
Henriette Gill og regionssjef Thomas Kristoffersen lanserte både reklamefilm og VB sine kundeløfter under VB Samlet i vår. Foto: VB Gruppen
Sist oppdatert: 04-09-2025 Pressemelding
VB løfter rørfaget med ny strategi
Fredag lanserer VB Gruppen sin største merkevarekampanje noensinne. Under slagordet «Med VB i ryggen» vil konsernet øke kjennskap og tillit til merkevaren over hele landet, med sin nye reklamefilm.
Med 50 avdelinger og 83 partnerbedrifter, samt en posisjon som Norges første og største rørleggereide konsern, er VB klar for å vise hva som skiller dem ut i VVS-markedet.
- I VB sier vi alltid at sammen er vi sterkere, og med ny organisering og forankrede kundeløfter er vi klar for å forsterke merkevaren vår ut mot kundene, sier Henriette Gill, leder for marked og kommunikasjon i VB Gruppen.
Langsiktig strategiarbeid
Kampanjen markerer et viktig steg i konsernets merkevarestrategi, og skal bidra til å styrke rekruttering, synlighet og posisjon for hele bransjen.
- Markedsavdelingen har jobbet innsiktsbasert over lengre tid for å forstå kundenes forventninger til oss.
- Den kunnskapen har gitt oss noen viktige veivalg og gjort oss mer bevisst på hvilke kvalitetskrav som skal foreligge ut mot kunde, sier hun.
Skal bygge bygge kultur og samhold
I forkant av den nye kampanjen forklarer Gill at VB Gruppen har lansert sine nye kundeløfter, som ikke bare skal styrke VB eksternt og imøtekomme kundene, men også bygge kultur og samhold internt i organisasjonen.
- Hver eneste dag skaper vi inntrykk hos kundene, enten vi jobber i administrasjonen, som daglig ledere, prosjektledere, butikkmedarbeidere eller rørleggere. Denne kampanjen handler om å vise med handling hvem vi er og hva vi står for, sier Gill.

Arvind Kumar spiller hovedrollen i reklamefilmen som nå lanseres. Han jobber til daglig som prosjektleder for renovering i Rør i Sør i Kristiansand. Flere av statistene er også VB-ansatte. Foto: VB Gruppen
Rørleggeren først
Reklamefilmen er utviklet i samarbeid med reklamebyrået Schjærven og ble spilt inn i fjor vinter.
Filmen har en humoristisk tone, men peker på et viktig budskap: VB-rørleggeren kan konsentrere seg om å være rørlegger, med helt fagmiljø i ryggen.
Fokus på morgendagens rørleggertjenester
- Nå er vi ikke enkeltbedrifter, men et sterkt, landsdekkende fellesskap.
- Konsernmodellen er valgt for å styrke den lokale konkurransekraften og VB Gruppens fokus på å utvikle morgendagens rørleggertjenester til kunde.
- Når kunden velger en VB-rørlegger, velger de trygghet, kvalitet og et kompetent fagmiljø.
- Rørleggeren kommer først, og det er de og faget vårt som utgjør forskjellen. De skal få være rørleggere, så skal vi sørge for at de administrativt har det de trenger, sier Gill.
Håkon Preus, strategisk direktør i reklamebyrået Schjærven, trekker fram samarbeidet med VB Gruppen:
- Det har vært et spennende strategisk arbeid for oss å være med på å utvikle merkevarestrategien og at dette skal bidra til VB Gruppens fokus på å utvikle morgendagens rørleggertjenester, sier han.