Trevare-Boom for Moelven
Det amerikanske markedet har fremdeles stort behov for trevarer. Amerikanerne fortsetter å hente varer fra Europa, som også har en kraftig etterspørsel etter de samme varene. Det gjør at prisutviklingen har vært sterk så å si gjennom hele kvartalet. Avbildet Konsernsjef Morten Kristiansen. Foto: Moelven 
Sist oppdatert: 02-11-2021

Fortsatt sterk internasjonal etterspørsel

Den sterke internasjonale etterspørselen etter trevarer fortsetter å gi omsetningsvekst for treindustrien.

- Det globale markedet får ikke nok av trevarer om dagen, og dette fortsetter å prege etterspørselen. Samtidig ser vi en mer normal sesongutvikling i hjemmemarkedet, sier konsernsjef Morten Kristiansen i Moelven Industrier ASA, i en melding. 

I oktober lanserte Moelven-konsernet sin nye merkevare
Moelven omsatte for NOK 3950,5 millioner i tredje kvartal 2021. Det er en økning på NOK 1283,3 millioner sammenlignet med samme periode i fjor.

Driftsresultatet ble på NOK 1142,5 millioner, mot NOK 163,4 millioner i tilsvarende periode i fjor. Det er Moelvens sterkeste kvartalsresultat noensinne.

Etter årets ni første måneder har Moelven et driftsresultat på NOK 2255,5 millioner og en brutto driftsmargin på 22,5 %.

- Den kraftige konjunkturutviklingen for trevarer vi har sett det siste året fortsetter, men det er usikkert hvor lenge den sterke etterspørselen vil vedvare.

-Det er i gode tider vi må videreutvikle oss, slik at vi er klare når den nye hverdagen kommer, sier Kristiansen.  

Trevare-boom 
Det amerikanske markedet har fremdeles stort behov for trevarer. Amerikanerne fortsetter å hente varer fra Europa, som også har en kraftig etterspørsel etter de samme varene. Det gjør at prisutviklingen har vært sterk så å si gjennom hele kvartalet.  

BLIKKENSLAGER ERLING JOHNSEN AS

I byggevarehandelen i de skandinaviske markedene har det vært litt roligere aktivitet, noe som er i tråd med forventningene. Innen virksomhetene som driver med limtre, byggmodul og systeminnreding er det en stabil markedssituasjon. 

- Samlet sett skaper dette marginer som Moelven ikke har vært bortskjemt med, noe som gir et unikt mulighetsrom til å modernisere og videreutvikle våre industrier.

-Dette gjør at bransjen kan komme i kapp med morgendagens behov for klimasmarte løsninger. Vi vet ikke hvor lenge denne boomen vil vedvare, men vi er helt sikre på at fornybare byggematerialer ikke vil bli mindre etterspurt i årene framover, sier Kristiansen. 

Ny merkevare 
I oktober lanserte Moelven-konsernet sin nye merkevare. Bak lanseringen ligger det tre år med innsikt, analyser og prosjektarbeid.  

- I løpet av årene som har gått siden forrige visuelle endring, har Moelven utviklet og spisset virksomheten enda tydeligere inn mot trebasert industri og klimasmarte løsninger.

-Vi er opptatt av at identiteten vår skal kle det vi gjør i dag og hvor vi vil være i framtiden. Derfor var det nå på tide med en oppussingsjobb, sier Kristiansen. 

Samme måned ble det også kjent at Moelven-konsernet solgte 100 prosent av aksjene i Moelven Modus AB til det svenske investeringsselskapet Mimir Capital AB.

Det betyr at kontor- og systeminnredningsselskapet skifter eiere, og kommer til å fortsette virksomheten under et nytt navn.