Lokal tilhørighet på nasjonal skala
- Kulturen i Recover Norge er menneskene. Bedriften er bygd av mennesker siden 1975, da vi startet som et lite lokalt saneringsselskap. Det er bygd stein for stein, gjennom 50 år og det er menneskene som har skapt verdien hele veien, sier administrerende direktør Torbjørn Flatås. Foto: Recover Norge.
Sist oppdatert: 20-11-2025 Norsk Byggebransje - Bransjeprat

Recover Norge 1975–2025: Lokal tilhørighet i nasjonal skala

Recover markerer 50 år i Norge. Fra et lite lokalt saneringsselskap i 1975 til dagens landsdekkende virksomhet med 74 avdelinger, over 1 200 ansatte og mer enn 35 000 årlige prosjekter, har selskapet vært tett på både hverdagsuhell og store naturskader.

Midt i ekstremvær, digitalisering, KI-satsing og nye bærekraftskrav, er det én ting Recover ikke klarer seg uten; menneskene som har bygd selskapet stein på stein.

Torbjørn Flatås, dere markerer 50 år i Norge. Er det et øyeblikk i historien som definerer kulturen deres i dag

- Kulturen i Recover er menneskene. Bedriften er bygd av mennesker siden 1975, da vi startet som et lite lokalt saneringsselskap. Det er bygd stein for stein, gjennom 50 år og det er menneskene som har skapt verdien hele veien

- Vi har folk som har jobbet hos oss nærmere 40 år og mange har vært her i over 30 år. Recover har 70+ avdelinger, 1 100+ ansatte og 35 000+ årlige prosjekter.

Lokal tilhørighet i nasjonal skala
For Recover er det ikke high-tech utstyr som er avgjørende, men kompetansen i kraft av mennesker. Foto: Recover

Modig, pålitelig og omtenksom

Hva er den ene operasjonelle nøkkelen som gjør at kvaliteten er stabil i så stor skala?

- Vi har 74 avdelinger og 3 datterselskap i Norge. Den operasjonelle nøkkelen handler om lokal tilhørighet.

- Det er lokalt verdiskapningen skjer og det er avgjørende at vi har engasjerte medarbeidere.

- Vi jobber med to scenarioer. Det er mye opp mot forsikring, da er vi hjemme hos mennesker. Det som er hverdag for oss, kan være første gang boligeieren opplever en forsikringsskade.

- Våre ansatte lever våre verdier, modig, pålitelig og omtenksom, hver dag.

- I hvert skadeoppdrag vet vi hva som må gjøres og i hvilken rekkefølge ting må skje.

- Alt må gjøres med omsorg for forbrukeren og vi må guide dem gjennom opplevelsen.

Alle oppdrag er ulike

- Noen er mer reflekterte mens andre opplever det hele som en katastrofe. Det kan være det mest krevende ved et oppdrag for våre ansatte.

- Det andre scenarioet er B2B. Næring, kontor, kjøpesenter og industri o.l. Da er det viktigste tid. Å få igang produksjonen igjen, få åpnet lokaler for kunder osv.

- Iblant betyr det at vi må bygge midlertidige lokaler som f.eks når 10 klasserom er skadet.

- Da starter vi med å sette opp brakkerigger slik at undervisningen kan gjennomføres, mens vim rehabiliterer klasserommene.

Organisk vekst og mange oppkjøp

I juni fikk dere ny eier i Pangea. Hva endrer eierskiftet konkret for Norge, investeringsnivå, oppkjøpsstrategi, målsetninger?

- Et raskt historisk tilbakeblikk, viser at dette er vi vant til.

- Fra 1975 til 1997 drev vi Sporty Skadeservice og ble kjøpt opp av ISS. Vi drev videre som ISS skadeservice til 2013, da vi ble kjøpt opp av Agilitas og skiftet navn til Recover Nordic AS.

- Det ble starten på en reise med organisk vekst, men også mange oppkjøp.

- I 2020 ble vi solgt til svenske EQT og skiftet navnet til Recover AS som også bygde oss videre gjennom organisk vekst og noe oppkjøp.

- Pangea som tok over i høst, kjenner oss godt fra før ettersom Recovers styreleder, Åge Landro, også er administrerende direktør i Pangea

- Vi er veldig komfortabel med vår nye, norske eier som sitter i Bergen og bygger videre på den strategi, og kurs som vi har hatt over lengre tid.

- De kjøper oss for å utvikle oss videre og skape trygge arbeidsplasser gjennom lønnsomhet og vekst. 

- For våre ansatte er ikke dette merkbart i det hele tatt.

Lokal tilhørighet i nasjonal skala
Byggmesterkompaniet i Haugesund er en del av Recover Norge. Foto: Recover Norge

Krevende å planlegge for “normale situasjoner”

Du tiltrådte som administrerende direktør i 2025. Hvilke beslutninger har du tatt siden mars som kunder og ansatte har merket i det daglige?

- Nå er jeg så heldig at jeg har fått vært med i 23 år. Jeg startet som tømrer i 2003 og har fått muligheten til å være med på hele reisen. Tror jeg har hatt alle jobber innen drift fram til jeg tok over som administrerende i år.

- Som driftsdirektør jobbet jeg tett sammen med min forgjenger og så ingen store behov for å gjøre endringer når jeg tok over.

- Vi som resten av byggebransjen merker nedgang. Det har vært færre skader i år enn tradisjonelt.

- Takket være langsiktig, strategiske samarbeid med forsikringsselskaper, noen av dem har vært med oss i 50 år, har vi ikke merket nedgangen like sterkt som andre, men vi har ikke kommet unna permitteringer dessverre.

- Vi har også mange rammeavtaler med stat, fylkeskommuner og kommuner på service og vedlikehold som gjør oss mindre sårbare.

- Det krevende i vår bransje er uvær som Hans og Amy. Det er vanskelig å planlegge for en “normal situasjon”.

- Vi ser at det blir mer og mer ekstremvær i deler av Norge. Utfordringen er størst hvor det bor mest mennesker, som f.eks infrastruktur på Østlandet ved vann og flom skader.

Enkle råd til alle boligeiere 

Ekstremvær og hyppigere vannskader driver volum. Hva vil du anbefale eiere av bygg og boliger å gjøre for å bli bedre forberedt på klimaendringer?

- Forebygging er en evig diskusjon.

- Det mangler sjelden forslag, men så snart man snakker om hvem skal ta regningen? Da blir diskusjonen ofte mer lunken.

- Det viktigste vi kan gjøre er å forberede oss så godt som mulig ved å tenke beredskap. Her er det viktig at næringslivet og det offentlige samarbeider godt.

- Vannstoppeventiler, komfyrvakt o.l. i forhold til vanlige innvendige skader er enkle grep alle boligeiere kan ta.

- Hvordan forberede seg på klimaendringer dog, det er den store utfordringen.

Mennesker over teknologi

Recover profilerer seg som ledende på skadebegrensning og storskade, også for industri/offshore. Hva er deres differensierer dere fra andre aktører?

- Nå har vi stor respekt for alle våre konkurrenter, men for vår del vil jeg trekke frem stor kompetanse innenfor kompliserte skader.

- Det er ikke snakk om high-tech utstyr i vår bransje, det er kompetansen i kraft av mennesker som er avgjørende.

- Vi har en god rigg mennesker som er øremerket større kompliserte saker.

- Prosedyrer og prosesser er utviklet gjennom år, spisskompetanse for å minimere følgeskader som f.eks. produksjonsstans.

- Vi tar gjerne prosjekt,- og byggeledelse hvor vi så langt det lar seg gjøre nyttegjør oss de som allerede jobber i bedriften ved sanering/oppbygging. Alt for å slippe eventuelt må permittere osv.

Recover Grønn
Ansatte hos Recover Grønn forplikter seg til å reise med kollektiv transport til/fra jobb, ta sparkesykkel ut til kundemøter og våre syklende tømrere tar seg til og fra oppdrag med elsykler med lasterom. Foto: Recover Norge

Hackathon ved NTNU

Hvor langt har dere kommet med digitalisering fra første befaring til sluttoppgjør og hvordan merker kundene dette?

- Veldig glad for at du spør, vi satser veldig på digitalisering og kunstig intelligens. Digitalisering, automatisering og AI til bruk ved kalkulering og rapportering spesielt.

- Vi har et eget team som jobber med KI hos oss.

- Vi arrangerte nylig et hackathon ved NTNU i Trondheim hvor vi utfordret elevene til å gjennomføre oppgaver i systemet vi har utviklet. Det hjelper oss å utvikle dette videre.

- Vi forsøker å avlaste våre servicearbeidere gjennom å automatisere prosessene så mye som mulig og samle alt i et system.

- Det bidrar til mer presise kalkyler og sikrer bedre rapportering, internt og til kunder.

Er alle medarbeiderne like åpne for digitalisering og KI?

- Jeg reiser mye rundt og KI det er tema hele veien. Mange synes det er fantastisk, andre synes det er litt krevende. Det kan i blant være generasjonsbetinget, men det er ingen vei utenom.

- For håndverkerne som liker å være ute å produsere, er det avgjørende at systemene er ukompliserte og forenkler deres arbeidsdag.

Dyktige folk vokser ikke på trær

Hvordan skal dere vinne kampen om kompetanse når bygge- og anleggsmarkedet svinger?

- Vi har vært på en fantastisk vekstreise, spesielt de siste 10 årene. Utfordringen hele veien har vært rekruttering. Å få tak i nok dyktige mennesker er krevende.

- Nå som det går litt tregt i byggebransjen er ikke rekruttering like utfordrende.

- Nå må vi ta vare på og verne om kompetansen, samtidig som vi hele tiden ser på utviklingsmuligheter.

- Vi mener selv vi er en attraktiv arbeidsgiver, da vi både utfører serviceordrer og større prosjekter

Bærekraftige reparasjoner, forebygging og beredskap

Hva må Recover slutte med, selv om det “alltid har vært sånn” for å være best i 2030?

- Godt spørsmål, det er kanskje ikke så veldig spenstig, men vi ser at vi sløser ressurser gjennom planlegging av 35 000 skadeoppdrag i norske hjem.

- Vi kan effektivisere oss på logistikken og det har vi stor fokus på.

- Om vi ikke skal slutte med noe må vi i alle fall evne å benytte oss av de mulighetene digitalisering gir oss.

Syklende tømrere

De neste fem årene: Hvilke to tjenester vil vokse raskest tror dere?

- Bærekraftige reparasjoner, forebygging og beredskap er vel noen stikkord.

- Vi har etablert to sentrumsavdelinger til nå, Recover Grønn, i Bergen og Oslo. Trondheim står snart for tur.

- Disse avdelingene tar kun på seg oppdrag i sentrum.

- Våre ansatte forplikter seg til å reise med kollektiv transport til/fra jobb, ta sparkesykkel ut til kundemøter og våre syklende tømrere tar seg til og fra oppdrag med elsykler med lasterom.

- Det er gjennomførbart ettersom våre samarbeidspartnere på byggevarer kjører ut materiell til hvert prosjekt.

- Bærekraft er i tiden, Recover har alltid jobbet bærekraftig og vi har stor fokus på gjenbruk hvor det er forsvarlig.

- Samtidig må vi se på nye muligheter, våre syklende håndverkere er et lite bidrag i bærekraftsperspektivet, et aspekt vi vil satse på.

- Fokus på å ta vare på ting, fremfor å bytte ut med nytt har kommet for å bli. Reparasjonsmetodikk og bærekraftige reparasjoner er derfor viktige satsingsområde.

- Det blir mer vær og vind. Vi som selskap må bygge en dynamisk modell som kan håndtere svingninger med å ha nok kapasitet i beredskap.

- Det kan være å spille på samarbeidspartnere, inngå partnerskap både innenfor og utenfor bransjen, avslutter Flatås

Vil du ha nyheter fra bygg, VVS og AI rett i feeden din? Følg oss på LinkedIn eller Facebook: