-Råvareprisene øker kraftig og vi kommer ikke utenom prisøkninger i tiden fremover. Begrenset tilgang på råvarer vil påvirke oss, og vi må være forberedt på lavere marginer, derfor blir vekst og god kostnadskontroll viktig fremover, sier konsernsjef Morten Fon. Foto: Jotun
Sist oppdatert: 28-05-2021
God start på året for Jotun
Jotun opplyser i en pressemelding at de har hatt en god start på 2021, med en omsetning på 7 441 millioner kroner og driftsresultatet ble på 1 469 millioner i årets første fire måneder.
Både salget og resultatet er rekordsterkt for første tertial.
Markedssituasjon
Det dekorative segmentet er den sterkeste bidragsyteren til de gode tallene, og da spesielt i Midtøsten og Sørøst-Asia. Samtlige forretningssegmenter rapporterer om salgsvekst i perioden. Salget av industrimalinger viser god utvikling, der Kina skiller seg spesielt positivt ut.
Videre viser salget av pulverlakker god vekst i alle regioner. Mens salget av skipsmalinger også har økt sammenliknet med i fjor, preges salgsutviklingen av lavere nybyggsaktivitet i Korea.
Pandemien
Jotun har fokusert på ansattes sikkerhet og å holde fabrikkene i drift. Jotun har med dette evnet å opprettholde tilfredsstillende servicegrad til kundene. Periodevis nedstengte utsalgssteder har hatt påvirkning på salget i flere land, men sterk salgsvekst i første tertial vitner om forbedrede vilkår i mange av Jotuns viktigste markeder. Tilgang på enkelte råvarer har også vært en utfordring under pandemien.
Fremtidsutsikter
-Råvareprisene øker kraftig og vi kommer ikke utenom prisøkninger i tiden fremover. Begrenset tilgang på råvarer vil påvirke oss, og vi må være forberedt på lavere marginer, derfor blir vekst og god kostnadskontroll viktig fremover, sier konsernsjef Morten Fon.