Previous
Next
- Nøkkelen til Fonn har hele tiden vært brukervennlighet og forenkling gjennom gode prosesser, og metoder, i et system skapt for og tilpasset til byggenæringen. Foto: Fonn
Sist oppdatert: 20-07-2023 Annonsørinnhold

Fonn - Vår plikt å være best i klassen

Eventyret på Vestlandet startet da gründer og daglig leder, Jan Tore Grindheim i 2015 skulle bygge seg en rorbu. Han ble overrasket over mangel på system for samhandling mellom involverte aktører i det forholdsvis lille byggeprosjektet sitt.

Mangel på kommunikasjon og informasjon forårsaket feil, forsinkelser og merkostnader.

- Jeg som kunde opplevde det nesten som hviskeleken vi lekte som barn, forteller han. Det var veldig utfordrende å få frem endringer eller beskjeder til de utførende, forteller Grindheim.

- Dette gjentok seg flere ganger og førte blant annet til at badet måtte gjøres om tre ganger før alt var klart. Jeg konstaterte at jeg som sluttkunde kunne spart alle involverte parter masse tid og penger dersom jeg hadde vært inkludert bedre i prosjektet, eller om de hadde hatt bedre verktøy for samhandling og informasjonsdeling.

- Jeg ble samtidig minnet om min egen dårlige erfaring fra den gang jeg stengte ned nesten halve gassproduksjonen i Nordsjøen, på grunn av en liten feil i en tegning.

- Det kostet fryktelig mange millioner og vi var alle smertelig klar over at den lille feilen burde ha blitt oppdaget i forkant.

- Fra planlegging til materialvalg, tegninger, transport, minimering av kapp og håndtering av avfall. Når alle involverte har tilgang på riktig informasjon, jobber man mer effektivt, man begrenser feil og øker lønnsomheten for alle parter. Foto: Fonn

Samhandling, oversikt og kontroll

- Om man bygger på havet eller til lands gjelder de samme prinsippene, men fokus på sikkerhet, dokumentasjon og regulering i tillegg til tilsyn er langt langt strengere når man har med Petroleumstilsynet å gjøre.

- Det er mange lovkrav, forskrifter og krav til dokumentasjon også i byggenæringen, men feil har svært lite konsekvenser - bortsett fra de økonomiske for de som måtte gjøre feil.

- I 2017 startet jeg sammen med min bror, Ingvald Grindheim og John Levi Jørgensen, utviklingen av Fonn. De har begge lang erfaring fra norsk byggenæring, blant annet fra Kruse Smith og Skanska.

- I tillegg fikk vi med oss Tor Gjøsæter og Erik Nilsen. Tor har erfaring med å bygge apper og doktorgrad i brukeropplevelser mens Erik har erfaring fra leverandørsiden med kapitalvarer for forbruker til større prosjekt.

Hallgruppen: Vi bruker Fonn hver dag og er helt avhengig av det

Enkelheten mest kompleks

- Vi gikk inn i utviklingen med fokus på at systemet må være enkelt i bruk samtidig som det tak hensyn til alle forskrifter og gjeldende lovkrav.

- Nøkkelen til Fonn har hele tiden vært brukervennlighet og forenkling gjennom gode prosesser, og metoder, i et system skapt for og tilpasset til byggenæringen.

- Enkelheten er krevende og vi har lagt ned over 150 000 timer på utvikling. Dette handler om å lage en løsning basert på brukernes vilkår og slikt tar tid.

- Vi hadde med oss en fantastisk gode kunder fra første dag. Spesielt vil jeg nevne Tellegruppen, som har vært essensiell fra Fonn var en skisse på en serviett til i dag. De og andre har gitt oss uvurderlig feedback hele veien.

- Det handler om kvalitetssikring gjennom hele byggeprosessen.

- Fra planlegging til materialvalg, tegninger, transport, minimering av kapp og håndtering av avfall. Når alle involverte har tilgang på riktig informasjon, jobber man mer effektivt, man begrenser feil og øker lønnsomheten for alle parter.

- Dette er grunnene til at Fonn er rollestyrt. Vårt system samler alle involverte i hvert prosjekt uten merkostnader, for vi opererer ikke med lisenser per bruker. Det er byggeledelsen som avgjør hvem som har tilgang til hva, alt er tilgjengelig for de som trenger det.

- Dette handler ikke om å digitalisere byggebransjen, målet er forenkling og forbedring. Vi skal ikke erstatte mennesker, men heller øke kapasiteten deres, sier Nilsen. Foto: Fonn

Verdikalkulator for boligbyggere
Her kan du beregne hva du vil spare av tid, penger og miljø ved å bytte til Fonn Internasjonal tjeneste

- En av våre første brukere, skulle bygge 12-14 arkitekthus. De valgte Fonn, involverte kundene og oppnådde en KTI indeks på 99% (kundetilfredshetsindeks). Dette er et helt fantastisk resultat, der jeg tror vi var en del av grunnen til denne suksessen.

- England er ved siden av Norge det største markedet for oss i dag. I 2025 trer deres nye standard i kraft, Future Homes. Målet med standarden er en reduksjon i utslipp fra byggenæringen på 75-80% på alle nye boliger f.o.m 2025.

- Standarden stiller det blant annet krav til at alle endringer i et byggeprosjekt skal dokumenteres digitalt. Dette kan sammenlignes med vår TEK17, men i England strekker de seg lengre.

- Kravet er at alt man ikke ser med det blotte øyet, som blir skjult bak tak, gulv og vegger må dokumenteres fotografisk på 16 byggesnitt.

- Ikke nok med det, ethvert bilde skal inneholde GPS tag med tid og sted for at man skal kunne få ferdigattest. Det skal også linkes til aktiviteter i planen.

- Da dokumenterer man også hvilke produkter som er brukt, slik at ethvert bygg overleveres med et miljøregnskap. Vi er selvsagt stolte av at en av våre kunder allerede har nådd målet og kan dokumentere reduksjon på 90%!

Ikke motstand mot digitalisering, men endring

- Dette handler ikke om å digitalisere byggebransjen, målet er forenkling og forbedring. Vi skal ikke erstatte mennesker, men heller øke kapasiteten deres, sier Nilsen.

BoligPartner: Fonn hjelper oss å ha kontroll på byggeplassen til enhver tid

- Alle som kan lese VG eller bruke Facebook på telefon kan også bruke Fonn. De hyggeligste tilbakemeldingene vi får er at vi forenkler og effektiviserer hverdagen til våre kunder.

- Det handler til slutt om samhandling. Hvorfor skal yrkesgruppene på samme prosjekt jobbe i ulike systemer som ikke snakker med hverandre?

- Når snekker, elektriker, rørlegger og alle andre involverte kommuniserer og deler informasjon i samme system, unngår man feil. Man minsker belastningen på byggelederen, man minsker antall mailtråder og alle får samme informasjon i sanntid.

- Man er også flere som kan oppdage f.eks en liten feil i en tegning. Vi har flere eksempler på kunder som har unngått feller takket være Fonns system som har gjort at de har spart inn investeringen i systemet i flere år framover.

Ambisjoner for fremtiden

- Vi har stor tro på byggenæringen! Vi snakker tross alt om faglig dyktige mennesker som vet hva som skal gjøres og sørger for at jobben blir gjort.

- Fonn kan integreres med alle systemer. Vi har en egen integrasjons hub som sikrer at vi kan samarbeide med de som ønsker å samarbeide med oss. Astra Powerproject, Boligmappa, Tripletex, Kvass, Invo og Aptly er noen av de vi allerede har samarbeider med, og det bare for å nevne noen få.

Skapt av håndverkere, for håndverkere

- I tillegg har vi utført en rekke skreddersydde løsninger for kunder med egne integrasjoner, til Microsoft, Sharepoint, CRM systemer, skylagringsplattformer osv. Vi har enda ikke møtt en utfordring vi ikke har kunnet løse, sier Nilsen.

- Våre brukere kan også velge mellom over 5 000 apper og systemer på Zapier, og sette opp integrasjonene sine selv, helt sømløst, uten noen kunnskap om programmering.

-I dag har vi 41 ansatte i Norge, Polen, USA og England. Omsetningen øker nå like mye pr kvartal som vi tidligere gjorde pr år. I løpet av 2025 regner vi med å nå 80 ansatte.

Fonn sikrer god prosjektstyring på byggeplass

-Vi vil bli en sentral for samhandling i byggenæringen. Så er det vår plikt å være best i klassen slik at også konkurrenter ønsker å samarbeide med oss - sammen skaper vi de beste løsningene, avslutter Grindheim.

Test Fonn gratis og se hvordan du kan spare tid, og penger!