HR Business Partner.

- Saint-Gobain er en pådriver for mangfold i alle sine selskaper og spesielt for å få flere kvinner inn i byggenæringen generelt, og i ledende posisjoner.

Det handler om et samfunnsansvar

- Som stor aktør i bransjen ønsker vi å ta et større samfunnsansvar for mangfold og bidra til en positiv utvikling.

- I rollen som ansvarlig for all rekruttering i Brødrene Dahl og med ansvar for å øke kvinneandelen i selskapet var det naturlig å melde oss inn i Ingeborg-nettverket.

- Dette med tanke på alt Ingeborg-nettverket arbeider for og har oppnådd. Som partner kan vi sammen med flere bidra til at bransjen blir attraktiv og god for kvinner i årene som kommer.

- Vi konstaterer at rørbransjen og byggenæringen er mannsdominert, og jeg er stolt over at mangfold, og kjønnsbalanse er en prioritet hos både i Brødrene Dahl, vårt konsern og hos vår eier.

- I den forbindelse har vi fokus på tiltak for å få rekruttert flere kvinner, bidra til at de blir værende, utvikler seg og vokser både som fagpersoner, og kvinner.

- Vi vil også fremover aktiviteter som viser at Brødrene Dahl er en attraktiv arbeidsgiver for kvinner i egen regi og i samarbeid med Ingeborg-nettverket

- Etter å selv ha jobbet i selskapet i over tre år, kan jeg bekrefte at Brødrene Dahl er en god og spennende arbeidsplass hvor kvinner trives.

Norsk Byggebransje fikk en hyggelig prat med Monica Engen, divisjonsdirektør VVS og Kjersti Andresen, HR Business Partner under årets VVS dager i Oslo. Foto: Norsk Byggebransje

Hva håper dere å få ut av partnerskapet med Ingeborg-nettverket?

- Vi mener at skal vi få til endringer i bransjen skjer det best og raskest i samspill med andre. Sammen står vi sterkere og får større påvirkningskraft.

- Partnerskap med Ingeborg-nettverket gir oss mulighet for både å lære og dele viktig kompetanse om mangfold. Slik at vi kan legge forholdene til rette for at kvinner både har lyst til å begynne, trives og bli værende i rørbransjen og byggenæringen.

- Som partner synliggjør vi at aktørene i bransjen trenger hverandre, samarbeider og at Brødrene Dahl vil gjøre en innsats på flere felt samtidig.

- I tillegg forplikter vi oss til å organisere flere arrangementer, hvor vi vil samle og løfte kvinner i bransjen. Dette opprettholder fokus og bygger videre på vår felles styrke.

Strategisk arbeid gir resultat

- Vårt fokus og aktive arbeid med å få rekruttert inn kvinner i ledende stillinger gir resultater. Andelen kvinner har de siste årene har vært stabilt og ligger i dag på ca. 20% med mål om gradvis økning fremover.

- Dette gjenspeiles også vår ledergruppe hvor to av ti er kvinner med Monica Engen, som divisjonsdirektør VVS, vår største divisjon og Monica Halden, som HR-direktør for BD samt vårt konsern.

- I tillegg er kvinnelige medarbeidere representert med ulike roller innen IT, administrasjon, logistikk, Supply Chain, Kategori, Salg, Markedsføring, Økonomi og Butikk, med og uten lederansvar.

- Vi er bevisste på å få inn kvinner i hele organisasjonen og våre mannlige kolleger er positive da kvinner påvirker arbeidsmiljøet på en positiv måte.

- Vår tro er at mangfold og ulikheter gjør oss sterkere, både når det gjelder kjønn, alder og kultur.

- Mangfold og god kjønnsbalanse må dog gå begge veier. Vi arbeider derfor også med å få inn flere menn i kvinnedominerte avdelinger som for eksempel HR, regnskap og administrasjon.

- Dette arbeidet til tross, vil det alltid være kompetanse og erfaring samt egnethet som er det avgjørende for vårt valg av en kandidat i rekrutteringsprosessen.

- Mangfold vil alle vinne på og det gjør oss bedre rustet til å takle både dagens, og fremtidens utfordringer, avslutter Andresen.

Mer om selskapet med lange tradisjoner i Norge.