En egen app for timelister kan spare bedriften store summer
Gode timelister er avgjørende for bedriftens inntjening og timeregistrering er derfor en av de viktigste oppgavene bedriftens ansatte utfører. Med en timeliste app kan både bedriften og den ansatte spare mye tid og frustration. Foto: Shutterstock
Sist oppdatert: 30-11-2023 Tekst: NorskByggebransje.no

Timeliste app - Timelisteregistrering på mobilen

Korrekt timeregistrering er avgjørende for alle firma innen bygg og anlegg, men det er ikke til å stikke under en stol at det er en oppgave som tar mye tid og selv mindre feil kan få stor betydning. 

Føring av timelister er kjedelig og tidkrevende for den ansatte som er ute på byggeplassen, og aller helst vil holde fokus på jobben som skal utføres og ikke på papirarbeid.

På den andre siden finner man sjefen og lønnsavdelingen som river seg i håret over uoversiktlige timelister, og redselen for at man ikke får fakturert kundene riktig antall timer. 

Det skal ikke mye til for at bygg- og anleggsbedrifter mister oversikt over antall brukte timer på hvert prosjekt. Om man mister oversikt over timelistene går det utover både effektiviteten og lønnsomheten.

Resultatet av dårlige timelister kan i verste fall bety kroken på døra for hele bedriften. En god timeliste app gjør timeregistrering til en lek og sparer bedriften penger. 

Dårlig og mangelfull timeliste dokumentasjon resulterer i unøyaktige fakturaer sendt til kunder, feil i lønnsutbetalinger og mye ekstra arbeid for administrasjonen.

Hvorfor bruke timeliste app?

Timelister er den aller beste måten å forstå et prosjektbudsjett, ansattes ytelser og prosjektets lønnsomhet. Antall timer med utført arbeid er ofte den aller største utgiftsposten for en bygg- og anleggsbedrift.

Gode timelister gir bedriften data som er avgjørende for driften og et viktig verktøy med tanke på å kunne redusere kostnader.

Når man tenker over det, er det sjokkerende at ikke flere bedrifter innen bygg- og anlegg har investert i egen timeliste app. Hva er det som stopper deg og din bedrift fra å bruke en timeliste app? 

App for timelister - digitalisering på lavt nivå 

Bygg- og anleggsbransjen i Norge har kommet langt med tanke på digitalisering, men det er ikke tvil om at spesielt små og mellomstore bedrifter fortsatt har mye arbeid å gjøre. 

Digitalisering kan virke skremmende og det er ingen som kan påstå at det er lett å følge med på utviklingen. 

Antall selskaper som mener de har lagt gullegget og kan hjelpe enhver bedrift med deres digitaliserings behov er mange, og det kan være lett å føle seg usikker og litt overkjørt. 

Det er viktig å huske at digitalisering gjennomføres på mange nivå og det er ingenting som tilsier at alle bygg- og anleggsbedrifter i Norge blir mer lønnsomme ved å omfavne alle nye digitale løsninger de blir presentert. 

Det sagt, kan man heller ikke nekte for at digitalisering også skaper mange fordeler og det å ta i bruk en timeliste app er noe av det smarteste enhver bedrift kan gjøre. Med riktig app er det også langt enklere enn mange tror. 

Kan du si deg enig i følgende uttalelse? 

Gode timelister er avgjørende for bedriftens inntjening og timeregistrering er derfor en av de viktigste oppgavene bedriftens ansatte utfører? 

Om du svarte ja, bør du lese videre. Vel, om du svarte nei, så les videre uansett, så skal vi gjøre vårt beste for å overbevise deg om at en timeliste app vil ha positiv innvirkning på bedriftens tidsbruk og bunnlinje. 

Gratis Timeliste app for bygg- og anlegg
Har du noen gang spurt dine ansatte om hvor mye tid og frustrasjon timeregistrering medfører? Foto: Shutterstock

Fordeler med digitale timelister:

  • Timer kan registreres løpende på smarttelefon 

  • Mindre feil og mangler 

  • Den ansatte sparer tid i ute på plass

  • Bedre estimater

  • Enklere fakturering 

  • Bedre kostnadsoversikt pr. person, prosjekt eller maskin

  • Lønn og regnskap holdes løpende oppdatert 

Fra penn og papir til timeliste app

Til tross for at det finnes en rekke digitale verktøy for timelister, er det fortsatt mange bygg- og anleggsbedrifter hvor de ansatte skriver timelister med diverse manuelle timeregistreringssystem. 

Eksempler på brukte løsninger er alt fra dagsskjema, til ukeskjema, regneark, almanakker og post it-lapper for den del.

Løsningen er mange og selv om det har fungert noenlunde i mange år, er det ingen som kan nekte for at det er veldig tidkrevende, og muligheten for at timer føres feilaktig er stor. 

Ansatte kan bruke opptil flere timer av sin arbeidsuke bare på å skrive timelister og om bedriften hadde sjekket hvor mange timer som brukes på timelister hver uke, er det mange sjefer og ledere som ville fått seg en stor overraskelse. 

Tilbakemeldinger som går igjen hos bedrifter som har lagt om til timeliste app:

  • Store besparelser i form av tidsbruk
  • Bedre oversikt over hva/hvor de kan effektivisere driften
  • De ansatte ute på plass har økt effektivitet
  • Lønn og regnskap sparer utrolig mye tid
  • Tid er penger og bruk av timeliste app slår positivt ut på bunnlinjen
SmartDok forenkler HMS og Sikkerhet

Alle bedrifter, uansett bransje jobber hele tiden for å finne måter de kan forbedre arbeidsproduktiviteten. Når ansatte bruker tiden produktivt, er det korrekt bruk av selskapets penger og ressurser. 

Du har sikkert tatt flere grep for å øke produktiviteten i egen bedrift, men om du ennå ikke har tatt i bruk en egen app for timeregistrering, har du ennå mye å hente.

Det har lite å si hvor stor bedriften er. Om dere skal registrere timer på utallige prosjekter fordelt på titalls ansatte hver måned, eller det bare er snakk om handyman timeregistrering. En god timeregistrering app vil unasett tjenes inn på kort tid. 

Hvilken timeregistrering app bør du velge? 

En av utfordringene med å skulle velge en timeliste app, er det faktum at det er utrolig mange løsninger på markedet. Alle lover deg gull og grønne skoger, men det er langt fra alle som kan leve opp til egne lovnader. 

Flere selskaper tilbyr en gratis timeregistrering app, men selv om det kan virke fristende å registrere timer i en app helt gratis, er det sjelden en optimal løsning. 

Om du er usikker på om en timeliste app er løsningen for deg og din bedrift, er det langt bedre å kontakte aktører som SmartDok, eller Tripletex, som begge lar deg teste deres gratis timeregistrering app. 

Hva bør du se etter når du velger timeliste app? 

Før du bestemmer deg for hvilken app som passer deg og din bedrift best, er det viktig at du tenker nøye gjennom hva du trenger og hva dine ansatte ønsker.

Betalt timeliste app, eller en gratis timeregistrering app, uansett er det avgjørende at du finner en app som dekker dine behov og ikke de behovene en app-selger mener at du har. 

Det finnes en rekke gode løsninger på det norske markedet, men hvilken app som til slutt passer din bedrift, er det kun du som kan avgjøre. 

  • Tenk nøye gjennom hva din bedrift trenger
  • Snakk med dine ansatte og hør hva de ønsker
  • Snakk med lønn og regnskap, og sett deg inn i deres behov
  • Kontakt ulike leverandører og vær tydelig på hva du trenger, og ønsker
  • Still krav til leverandør og la dem ikke selge på deg løsninger du ikke trenger


Om du allerede har tatt i bruk en app for timeføring, eller du er på trappene til å velge en løsning må du gjerne sende oss en mail og fortelle oss om hvordan digital timeføring fungerer for din bedrift, og om det er behov du føler leverandører ikke kan løse. Kontakt oss på tips@norskbyggebransje.no