-Den digitale og teknologiske utviklingen går raskt og siden 2016 har vi finpusset på portalen vår. Det har vært mye jobb, hektiske dager og masse utfordringer underveis, men når jeg kunne oppsummere 2020 og konstaterte at vi har formidlet tilvalg til en verdi av tresifret millionbeløp, var alt verdt det. Foto: Fredrik Fornes
Sist oppdatert: 07:12-2022
Var og er forut for sin tid
Fredrik Walter Johansen er elektrikeren som var og er forut for sin tid. Vi har hatt fornøyelsen av å bli kjent med han som fagmann, entreprenør og gründer.
-Jeg brukte ti år på å overbevise bransjen om ideen min. «Enklere sagt enn gjort» var alltid svaret. 15 år senere sitter jeg her med systemet som løser det problemet jeg snakket om, forteller han med stort engasjement.
-Da jeg kom inn i elektrobransjen som nyutdannet elektriker, var arbeidsoppgaven enkel: Du installerer det utstyret du får beskjed om. Den beskjeden kom fra byggherre, sjefen og/eller læremesteren.
-Allerede den gang kjente jeg på at kunden, som faktisk skulle bo og leve i boligen, ikke fikk gjøre egne valg. De fikk heller ikke informasjon om ulike alternativ.
-Det endret seg raskt når internett kom og snudde opp ned på tilgang til informasjon. Plutselig kunne kundene tilegne seg kunnskap, stille gode spørsmål og krav til leveranse.
-Dessverre klarte ikke elektrobransjen å omstille seg like raskt, de fortsatte å ta valg på kundens vegne, sukker Johansen.
Les også: I 2021 ble det formidlet Aptly verdier for over 119 millioner kroner
Med ungdommelig pågangsmot
-Allerede den gang, som ung håndverker, skapte dette frustrasjon hos meg. Hver dag fikk vi våre ordre i hånden, med et til tider heseblesende arbeidstempo skulle vi inn, montere og ut.
-Å lytte til kunden var det verken tid til eller interesse for.
-Alt jeg kunne tenke på var, hvorfor i all verden skulle ikke kunden selv få velge om de f.eks ville ha utenpåliggende eller innfelte stikkontakter? Spoter i taket med eller uten dimmer?
-Jeg var ikke i tvil om at det ville medføre flere fornøyde kunder, selv om valgmulighetene ville medføre økt tidsbruk. Ikke bare for elektrikere, men for byggherre, entreprenør og alle håndverksgrupper, men det var en annen tid den gang.
Fra utførende til leverandørleddet
-Når jeg byttet jobb og satt meg på andre siden av bordet som leverandør fikk jeg et annet perspektiv. Det var da jeg fikk ideen til løsningen på problemet.
-Det gikk bokstavelig talt opp et lys for meg, ler han godt. En egen software måtte da kunne løse dette.
-En løsning der boligkjøperen kan få en enkel og visuell oversikt over alle tilgjengelige tilvalg, fra kvalitet på parketten, kraner på bad og kjøkken, maling og farge på lysbryteren.
Fikk du med deg: Nelfo inngår samarbeid med Aptly
-Den digitale og teknologiske utviklingen går raskt og siden 2016 har vi finpusset på portalen vår.
-Det har vært mye jobb, hektiske dager og masse utfordringer underveis, men når jeg kunne oppsummere 2020 og konstaterte at vi har formidlet tilvalg til en verdi av tresifret millionbeløp, var alt verdt det.
-En ting er verdien vi har formidlet, men all den tid vi har spart våre kunder kan ikke måles i kroner og øre.
-Det kan heller ikke verdien av fornøyde boligkjøpere som har fått velge, påvirke og forsikre seg om at deres bolig er tilpasset deres ønsker, behov og budsjett.
-Det er mange fordeler for entreprenørene og UE som benytter Aptly. Den kanskje viktigste er en kraftige reduksjon av avvik i produksjon som sparer enorme summer.
-I dag er det fint å se tilbake på den reisen vi har gjort. Alle de som sa «enklere sagt enn gjort» hadde rett, men det måtte gjøres!
-Løsningen er at boligkjøperen får enkel tilgang til informasjon, utvalg og kunnskap slik at de selv kan bestemme. Det er tross alt de som tar regningen til slutt.
-At vi samtidig effektiviserer og sparer masse tid for byggherre, entreprenør og håndverkere er en flott bonus, avslutter Johansen.