
- For nå forblir formålet det samme. Norges Hyggeligste Håndverker skal være en nasjonal bransjeinkluderende kåring, med mål om å løfte bransjens anseelse i befolkningen, sier Benjamin Husstad- Nedberg. Foto: MittAnbud
Sist oppdatert: 22-12-2025 Norsk Byggebransje
550 mill. for Mittanbud: Slik vil de bygge tillit videre
Verdane har inngått avtale om å kjøpe Mittanbud og de nordiske søstertjenestene Servicefinder (Sverige), Remppatori (Finland) og 3byggetilbud.dk (Danmark) fra Vend Marketplaces.
Prislappen er oppgitt til en enterprise value på 550 millioner kroner, og transaksjonen ventes fullført tidlig i 2026, avhengig av regulatoriske godkjenninger.
Håvard Bungum, CEO i Mittanbud, understreker at eierskiftet i seg selv ikke er ment å skape store
endringer for kundene.
Nordisk markedsplass-portefølje
Ifølge børsmeldingen og omtalen av salget omfatter avtalen hele Vends portefølje innen håndverkertjenester i Norden, med Mittanbud som den norske merkevaren.
Verdane peker på at markedet for oppussing og hjemmetjenester fortsatt er stort, og «underdigitalisert». Mittanbud har bygget sin posisjon på tillit, noe de ønsker å skalere videre.
- Vi skal fortsette å bygge den viktigste møteplassen
Bungum sier at han ikke tror kunder vil merke noen stor forskjell direkte som følge av nytt eierskap.
- Verdane kjøper Mittanbud fra Vend. Begge disse er store og seriøse eiere, og jeg tror ikke Mittanbud sine kunder vil merke noen stor forskjell som et direkte resultat av at vi nå bytter eier, sier Bungum.
Han peker samtidig på at retningen ligger fast:
- Vi ønsker å fortsette arbeidet med å bygge Mittanbud som den største og viktigste møteplassen mellom forbrukere som skal pusse opp, og tusenvis av seriøse håndverksbedrifter som vil utføre jobbene.
Nordisk satsing – med lokale merkevarer
Mittanbud er allerede etablert i Norden med samme konsept, men lokale merkevarer i hvert marked.
- Sammen med Verdane ønsker vi å styrke vår Nordiske plattform, så får vi se om det også en dag er grunnlag for å tenke enda større, sier Bungum.
BankID, avtaler og nye trygghetsprodukter
Bungum trekker frem at arbeidet med kvalitet og seriøsitet skal forsterkes videre, ikke svekkes.
- Arbeidet med å sikre at bedriftene som deltar på Mittanbud er seriøse og faglig dyktige fortsetter.
- Det siste vi har innført er Bank ID verifisering av alle nye bedrifter på Mittanbud. Vi ser gode resultater av dette arbeidet.
- Ut over det vil det fremover bli viktig å sørge for at flere inngår skriftlige avtaler. På dette punktetm jobber vi sammen med Forbrukerrådet.
I tillegg forteller Bungum at Mittanbud jobber tett med Tryg Forsikring.
- Vi jobber også tett sammen med forsikringsselskapet Tryg for å se på nye produkter som kan gjøre oppussing enda tryggere.
Han fremhever også veksten i Mittanbud XL, som retter seg mot større jobber med mer støtte og oppfølging.
AI i tjenesten: priskalkulator og bedre estimater
Bungum beskriver AI som en teknologisk mulighet som kan gjøre markedsplasser mer presise og enklere å bruke, og peker på at Mittanbud allerede har tatt et konkret grep.
- Vi har allerede lansert en priskalkulator som skal hjelpe forbrukere med å estimere kostnaden ved ulike oppussingsprosjekter.
- Her har Mittanbud en fordel da vi har store mengder data fra en lang rekke ulike prosjekter som allerede er gjennomført.
Samtidig er han tydelig på at hverdagen i Norge i stor grad vil fortsette som før, i alle fall i startfasen.
- I det store og hele vil nok det meste fortsette som før i Norge, så får fremtiden vise på hvilke områder vi kommer til å satse enda mer sammen med Verdane som ny eier.
- Vårt felles mål er å skape vekst og bygge Mittanbud enda sterkere.
Norges Hyggeligste Håndverker
Oppkjøpet reiser også spørsmål om hva som skjer med kåringen Norges Hyggeligste Håndverker, hvor Mittanbud er tungt inne.
Prosjektleder Benjamin Husstad-Nedberg slår fast at kåringen videreføres med Mittanbud på eiersiden/partnersiden i 2026.
- Ja, Mittanbud fortsetter som partner/eier av Hyggeligste i 2026. Budsjett er ennå uavklart, men tidslinjen vil sannsynligvis være lik som i 2025, sier Husstad-Nedberg.
Når det gjelder mulig nordisk utvidelse, er døren på gløtt, men ingenting er besluttet.
- Vi har ikke besluttet å teste kåringen i andre land ennå, men vi vurderer mulighetene.
- For nå forblir formålet det samme. Norges Hyggeligste Håndverker skal være en nasjonal bransjeinkluderende kåring, med mål om å løfte bransjens anseelse i befolkningen, avslutter Husstad- Nedberg.







