- Såvidt jeg vet er vi først i Norge med tilbudet, det er også en av årsakene til at vi gjør dette. For vår del handler det om å bevare vår rolle som utfordrer, samtidig som vi er frempå med ny teknologi og løsninger, sier Christoffer Sand, avdelingssjef for digitale tjenester i PostNord. Foto: PostNord
Sist oppdatert: 08-03-2024 Bransjeprat 

PostNord velger Keyfree

- I PostNord jobber vi kontinuerlig med kunnskap og utvikling som kommer våre kunder og forbrukeren til gode, sier Christoffer Sand, avdelingssjef for digitale tjenester i PostNord.

- Vi vil ligge et steg foran! For oss handler det om alt fra kunnskap om bærekraftig transport, til miljøgevinster innen hjemlevering, effektivisering og ikke minst valgpreferanser til forbrukerne.

- Hvordan ønsker forbrukerne sine pakker levert?

- Vi var gjennom en tvungen digitalisering under koronapandemien, nå har vi mulighet å tilpasse tjenester, brukervennlighet og funksjonalitet til kundens beste.

Fikk du med deg: Ser hele tiden på nye muligheter

Hvordan ser fremtidens pakkelevering ut?

- Vi har 3 000 pakkeautomater rundt om i Norge i tillegg til hentesteder. Vi tilbyr også hjemlevering, noe stadig flere ønsker, derfor valgte vi å starte dette pilotprosjektet i samarbeid med Keyfree.

- Såvidt jeg vet er vi først i Norge med tilbudet, det er også en av årsakene til at vi gjør dette. For vår del handler det om å bevare vår rolle som utfordrer, samtidig som vi er frempå med ny teknologi og løsninger.

Hva går samarbeidet ut på?

- For vår del handler det om å kunne levere pakker uten at mottakeren er hjemme. Sendingen blir levert bak låst fellesdør, foran døren til leiligheten eller ved felles leveringssoner.

- Jeg understreker at vi aldri går inn i private hjem. Rent teknologisk er det selvsagt mulig, men dette er todelt.

- Vi tror ikke norske forbrukere er klare for det, selvsagt finnes det unntak, men det handler også om sikkerhet for våre ansatte.

Fikk du med deg: Elektronisk dørlås, er det verdt det?

- Vi mottar sendingen, gjør et oppslag på de mottakere som har Keyfree i området hvor løsningen testes ut. Da har vår sjåfør tilgang til felles dører og kan levere uten at mottaker er hjemme.

Hvordan har det fungert til nå?

- Pilotområdet er geografisk postnummer intervall i Oslo med fokus blokker og sameie. Det fungerer smertefritt og pakker leveres løpende med stor suksess.

Vi ser mange fordeler så langt:

  1. Det er trygt og effektivt for kunden, som ikke trenger å vente på levering hjemme.
  2. Tidsbesparende for begge parter
  3. Det er trygt og effektivt for oss, samtidig som våre sjåfører unngår bomturer og merarbeid.
Vestviken er en entreprenør fra Drammen med fokus på totalentrepriser i samspill med profesjonelle byggherrer.

Hvorfor valgte dere Keyfree?

- Fordi de har en bra og moderne teknologi kombinert med god kompetanse. Keyfree er en spennende partner som vil at vi skal lykkes.

- Alt som skulle til for å komme i gang var en utvikling av våre håndterminaler, gjennom APIer fra Keyfree og opplæring av våre sjåfører.

- I teorien er det mulig å gjøre dette i hele Norge. Plattformen og teknologien finnes tilgjengelig og vi ser ingen begrensninger i geografiske områder. Vi ser utelukkende positivt på fremtidige muligheter, avslutter Sand.