- Såvidt jeg vet er vi først i Norge med tilbudet, det er også en av årsakene til at vi gjør dette. For vår del handler det om å bevare vår rolle som utfordrer, samtidig som vi er frempå med ny teknologi og løsninger, sier Christoffer Sand, avdelingssjef for digitale tjenester i PostNord. Foto: PostNord
Sist oppdatert: 08-03-2024 Bransjeprat
PostNord velger Keyfree
- I PostNord jobber vi kontinuerlig med kunnskap og utvikling som kommer våre kunder og forbrukeren til gode, sier Christoffer Sand, avdelingssjef for digitale tjenester i PostNord.
- Vi vil ligge et steg foran! For oss handler det om alt fra kunnskap om bærekraftig transport, til miljøgevinster innen hjemlevering, effektivisering og ikke minst valgpreferanser til forbrukerne.
- Hvordan ønsker forbrukerne sine pakker levert?
- Vi var gjennom en tvungen digitalisering under koronapandemien, nå har vi mulighet å tilpasse tjenester, brukervennlighet og funksjonalitet til kundens beste.
Fikk du med deg: Ser hele tiden på nye muligheter
Hvordan ser fremtidens pakkelevering ut?
- Vi har 3 000 pakkeautomater rundt om i Norge i tillegg til hentesteder. Vi tilbyr også hjemlevering, noe stadig flere ønsker, derfor valgte vi å starte dette pilotprosjektet i samarbeid med Keyfree.
- Såvidt jeg vet er vi først i Norge med tilbudet, det er også en av årsakene til at vi gjør dette. For vår del handler det om å bevare vår rolle som utfordrer, samtidig som vi er frempå med ny teknologi og løsninger.
Hva går samarbeidet ut på?
- For vår del handler det om å kunne levere pakker uten at mottakeren er hjemme. Sendingen blir levert bak låst fellesdør, foran døren til leiligheten eller ved felles leveringssoner.
- Jeg understreker at vi aldri går inn i private hjem. Rent teknologisk er det selvsagt mulig, men dette er todelt.
- Vi tror ikke norske forbrukere er klare for det, selvsagt finnes det unntak, men det handler også om sikkerhet for våre ansatte.
Fikk du med deg: Elektronisk dørlås, er det verdt det?
- Vi mottar sendingen, gjør et oppslag på de mottakere som har Keyfree i området hvor løsningen testes ut. Da har vår sjåfør tilgang til felles dører og kan levere uten at mottaker er hjemme.
Hvordan har det fungert til nå?
- Pilotområdet er geografisk postnummer intervall i Oslo med fokus blokker og sameie. Det fungerer smertefritt og pakker leveres løpende med stor suksess.
Vi ser mange fordeler så langt:
- Det er trygt og effektivt for kunden, som ikke trenger å vente på levering hjemme.
- Tidsbesparende for begge parter
- Det er trygt og effektivt for oss, samtidig som våre sjåfører unngår bomturer og merarbeid.
Hvorfor valgte dere Keyfree?
- Fordi de har en bra og moderne teknologi kombinert med god kompetanse. Keyfree er en spennende partner som vil at vi skal lykkes.
- Alt som skulle til for å komme i gang var en utvikling av våre håndterminaler, gjennom APIer fra Keyfree og opplæring av våre sjåfører.
- I teorien er det mulig å gjøre dette i hele Norge. Plattformen og teknologien finnes tilgjengelig og vi ser ingen begrensninger i geografiske områder. Vi ser utelukkende positivt på fremtidige muligheter, avslutter Sand.