-I blant må vi provosere litt. Folk må tørre! Digitalisering handler om å forenkle arbeidsoppgaver for å få bedre kontroll og mer tid. Det morsomme er at de som er mest skeptisk i utgangspunktet ofte er de som blir best og mest ivrig når de kommer inn i systemet. Foto: SmartDok
Er bransjen klar for digitalisering?
Innovasjonsbarometeret 2020 viste tydelig annet at digitalisering, bærekraft og nye teknologier er på agendaen i byggebransjen.
Gjennom de siste månedenes utfordringer har en samlet BEA-næring (bygg-, anlegg- og eiendom) hatt fokus på å holde hjulene i gang og mange bedrifter har sett potensialet i, og behovet for å investere i digitale verktøy som øker effektivitet og mobilitet samtidig som det minsker behovet for fysiske møter.
Med økt behov for teknologiske løsninger er det naturlig å vende blikket nordover, til Alta og SmartDok AS, som digitaliserte byggebransjen lenge før Iphone og Android så dagens lys.
Vi hadde en fornøyelig bransjeprat med markedssjef Lasse Sørnes i sommer
-Vår grunnlegger Bjørn Tore Hagberg var IT lærer på høyskolen i Alta og jeg en av hans elever, ler Sørnes. Bjørn Tore var forut sin tid, når han fikk ideen om å utvikle et skybasert system for Ericsson og Nokia, som kunne dokumentere bilder, avvik og rapportering i bygg- og anleggsbransjen.
Eventyret startet i Alta i 2005. I 2007 fikk de sin første kunde og var da 2 ansatte. Med inntoget av smarttelefonen tok det virkelig av for den lille bedriften som i dag har vokst til 40 ansatte, fordelt på kontorer i Alta, Bergen, Oslo og Stockholm.
Hver dag betjenes 2 500 kunder og mer enn 65 000 brukere i Norge og Sverige. I tillegg har de kunder i Finland, Island, Danmark og Færøyene som har funnet produktet via referanser eller svensk og norsk websider.
-Det er alltid hyggelig å vokse, men det er like morsomt at de første kundene våre som Entreprenør Harald Nilsen AS, Oleif Simensen Transport AS og Protan Takservice AS fortsatt bruker SmartDok i det daglige. Det forteller oss at produktet er bra og at vi har lyktes med kvalitet, utvikling, og kundeservice.
Er bransjen klar for digitalisering?
-I blant må vi provosere litt. Folk må tørre! Digitalisering handler om å forenkle arbeidsoppgaver for å få bedre kontroll og mer tid. Det morsomme er at de som er mest skeptisk i utgangspunktet ofte er de som blir best og mest ivrig når de kommer inn i systemet.
-Vi får stadig tilbakemeldinger som «det var enklere enn jeg trodde» og «det var noe helt annet enn jeg forventet». Det gleder oss, for det er jo hele hensikten.
Tid er penger
En av SmartDoks kunder er bedriften Grunnarbeid Vest AS. Bedriften med 13 ansatte forteller at en investering i systemet på 30.000 i året har skapt besparelser på 30-50.000 pr mnd. De drukner ikke lengre i papirer, de har redusert svinn og frigjort mye tid i en travel arbeidsdag.
-Vårt system er konstant i utvikling. Oversikt, forenkling og kontroll kan også brukes for å motvirke svart arbeid, skape trygghet i at man vet hvor medarbeiderne er om uhellet skulle være ute og administrasjon får frigjort uendelig mye mer tid. Brukervennlighet er det viktigste!
Med Korona har mange bedrifter satt fart i sin satsing på digitalisering og SmartDok har ambisjoner.
-Vi var nok først og vi er størst takket være bredden i verktøyet. Det så vi for alvor når Visma tok kontakt i 2018 og kjøpte seg inn i SmartDok. De, som våre kunder, likte løsningen vi hadde bygd med fokus på bygg og anlegg. Sammen har vi mye kunnskap, et meget godt samarbeid og utelukkende positive erfaringer.
-Det skaper nye muligheter for vår kunder og gir oss et konkurransefortrinn. Samtidig som vi kan fortsette vårt kontinuerlige arbeid med utvikling av tjenesten. For selv om bygg og anlegg er vår hovedfokus kommer flere sektorer naturlig inn når vi f.eks snakker HMS.
Finnmarkingene spiller på god nordnorsk humor både gjennom sin sosiale medier, SmartDok Påddkast og YouTube filmer.
-Det er høyt under taket hos oss, som i resten av bransjen. Uten humor i hverdagen blir livet kjedelig sier Lasse Sørnes.
Hva bør bedrifter som sitter på gjerdet gjøre?
-Det er veldig enkelt. De bør kontakte oss, så kan de få en demo hvor de med egne øyne kan se hvordan systemet kan settes opp og jobbe for dem.