Rekk opp hånda om du ikke kjenner til Boligmappa. De er på nett, i sosiale medier og på TV titt og ofte.
-I dag brukes Boligmappa av mer enn 6.000 bedrifter over hele landet. Håndverksbedrifter, takstmenn, eiendomsmeglere og utbyggere. Fra mindre bedrifter til store konsern og kjeder. Felles for dem alle er at de oppfyller våre kriterier til seriøsitet, for å kunne knytte seg til tjenesten. Foto: Boligmappa. 
Sist oppdatert: 19-07-2022

10 år i boligeierens tjeneste

Rekk opp hånda om du ikke kjenner til Boligmappa. De er på nett, i sosiale medier og på TV titt og ofte. De er omtalt av lokal- og nasjonal presse og norske håndverkere har flokket til tjenesten.

I år feirer de sine første 10 år på markedet, i den anledning tok vi en en bransjeprat med kommunikasjonssjef Eirik Vigeland.

Gratulerer med jubileet, fortell litt om deres reise fram til nå.

-Takk for det, vi har planer om å feire oss selv og våre ansatte til høsten.

-Det hele startet med en idé i 2011/2012 når gründer av firma, Per-Christian Svendsen så et behov for å samle viktig og relevant dokumentasjon for boliger på en enkel og sikker måte.

-De fleste av oss kjenner igjen utfordringen med løse papirer som forsvinner, kvitteringer som blekner og fakturaer fra håndverkere som blir lagt “på en lur plass”, konstaterer Vigeland med et smil.

-Svendsen tok kontakt med Nelfo og RørNorge, med følgende spørsmål: Hva kan vi sammen gjøre for å hjelpe boligeiere og seriøse håndverkere? De tre partene så potensiale til å løse problemet sammen og Boligmappa så dagens lys.

-I dag er Boligmappa integrert i mer enn 50 ulike fagsystemer for å gjøre håndtering av dokumentasjon enklere for håndverkeren.

-Mye av medieomtalen går på hvor viktig det er for boligeiere å ha papirene i orden, men Boligmappa bidrar også til en enklere hverdag for håndverkerne, med 6 000 bedrifter tilknyttet Boligmappa

-Pandemien ga oss mye positiv drahjelp. Digitalisering ble en dyd av nødvendighet for mange, med alle restriksjoner som skulle overholdes.

Norges hyggeligste håndverker 2022

-Vårt systemet ble en del av løsningen når stolte håndverkere landet rundt fortsatte å jobbe jevnt og trutt - uten mulighet til å kunne ha hjemmekontor.

-I dag brukes Boligmappa av mer enn 6.000 bedrifter over hele landet. Håndverksbedrifter, takstmenn, eiendomsmeglere og utbyggere. Fra mindre bedrifter til store konsern og kjeder. Felles for dem alle er at de oppfyller våre kriterier til seriøsitet, for å kunne knytte seg til tjenesten.

Hvilke krav handler det om?

-Boligmappa stiller krav til fagkompetanse, med fagbrev som minimum. Vi stiller krav til god økonomi, positiv soliditet og selskapsform. De fleste bedriftene hos oss er aksjeselskap, men vi har også enkeltmannsforetak som har oppfylt alle våre kriterier.

-Det handler til slutt om trygghet for sluttkunden, nemlig boligeieren.

-Vi må dessverre avvise bedrifter hver eneste uke som ikke lever opp til våre forventninger. Vi gir dem gjerne tips til hva de kan forbedre før de kommer tilbake. En bedrift må gjerne søke igjen om de gjør de endringer vi anbefaler.

-For oss er det avgjørende å sikre boligeierne som best vi kan og da må vi ha strenge krav.

Digitaliserer vekk svart arbeid
- Ved å tilby seriøse håndverkere en nøytral plattform hvor data lagres trygt og kun er tilgjengelig for de som har rett til å se informasjon, bidrar Boligmappa også til å redusere svart arbeid.

-En viktig del av vår jobb er å gjøre det enklere for boligeiere å skille seriøse aktører fra de useriøse.

-Nå sier vi selvsagt ikke at bedrifter som ikke bruker Boligmappa er useriøse - langt derfra. Vi jobber for å styrke bransjen og det krever en vilje fra boligeieren at de ser verdien i å bruke fagfolk. Det kan Boligmappa hjelpe med.

-For vi anbefaler alltid å bruke fagfolk, handle hvitt og sørge for å ha dokumentasjonen i orden.

-Boligmappa sitter på enormt mye informasjon, med 1,9 millioner hus, hytter og leiligheter, i tillegg til næringsbygg, kommunale og offentlige bygg. Hvordan sikrer dere data i henhold til GDPR, datatilsynet osv?

-Alt som har et gårds- og bruksnummer har også en boligmappe, derfor er Boligmappa koblet direkte til eiendomsregisteret.

-Vi tilfredsstiller samme krav til datasikkerhet som norske nettbanker og våre brukere må logge inn med bankid. Når boligeiere vil finne informasjon på sin bolig, kreves personnummer for å slå opp i eiendomsregisteret. Det fremskaffes via BankID.

-Så skiller vi selvsagt mellom personlig informasjon og boligens informasjon. All data og dokumentasjon relevant til boligen blir automatisk overført til ny eier ved et salg. God historikk er nemlig verdt å ta vare på.

-Et eksempel kan være informasjon fra eiendomsmegler. De sender over informasjon til Boligmappa og alt som handler om eiendommen følger eier av boligen, mens kontrakter, personlig papirer o.l følger eier.

Allerede sommeren 2010 ble god FDV dokumentasjon en forutsetning for å få ferdigattest på en ny bolig.

Da var det naturlig å tenke at dette kunne komme til å inkludere eksisterende boligmasse etterhvert? Hvor lenge har dere visst at den nye avhendingsloven skulle komme?

-Godt spørsmål, loven har blitt jobbet med i mange år, men vi har ikke hatt kjennskap til det før den ble vedtatt. Loven har skapt positiv blest for oss ettersom målet er at hver bolig skal ha sitt egetm servicehefte, akkurat som vi har på våre biler.

Dere er sponsor av Norges Hyggeligste Håndverker, hvorfor det?

-Det passer oss som hånd i hanske! Vår visjon er at det skal lønne seg å ha papirene i orden, både for huseiere og håndverkere.

-Sammen med NHH jobber vi for seriøsitet i bransjen. Det handler også om kundefokus og omdømmebygging.

-Akkurat som dere i Norsk Byggebransje vil vi spre positive historier, løfte i fellesskap og vise fram stolte, seriøse håndverkere, for det dem det er flest av!.

Hva er ambisjonene for fremtiden?

-Boligmappa skal være boligeierens beste venn, vi skal være førstevalget for alle som ønsker å ha
sine bolig papirer i orden.

-Målet er at man skal finne alt man trenger hos Boligmappa. Hvor bestiller man håndverkstjenester, har man riktig rente på lånet, hvem leverer i vårt området osv.

-Det ligger mye spennende i kortene, men vi avslører ingenting før det er klart, avslutter han lurt.

Boligmappa har i dag ca 50 årsverk, 25 ansatte i Norge og tilsvarende antall utviklere spredt rundt om i verden. New York, Portugal, Sri Lanka, Ukraina m.fl. Vi gratulerer igjen og ønsker lykke til med jubileumsfesten i høst!

Fakta: 

Ifølge Direktoratet for byggkvalitet, eiendomsforvaltning bør dokumentasjonen for boliger omfatte:

  • Bygningsmessige produkter (f.eks gips, panel, listverk, gulv osv)
  • Sanitær og røranlegg
  • Varmeanlegg og varmekilder
  • Ventilasjonsanlegg
  • Elektriske anlegg og eventuelle hvitevarer
  • Brannalarm- og slokkeanlegg

Les mer hos DIBK