Nyskapende skivebremser fra Haldex
Skivebremsen ModulT er utformet som et komplett produktprogram for både trekkvogner og tilhenger. Foto: Lesjøfors 

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex 

Haldex har sluttført utviklingen av skivebremsen ModulT i samarbeid med en av verdens største lastebilprodusenter og starter nå serieproduksjon av en mindre, terrenggående lastebil. Lesjøfors leverer fjærer og bladfjærer til skivebremsen fra tre fabrikker i konsernet. 

Skivebremsen ModulT er utformet som et komplett produktprogram for både trekkvogner og tilhengere, og utvides trinnvis med nye versjoner. I den ene enden av produktprogrammet finner vi en versjon beregnet for tunge kjøretøy med 22,5 tommer-applikasjonen, med et maksimalt bremsemoment på 30 kNm. Alle ModulT-bremser bruker Haldex’ spesialmekanisme, noe som gir to viktige fordeler: Omfattende support og enhetlig trykk på bremsebelegget samt en vektoptimert design som ikke er tyngre enn nødvendig.

Komponenter fra flere Lesjøfors fabrikker
I det tre år lange utviklingsprosjektet har Lesjøfors bidratt med fjærkompetanse og design av flere komponenter. Lesjøfors Banddetaljer i Värnamo leverer seks forskjellige bladfjærer, en tråddetalj produseres av Lesjøfors Industrifjädrar i Nordmarkshyttan og seks fjærer kommer fra Lesjøfors Industrifjädrar i Herrljunga. Skivebremsen finnes i flere modeller, og komponentene er litt forskjellige i de ulike modellene.

Lesjøfors Banddetaljer har også levert deler til forgjengeren til den aktuelle skivebremsen, og noen av disse har kunnet overføres direkte til den videreutviklede modellen, såkalte “carry-overs”, mens andre deler er nye. 
Vi er naturligvis glade for å kunne bidra med vår fagkunnskap til Haldex’ prestisjeprosjekt med denne verdensledende lastebilprodusenten, sier teknisk selger Johan Gannerud i Värnamo. 

Mange fjærer i liten konstruksjon
Lesjøfors Industrifjädrar leverer deler til terrenglastebilens spesialutviklede skivebrems og bidrar med to trykkfjærer samt to større og to mindre enveisfjærer.

Vi har vært med fra begynnelsen av prosjektet gjennom teknisk konsultasjon, tekniske prøver og diverse tester. Dette er et meget godt eksempel på hvordan mange fjærer kan få plass i en liten konstruksjon, sier teknisk selger Henrik Berner i Herrljunga.