- Purus skiller seg fra mange andre partnere, de har et smalt ekspertområde med fokus sluket. De er genuint opptatt av å gjøre bransjen best mulig rustet til å legge sluk, sier Eli H. Heyerdahl Eide, leder av Ingeborg-nettverket. 
Sis oppdatert: 04-03-2024 Tekst: NorskByggebransje.no - Strategisk partner til Ingeborg-nettverket 

Verdiskapning med Ingeborg-nettverket

- Purus Norge har hatt et godt øye for Ingeborg helt siden nettverket ble etablert i 2016, forteller markedssjef Jarle Ørnebo.

- Vi har lenge hatt fokus på kjønnsbalanse og mangfold gjennom samarbeid med Rørentreprenørene Norge og ambassadørene i deres prosjekt «Bli Rørlegger», men nå er tiden inne for å gå inn som sølvpartner i Ingeborg-nettverket.

- Det avgjørende var dialog med flere av medlemmene i Ingeborg-nettverket. Takket være dem har vi fått større forståelse for at nettverket også har skapt en plattform for dem å tilegne seg kunnskap.

- Det må vi lytte til, fortsetter han.

- Vi gleder oss over å ønske Purus Norge velkommen ombord, sier Eli H. Heyerdahl Eide, leder av
nettverket.

- Vi har hatt en god dialog gjennom lang tid, jeg opplever at Purus har gjort en grundig jobb med å finne ut hvordan de vil jobbe med nettverket.

- Det er en motivert og seriøs inngang, vi kjenner at de virkelig har lyst til å få til noe sammen med oss.

- Purus skiller seg fra mange andre partnere, de har et smalt ekspertområde med fokus sluket. 

- De er genuint opptatt av å gjøre bransjen best mulig rustet til å legge sluk. De representerer en ny måte å tenke på også når det gjelder utførelsen og vil definitivt tilføre kvalitet til bransjen og rørleggerne

- Det at vi har så mange ulike partnere innenfor samme bransje er også mangfold. Vi ønsker Purus Norge velkommen ombord og er overbevist om at de vil tilføre verdi til nettverket, våre partnere og medlemmer, avslutter Heyerdahl Eide.

Hvordan er mangfoldet internt hos Purus Norge?

- Fem av 24 ansatte er kvinner, vi vet at vi har en vei å gå. For oss legger mangfold og en god kjønnsbalanse grunnlaget for en god bedriftskultur.

- Vi har jobbet aktivt for mangfold internt gjennom flere år. 90% av våre siste ansettelser har vært kvinner, men la meg understreke at vår intensjon aldri har vært å drive med kvotering!

- Når vi rekrutterer ligger kompetanse som en forutsetning i bunn, men det er også viktig for oss å få inn mennesker som kan tilføre organisasjonen noe nytt.

- Først og fremst vurderer vi, hva trenger vi, hvem kan utfordre og utfylle nåværende organisasjon? Det handler om både alder, kjønn, geografi og kulturell bakgrunn.

- Det aller viktigste er at de er lærevillige og tilpasningsdyktige - for vi lærer selv opp folkene våre til å bli eksperter på våre produkter.

Ulikheter beriker

- Vi vet at ulikheter er berikende for Purus. Det vi mangler mest er det vi prioriterer høyest ved enhver
rekruttering.

- Det finnes fortsatt en del mannssjåvinisme i bransjen som verken er bra for kvinner, menn eller bedrifter. Dette handler ikke bare om kvinner, det er ingen menn som opplever at mannssjåvinisme mellom menn er greit heller.

- Vi opplever at om en organisasjon er fylt av bare like mennesker, kan man få en sjargong internt som ikke er representativ for bedriften eksternt.

- Med god kjønns, - alder- og kulturell balanse skaper man forståelse og et rom for ulike perspektiver.

- Vi er representert med en stor andel kvinner i en mannsdominert bransje. Det er positivt for vår del med flere kvinnelige håndverkere, da de ofte møter kvinner som tar beslutninger ute hos vår målgruppe.

- Det bidrar til forståelse, dialog og god kommunikasjon.

- Derfor er samarbeidet med Ingeborg-nettverket også positivt fra et kommersielt ståsted.

Sig. Halvorsen

Hva forventer dere av samarbeidet?

- Det vi forventer er å selge mer av våre produkter. Det gjør vi gjennom å øke forståelsen av våre produkter, som igjen gir at håndverkerne der ute vil se sluttkunden og forstå kundereisen enda bedre.

- Desto flere kvinner som kommer inn i rørbransjen og andre håndverksyrker generelt, desto mer skapes det win-win situasjoner når de kommer hjem til sine kunder.

- Vårt partnerskap med Ingeborg-nettverket handler ikke bare om å prioritere kvinner for kvinners skyld.

- Vi har oppriktig troen på at kvinner har noe å tilføye sine mannlige kolleger og bransjen som helhet. Dette er et virkemiddel for å tilføre verdi.

- Ingeborg-nettverket handler ikke om kvinnekamp, men om verdiskapning. Av samme årsak er kjønnsbalanse og kulturell balanse like viktig.

- Vi tror at håndverksbransjen har behov for mennesker fra ulik bakgrunn - av rent kommersielle hensyn.

- Slik skaper vi de beste forutsetninger for kompetanse og kvalitet for sluttkundene, det er dem vi lever av alle sammen.

Hva vil dere bidra med som sølvpartner?

- Dette blir et partnerskap hvor vi tilbyr kompetanse og kunnskap gjennom aktiviteter, og samlinger, gjerne på våre fabrikker.

- Aktivitetene vil fremme og formidle våre produkter, og tjenester på en annen måte enn det vi historisk er vant til.

- Purus Norge har jobbet systematisk i lang tid for å se på kommunikasjon og budskap til våre ulike målgrupper. Vi kjenner dem godt, vet hva som er viktig for dem og hvor vi treffer dem.

- Faktum er at til tross for at vi ønsker mangfold, vet vi også at like barn leker best. Kvinner har i flere sammenhenger uttalt at det iblant er viktig å være sammen med likesinnede.

- Her har Ingeborg- nettverket skapt en unik og attraktiv plattform som vi gleder oss til å bli en del av, avslutter Ørnebo.