25 år i elektrikeres tjeneste. Det er ingen liten bragd å holde seg relevant og engasjert gjennom så mange år i en bransje i stadig endring.
Marius Amundsen, daglig leder i Nor-El AS og Sven Arild Bransdal, Markedssjef i EL-PROFFEN. Foto: Norsk Byggebransje
Sist oppdatert: 11-11-2025 Norsk Byggebransje

25 år som EL-PROFFEN medlem - Kjeden gjør en kjempejobb!

25 år i elektrikeres tjeneste. Det er ingen liten bragd å holde seg relevant og engasjert gjennom så mange år i en bransje i stadig endring.

For Nor-El handler det om mer enn bare samarbeid og innkjøpsfordeler. Lojalitet bygges over tid og handler om fellesskap, faglig utvikling, og tillit.

EL-PROFFEN messe 2025. Foto: Norsk Byggebransje

Nettverk for selvstendige elektrikere

Hva var det som gjorde at Nor-EL valgte å bli en del av EL-PROFFEN?

- Nor-El var faktisk en av de aller første medlemmene i kjeden, i 2002. Bedriften ble etablert i 2001, året etter EL-PROFFEN, smiler Marius Amundsen, daglig leder i Nor-El AS.

Gjennom årene har Nor-El vært vitne til en bransje som har gått fra papir og telefon til digitale løsninger, smarthus, og grønn teknologi.

Likevel er kjedens grunnpilar den samme: å være et støttende nettverk for selvstendige elektrikere.

- Selv flyttet jeg fra Svolvær til Tromsø i 2007. Min daværende sjef, Alf Per Johansen i Svolvær, pratet med min kommende sjef, Agnar Johansen i Tromsø, og jeg fikk jobb på dagen.

- Allerede etter et par uker fortalte jeg at målet mitt var å styre denne bedriften, ler han hjertelig.

- Etter noen år som elektriker innen privat og proffmarkedet, flyttet jeg inn på kontoret som prosjektleder i 2014. Da kjøpte jeg meg også inn i firmaet.

Har aldri vurdert å bytte kjede

- For tre år siden gjennomførte vi et generasjonsskifte og bedriften har i dag fire eiere. Vi utfører alt fra servicejobber, oppdrag hos private, butikk, næring og har rammeavtaler med offentlig virksomhet.

- Vi samarbeider også med større entreprenører på nybygg og rehabilitering.

- Vi er et stolt og fornøyd medlem av EL-PROFFEN og har aldri vurdert å bytte kjedetilhørighet.

- Vi trives godt og kjenner at vi får full uttelling av den gode jobben kjedekontoret gjør på vegne av medlemmene.

- Så er vi kanskje litt ekstra heldig som er eneste EL-PROFFEN bedrift i en stor by, men så lenge vi tar unna alle jobber tror vi kjeden er fornøyd.

- Nor-El har i dag 37 ansatte i Tromsø og 4 i Bodø.

Nord-Norge har et stort behov for stabile fagmiljøer og sterkere samarbeid mellom lokale aktører.

Lokal kunnskap og arbeidskraft

Hvordan tror dere EL-PROFFEN-modellen kan bidra til å styrke elektrobransjen i nord?

- Det er helt klart en styrke å være en del av Norges største elektrikerkjede, samtidig tar både vi og våre bransjekolleger konkurranseregler på alvor når det kommer til samarbeid.

- Når det gjelder samarbeid mellom lokale aktører kan ikke kjeden bidra med så mye, men markedet fungerer fint lokalt.

- Blant annet gjennom å bistå hverandre med personell på større oppdrag ved å leie personell av hverandre. Slik sikrer vi lokal kunnskap og arbeidskraft.

Geografi, klima og logistikk er annerledes i nord enn sørpå. På hvilken måte opplever dere at EL-PROFFEN forstår og tilpasser seg de nord-norske rammevilkårene?

- Vi er ganske mange medlemmer i nord og vi føler at vi blir godt ivaretatt og inkludert.

- Vi har jo litt andre utfordringer enn våre kolleger i sør. F.eks kan avstander, avsporing av tog og stengte veier medføre utfordringer av leveranser, men det kan jo noe ikke kjeden råder over.

- Det å fremforhandle avtaler på landsbasis, med hensyn til geografi, avstander, bedriftsstørrelser og kompetanse er ikke enkelt i vårt langstrakte land.

- Kjedekontoret gjør en kjempejobb, også når det kommer til landsdekkende avtaler.

EL-PROFFEN messe 2025. Foto: Norsk Byggebransje

Kan bidra til hverandres suksess

For mange handler medlemskap i en kjede ikke bare om innkjøp, men om faglig fellesskap og utvikling. Hvordan opplever dere den delen – nettverk, kurs, samarbeid og kompetansedeling gjennom EL-PROFFEN?

- Det er bra. Vi har en egen kursportal og kurskoordinator, Hege Frustøl. Her legges det til rette for kurs gjennom kjedens leverandører, til fordelaktige priser.

- En mulighet til forbedring måtte være kunnskapsformidling mellom medlemsbedriftene.

- Selv om vi er konkurrenter, kan vi bidra til hverandres suksess gjennom å dele kunnskap, faglig erfaring og kompetanse.

- Det å rekruttere og beholde dyktige fagfolk er en felles utfordring. Når folk trives og får jobbe med det de ønsker innen yrket, står de kanskje lengre i jobben.

- Vi har sagt til alle våre medarbeidere at de gjerne får ønske kurs og videreutvikling for å spisse seg innen et eller flere fagområder. Jeg ønsker at de skal ta initiativet selv, for også å ha et eierskap til å brenne for fagfeltet.

- Så lenge det er, eller kan bli, lønnsomt for bedriften strekker vi oss langt for å si ja.

- Vi har f.eks en kar som har spesialisert seg innen elkontroll av bolig, termografi.

Proffe fagfolk trenger muligheter 

- Kurs og utstyr medførte en investering på rundt 400 000 kroner. Det er klart at da må det finnes en interesse i begge retninger.

- Nå har Nor-El sertifisering som er nødvendig for blant annet avhengig kontroll som en av få i Tromsø, det har spesielt meglere og takstmenn behov for.

- Elektriker yrket byr på så mange muligheter, her tror jeg vi kan bli flinkere til å dele muligheter og løsninger. Da kan vi som kjede kanskje beholde flere proffe fagfolk.

Hva betyr det for kundene deres, både privat og næring at dere er en del av et kjedekonsept med felles standarder og kvalitetsløfter?

- Jeg vil tro at utad virker vi enda mer solid med EL-PROFFENs varemerke i ryggen. Vi har lokal tilknytning, navn og eierskap, men det blir enda tryggere for kundene å velge oss.

- Våre kunder nyter godt av at EL-PROFFEN er Norges største innkjøpskjede.

- Takket være gode forhandlere gjør kjeden oss konkurransedyktige også på pris.

- EL-PROFFEN er synlig i markedet, gjennom TV og radio samt sosiale medier. Jeg opplever at kjeden oppleves som solid og er respektert i hele landet.

Våre egne folk er vår viktigste kilde til rekruttering

Det er ofte langt mellom fagfolk og prosjekter i nord. Tror du at et sterkere EL-PROFFEN-nettverk kan bidra til å gjøre rekruttering og lærlingordninger lettere i regionen?

- Vi har ingen utfordring med å tiltrekke lærlinger i Tromsø, tvert imot. Vi tar inn 3-5 lærlinger/voksenlærlinger årlig og har til enhver tid 7-8 lærlinger.

- Å utdanne og forme våre egne folk er vår viktigste kilde til rekruttering. At de fleste blir, sier sitt. De som forlater flytter med partnere eller velger videre utdanning.

- Ingen er bedre på lærlinger enn elektrobransjen!

- I den anledning må jeg også nevne Maiken, som jobber på avdelingen vår i Bodø. I fjor var hun blant finalistene til Norges Hyggeligste Håndverker, det er vi veldig stolt over.

Skal bidra til innovasjon og miljø

For mange mindre og mellomstore elektrobedrifter kan digitalisering og felles systemer være krevende. Har EL-PROFFEN gitt dere verktøy som forenkler hverdagen eller øker konkurransekraften?

- Absolutt! Vi har jobbet i mange år med EL-PROFFENS digitale plattform som er veldig bra sydd sammen. Nok et område der kjedekontoret har gjort en knakende god jobb.

- Kontinuerlig videreutvikling og gunstige priser takket være kjeden er også gull verdt.

Hvis du skal se fremover, hva håper du at Nor-ELs medlemskap skal bety for utviklingen av elektrobransjen i Nord-Norge de neste årene?

- Vi vil bidra til innovasjon og miljø. Nor-El har vært miljøfyrtårn bedrift siden 2011, som en av de første i Tromsø.

- Vi vil gå foran når det kommer til ombruk og gjenbruk, levere energieffektive, og miljøvennlige tjenester for å være den foretrukne partneren for både privat- og bedriftsmarkedet.

Ser fram til nye 25 år

- Vi er den nest største privateide og lokaleide elektrobedriften i Tromsø. Vi har aldri hatt underskudd og har planer om å bli her i minst 25 år til.

- Neste år fyller vi 25 år, hakk i hæl med EL-PROFFEN. Det er nettopp samhold medlemmer i mellom som gjør kjeden unik for vår del.

- EL-PROFFENs messe bringer oss tettere på hovedkontoret og gir våre medarbeidere muligheter til å se nyheter, nettverke med andre medlemmer, og leverandører.

- EL-PROFFEN messa overgår alle andre messer.

- Den er profesjonelt gjennomført fra A til Å og spisset inn mot vår bransje, våre behov, og medlemsmassen.

- God mat, drikke og underholdning er prikken over i’en, avslutter Amundsen

Vil du ha nyheter fra bygg, VVS og AI rett i feeden din? Følg oss på LinkedIn eller Facebook: