– Juryen vil gjøre en helhetsvurdering hvor vi ser på stemmetall, bredde i nominasjonene, engasjement, og det faglige. Vinneren må vise seg som verdige representanter for bransjen. Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted & Juryformann NHH. Foto: NHH
Sist oppdatert: 31-07-2021
Dette skal til for å bli Norges Hyggeligste Håndverker
Etter kort tid har det allerede kommet inn over 750 nominasjoner og over 45 000 stemmer i bransjekåringen Norges Hyggeligste Håndverker.
En pangstart for kåringen, med andre ord. Derfor er det viktig å huske på at vinneren til syvende og sist avgjøres av juryen.
Det er lett å la seg overvelde av at kandidatene på topp ti allerede har fått tusenvis av stemmer. Samtidig bør man ikke tenke at toget har gått, og det er lite poeng i å nominere noen nye: Stemmer er bare én av tingene som avgjør hvem som blir Norges Hyggeligste Håndverker.
Juryen i Norges Hyggeligste Håndverker 2021 vurderer alle nominerte håndverkere, uansett når de er nominert eller hvor mange stemmer de har fått.
Når juryen skal plukke ut 21 finalister, og senere syv bransjevinnere og en hovedvinner, er det helhetsinntrykket som vil avgjøre.
Vil du nominere en håndverker?
På utkikk etter den hyggeligste - ikke den mest populære
– Vi er ikke på utkikk etter den mest populære håndverkeren. Norges Hyggeligste Håndverker handler om å løfte frem håndverkere som gjør det lille ekstra for kunder og kollegaer, og som alltid har et smil om munnen.
-Det handler om håndverkeren som inspirer sine omgivelser og er en god rollemodell for den oppvoksende slekt. Derfor er det en jury som bestemmer hvem som går til finalen og hvem som vinner.
-Men man må jo bli lagt merke til av juryen for å komme i betraktning, sier Benjamin Husstad-Nedberg, prosjektleder i Norges Hyggeligste Håndverker, i en melding.
Han forteller at tidspunktet du blir nominert ikke har betydning for om du kan vinne eller ikke. – Tidligere år har vi sett at kandidater som har blitt nominert i både juni, juli og august har gått hele veien til finalen, forteller Husstad-Nedberg.
Dette er kriteriene juryen vurderer:
Disse tingene ser juryen på når de plukker ut finalister, kategorivinnere og hovedvinner;
- Holdning til kunder. Har kandidaten et utpreget fokus på kunden? Skapes det tillit og trygghet? Er kandidaten flink til å følge opp avtaler, holde frister og rette opp eventuelle feil?
- Rollemodell. Er håndverkeren et forbilde for andre? Har kandidaten lærlinger? Jobber vedkommende for å inspirere ungdom?
- Nominasjoner. Bredde i nominasjonene viser kandidatens evne til å engasjere eget nettverk. Er kvaliteten på nominasjonene bra og gir gode beskrivelser av kandidaten. Nominasjoner fra kunder og kollegaer vurderes ekstra nøye.
- Stemmer. Stemmene sin viktigste oppgave er å løfte frem gode håndverkere og gjøre juryen oppmerksom på kandidatene. Stemmer har mindre betydning når juryen vurderer de ulike kandidatene mot hverandre. Juryen gjør en helhetsvurdering når man plukker ut finalister og vinnere, og stemmer er mindre viktig enn totalen av de andre kriteriene.
- Faglig dyktighet. En hyggelig håndverker er selvfølgelig faglig profesjonell. Alle kandidater som vurderes som finalister, kvalitetssikres grundig av prosjektmedarbeidere. Alle åpne registre gjennomgås, i tillegg til kundevurderinger, innspill fra partnere, og kandidatenes aktivitet i sosiale medier vurderes.
- God kollega? Er kandidaten godt likt blant sine kollegaer? Hva sier konkurrentene om vedkommende?
- Engasjement i eget nærmiljø. Yter kandidaten noe ekstra, ut over egen jobb?
- Finalistfilmer. Alle 21 finalistene får besøk av vårt videoteam, som lager et portrettintervju med kandidaten.
Filmen vurderes av juryen, som på denne måten blir godt kjent med kandidaten.
Dette sier Juryen:
Vi har snakket med juryen for å få deres ord på hva de ser etter når de velger kandidater til finalefasen.
Håvard Bungum, administrerende direktør i Mittanbud:
– Denne kåringen handler mye om å heve håndverksbransjens omdømme slik at vi får flere unge til å velge yrkesfag. For få til dette må kandidaten naturligvis ha en grunnmur, men også kunne være en rollemodell for andre.
-Skal vi klare å inspirere ungdommen så må vi formidle de gode historiene og vise frem alle de flotte fagfolkene som med yrkesstolthet står på, smiler til kundene og får jobben skikkelig gjort.
Ingvild Øversveen, markedssjef Volkswagen Nyttekjøretøy hos Harald A. Møller:
– Vi ønsker å se engasjement! Klarer kandidaten å få med seg kolleger, kunder og lokalsamfunn, samt vise at man brenner for faget? Dette skinner ofte gjennom hos de kandidatene som har spesielt gode nominasjoner.
Eivind Johansen, salgssjef B2B Talkmore:
– Vi i Talkmore er svært opptatt av kundefokus, og jeg tenker dette er svært viktig om man skal gå til topp i denne kåringen. Vinneren må demonstrere at kunden kommer først og at man strekker seg langt for å løse kundens utfordringer. Håndverksbransjen er en servicebransje og jeg mener at magien skapes i selve møtet mellom håndverkeren og kunden.
Erling Olaussen, daglig leder i Boligmappa:
– Alle hyggelige håndverkere har et faglig fundament. Du kan ikke være hyggelig og et forbilde for andre, uten å drive seriøst. Boligmappa er opptatt av at kandidatene er nøyaktige med dokumentasjonen av sitt arbeide, og at de er ryddige i sitt forhold med kundene.
Bjørnar Valstad, daglig leder i Worldskills Norway:
– Norge roper etter fagarbeidere. Vi ser etter gode rollemodeller i bransjen, slik at vi kan løfte frem disse til inspirasjon for dagens ungdom. Skal vi lykkes med å inspirere, må vi få med hele bransjen på å fremstille håndverksyrkene i et positivt lys.
Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted & Juryformann NHH:
– Juryen vil gjøre en helhetsvurdering hvor vi ser på stemmetall, bredde i nominasjonene, engasjement, og det faglige. Vinneren må vise seg som verdige representanter for bransjen.