Vi hadde et fornøyelig treff med salgs- og markedssjef Børge Aanestad og Marie Christine Sanner, prosjektansvarlig i VB med hovedansvar for kompetanse, HMS og kvalitet. Foto: Norsk Byggebransje
Sist oppdatert: 12-11-2024 VVS-Nytt

Setter ny standard i VVS-markedet

VB Gruppen, som omfatter over 1900 medarbeidere og et landsdekkende nettverk av partnerbedrifter, har nylig tatt et avgjørende skritt i sin utvikling.

Med økt fokus på bærekraft, teknologi og profesjonalisering har selskapet gått fra å være en kjede til å bli et konsern.

Denne transformasjonen gjør VB til en aktør med stor innflytelse innen VVS-bransjen i Norge.

Vi tok en prat med Børge Aanestad, salgs- og markedssjef i VB Gruppen, om reisen og utfordringene på veien.

Hvordan har overgangen til konsern vært så langt?

- Det har vært en utrolig spennende reise, med store forventninger fra alle hold – ansatte, eiere, markedet, leverandører og samarbeidspartnere.

- Nå er vi godt i gang med implementeringen av de ulike selskapene i konsernet.

- Totalt handler det om rundt 950 medarbeidere, som vi integrerer i etapper for å sikre en grundig og systematisk overgang.

- Dette innebærer blant annet bytte av økonomisystemer, IT-infrastruktur og utviklingen av Dextro, vårt digitale verktøy skreddersydd for rørleggerne.

- Vår jobb som ledelse er å forenkle hverdagen for de ute i felten, og vi er godt på vei, sier Aanestad.

Salgs- og markedssjef Børge Aanestad i VB sammen med Ellen Øiesvold Palsén, ansvarlig utgiver i Norsk Byggebransje og VVSnytt. Humøret var bedre enn vinnerlykken, men ingen gikk tomhendt fra VB standen. Foto: Norsk Byggebransje

Når ser dere for dere å ha fullført implementeringen?

- Det er et vanskelig spørsmål, for hva er egentlig «ferdig»? I en stor organisasjon blir det en kontinuerlig prosess, nesten som å gå i en rulletrapp – hvis vi ikke beveger oss fremover, risikerer vi å gå bakover.

- Vi har en vekststrategi som innebærer at nye selskaper vil komme inn i 2025, 2026 og 2027.

- Målet er selvfølgelig å få ting på plass så raskt og smidig som mulig, men vi ser at prosessen forbedres for hver gang vi gjennomfører den.

- Til nå har vi kjøpt 50 selskaper på relativt kort tid, så det er en omfattende jobb å integrere disse samtidig som vi bygger opp konsernstrukturen.

- Stemningen internt i VB er imidlertid svært god – det er mye positiv energi og en stor vilje til å lykkes.

Hvordan balanserer dere mellom konserndelen og den tradisjonelle medlemskjeden?

- Det er viktig for oss at medlemsdelen, altså VB-partnerne, består slik den alltid har gjort. Vi ønsker vekst både i den integrerte konserndelen og i medlemsskaren.

- VB har store ambisjoner og ønsker å utvide sin tilstedeværelse i Norge, men dette skal ikke gå på bekostning av partnerskapsmodellen.

- Partnerskapsdelen er avgjørende for oss, og vi jobber målrettet med å rekruttere nye medlemmer som ser verdien i å være en del av VB.

Hva er det som gjør at selskaper ønsker å bli en del av VB kontra andre kjeder?

- Kulturen vår. Vi har en kultur som er utrolig verdifull og som forener nesten 2000 rørleggere over hele landet i et felles kunde- og kvalitetsløfte.

- Uten denne kulturen ville ikke vår suksess vært mulig. Det er noe vi er veldig stolte av og som gir oss en helt unik identitet i markedet.

- Vi opplever stor interesse for det vi holder på med, og selv om vi kanskje ikke lander nye medlemsbedrifter umiddelbart, ser vi en økt interesse blant aktører som ønsker å bli bedre med oss og vårt tilbud.

Hvor viktig er rekruttering og talentutvikling for VB gjennom prosessen?

- Folkene våre er den viktigste ressursen vi har, og det er avgjørende for oss å tiltrekke nye talenter.

- Derfor har vi VB-skolen, som tilbyr opplæring og utviklingsprogrammer for lærlinger, teknikere og ledere.

- Under VVS-dagene i år har vi også hatt mange besøk av skoleklasser, spesielt fra VG1.

- Vi synes det er fantastisk at skolene prioriterer å besøke messer og at elevene får muligheten til å møte bransjen.

- Å rekruttere unge til rørleggerfaget er viktig for oss og vi håper at flere vil se de spennende mulighetene i dette yrket.

Hvordan legger dere til rette for kontinuerlig læring og kompetanseutvikling?

- Læring stopper aldri og dette legger vi stor vekt på. Vi har jevnlige kurs og arrangementer, og 7. og 8. mai skal vi samle 700 medlemmer og partnere til en stor samling på Gardermoen.

- Dagen handler om kunnskap og kompetanse, og vi ønsker å inspirere til kontinuerlig læring for alle – uansett alder og erfaring.

- Det er nettopp denne satsingen på kompetanseutvikling som gjør oss til en attraktiv aktør både for ansatte og partnere.

- Med en fot solid plantet i tradisjon og den andre i fremtidens teknologi og bærekraft, har VB konsernet tydelig posisjonert seg for videre vekst i det norske VVS-markedet, avslutter Aanestad.