
Gjennom jobben som anleggsarbeider så Petter raskt behov for arbeidsklær med komfort og passform i fokus. Kolleksjonen er Petters måte å «gi tilbake» til en bransje med arbeidshelter som han har stor respekt for. F.v: Daglig leder Morten Johannessen og grunnlegger Petter Pilgaard. Foto: Arbeidshelt
Sist oppdatert: 20-12-2024 Norsk Byggebransje
Arbeidshelt har fått sin første bedriftskunde
Petter Pilgaard er et velkjent navn for mange. For noen er han Party-Petter fra Paradis Hotel, for andre finansrådgiver, entertainer eller deltaker på Farmen Kjendis med Lothepus, der han traff selveste Vendela Kirsebom.
I dag er han anleggsarbeider med eget firma.
Det var Lothepus som først lot han få prøve å kjøre ulike maskiner. Guttedrømmen om å bli anleggsarbeider ble tent på ny og Vendela overrasket ham med maskinførerkurs i 40-års gave

Det er slik vi i Norsk Byggebransje kjenner Petter, som anleggsarbeider og mangeårig konferansier under finalen av Norges hyggeligste håndverker.
Gjennom jobben som anleggsarbeider så han raskt behov for arbeidsklær med komfort og passform i fokus. Kolleksjonen er Petters måte å «gi tilbake» til en bransje med arbeidshelter som han har stor respekt for.
Vi tok en prat med Morten Johannessen, daglig leder i Arbeidshelt.
- En vanlig arbeidsdag for Petter starter kl 07:00 uansett vær og vind. Han skjønte fort at her trenger man gode klær, men følte selv at han ikke fant noe som passet hans behov. Det ble starten på konseptet Arbeidshelt, forteller Johannessen.
- Gode, behagelige klær til det beste for bygg- og anleggsfolk først og fremst, men Petter vil mer enn å selge klær, han vil løfte statusen til arbeidsfolk, anleggsfolk, bygg- og anleggsbransjen.
Vi ble oppmerksom på Arbeidshelt når vi så at deres første bedriftskunde er takleverandøren Skarpnes.
- Skarpnes har valgt å jobbe med Arbeidshelt av flere årsaker. De stiller seg bak Petters ønske om å løfte status til yrkesfag, samtidig som de liker konseptet og tanken bak.
- Vi har f.eks valgt å ha litt lengre skjorter, en håndverker skal kunne strekke og bøye seg uten å vise midtpartiet verken foran eller bak.
- Det er lagt stor fokus på valg av materialer, kvalitet og utforming. Tøyet skal tåle bruk over lang tid og mye vask uten å miste verken farge eller fasong. Håndverkere fortjener det beste!
- Skarpnes har i første omgang valgt å satse på våre Polo Piquet til sine selgerne og T-skjorter til arbeidsheltene som monterer produktene deres.

Skarpnes har stor fokus på bærekraft, hvordan omfavner dere bærekraftsperspektivet?
- Arbeidshelt har valgt å legge sin produksjon til utvalgte fabrikker i Tyrkia og Kina. Gjennom et samarbeid med et norsk selskap sikres det at fabrikkene oppfyller ISO 14001, ISO 9001 og følger alle gjeldende lover, regler og standarder.
- Samme selskap leverer til flere sentrale aktører i både privat og offentlig sektor. Vi er opptatt av ansvarlighet i alle ledd, fra produksjon til ferdige produkter.
Full kolleksjon klar Q1 2025
Arbeidshelt er fortsatt en start-up. Det er ca. to år siden ideen ble en skisse og selv ble jeg ansatt som daglig leder i mai 2024.
- Vi venter første kolleksjonen inn dørene februar/mars 2025. Når man lager arbeidstøy stiller det ekstremt strenge krav til sertifiseringer av plaggene samt en omfattende testing.
- Dette tar tid, kanskje litt lenger tid enn vi selv hadde trodd. Jeg kan nesten ikke beskrive hvor deilig det føles at vi nærmer oss å kunne legge full fokus på salg.
- Damer har i mange år blitt litt oversett i utviklingen av arbeidstøy. Selv om markedet har kommet et stykke på vei, er det fremdeles et langt igjen.
- Arbeidshelt har i første omgang produsert egne bukser tilpasset jenter i tillegg til herre modeller. Vi vil fortsette og lage klær tilpasset damer når vi utvider kolleksjonen fremover.
- Ambisjonene er store for fremtiden, men vi må alle begynne et sted.
- Petter Pilgaard brenner for anerkjennelsen av håndverkere, maskinførere og anleggsarbeidere i og for rekruttering til bransjen.
- Vi vil i framtiden ha stor mangel på fagfolk i bransjen, dette håper Petter å få løftet frem med å øke statusen for yrket.
- Vi har laget tøy med mening og står for at kun det beste er bra nok for de beste folka, avslutter Johannessen.